Stängsling - traktor, eller?

dee79

Trådstartare
För att slippa använda spett och slägga vid stängsling så tänkte jag att lite hjälp från en traktor med frontlastare inte skulle sitta fel (och ja - det är bra att vara försiktig när man pysslar med såna tunga grejer). Frågan är - behöver frontlastaren ha sådan hydraulik att den kan pressa nedåt, eller räcker det med en "vanlig" frontlastare vars hydraulik "bara" lyfter skopan?

Finns det något annat än traktor m frontlastare som underlättar jobbet att få i riktiga trästolp?
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Jordborr är suveränt! Det använde vi när vi stängslade våra hagar.
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Hur funkar det och var får man tag på en sån och vad kostar det ? :D

och måste man ha något att fästa den på, eller är det en fristående pryl?
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Jag har en sådan här (från Nordpost):

s1172030.jpg


med den så går det blixtsnabbt i lera och sand men den är jobbig om det är sten och trädrötter. Väger som en röjsåg och är lätt att hantera. Kostar drygt fyratusen väl använda kronor.

Har även kört med en (mycket gammal) jordborr på trepunkten till traktorn, inte alls lika effektiv men man fick med sig stolparna bakpå och man var tvungen att vara två.
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Hmm...ser ju praktisk ut. Är det stor skillnad på den och den lite "svagare" som de också säljer? Jag fattar inte om de säljs med eller utan spiral och skär :o

Det jag hade funderat på innan var 60mm stolp, men skären verkar ju börja på 80 mm. Borde jag sätta 80 mm stolp?
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Vi använde jordborr efter traktorn, gick kanonbra!
fast enklast är att sambon får trycka ner stolpen med grävmaskinen när han har den hemma.:D
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Vi satte på ensilage spettet på lastaren och gjorde hål med.Sen gick en efter och satte i stolpar och slog lite med klubban.Gick både snabbt och enkelt.
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Vi använde oss av en midjestyrd jordborrsmaskin (som en liten bob-cat med jordborr på en arm), på det viset så fick jag sambon med på det hela (det underlättar när det är maskiner med i bilden :p ), det gick ganska fort. Jordborren gjorde större hål än vad stolparna var breda, så vi har fyllt upp hålen med stenmjöl, nu står de stadigt!
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

För att slippa använda spett och slägga vid stängsling så tänkte jag att lite hjälp från en traktor med frontlastare inte skulle sitta fel (och ja - det är bra att vara försiktig när man pysslar med såna tunga grejer). Frågan är - behöver frontlastaren ha sådan hydraulik att den kan pressa nedåt, eller räcker det med en "vanlig" frontlastare vars hydraulik "bara" lyfter skopan?

Finns det något annat än traktor m frontlastare som underlättar jobbet att få i riktiga trästolp?


Du måste kunna trycka ner skopan ,det räcker inte med tyngden .

Mvh Mia
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Att trycka stolp med skopa är extremt farligt, läs gamla trådar här på Bukefalos och kan ge svåra personskador.

Vi har den större maskinen från Nordpost med 80 mm borr, vi sätter alltid 80 mm stolp, de tunnare viker sig lättare i leran.
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Här använder vi varken spett eller slägga eller traktor.

Vi har ett 'metallrör' med 'lock' i ena änden och 2 rejäla handtag på. Man trär helt enkelt denna över stolpen, lyfter upp en bit och slår ner ett par ggr. Är det lite mjukt i marken när man slår så går det jättesmidigt. Man slipper spräcka stolparna och det spelar ingen roll om de är smala eller tjocka.
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=850812&highlight=trycka+stolp

Sedan har jag bara sett referenser (i ett annat forum) på personskada orsakad av att trycka stolp, i det fallet förlorade personen bara en hand.

Jordbruk är bland de farligaste arbetsplatserna (http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/63238). Personligen tror jag även att incidenter och olyckor inom jordbruk och hästnäring rapporteras ganska sällan eftersom eventuella säkerhetsåtgärder måste betalas av näringsidkaren själv. Hur många är beredda att köpa ansiktsmask för 500:- för att slippa mögelallergi?
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Vi har också ett sådant rör när vi sätter staket. Jättesmidigt i och med att man aldrig behöver jobba med armarna uppåt. Min duktiga sambo svetsade ihop ett sådant själv.:banana:.
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Här använder vi varken spett eller slägga eller traktor.

Vi har ett 'metallrör' med 'lock' i ena änden och 2 rejäla handtag på. Man trär helt enkelt denna över stolpen, lyfter upp en bit och slår ner ett par ggr. Är det lite mjukt i marken när man slår så går det jättesmidigt. Man slipper spräcka stolparna och det spelar ingen roll om de är smala eller tjocka.

Hur långt är röret? Har du en bild?

Jag blev jätteintresserad av att tillverka en likadan....

//Waern
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Vi har också ett sådant rör när vi sätter staket. Jättesmidigt i och med att man aldrig behöver jobba med armarna uppåt. Min duktiga sambo svetsade ihop ett sådant själv.:banana:.


Bild! Bild! Bild! Snälla...

//Waern
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Delvis kl

Vi sätter stolp med skopan på traktorn. Men väljer att spetta så stolpen står hyfsat innan man trycker ner den. Alltså ett enmans jobb. Spettar och sätter hela raden och tar sen traktorn och trycker till. Så blir det inte så mycket i och ur traktorn.

Här har vi tung och hård mark, så det är urjobbigt att stängsla för hand och att bara trycka med skopan tror jag inte skulle funka så bra. Att vi sen stängslar med grova stolp underlättar ju inte om man gör det helt för hand.



Gira :banana:
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

Min dotter på 3 år kallar den för kaffekoppen , så det gör vi nu också !
 
Sv: Stängsling - traktor, eller?

vi använder traktorn och trycker ner med skopan går väldigt snabbt och smidigt.

en går före och sticker ner stolpen så att de står av sej själv och den andre kör och trycker ner.

man skall givetvis inte stå och hålla i stolpen när man trycker med skopan då händer det snart olyckor.
den som sätter stolpen håller sej på avstånd från traktorn.


/k
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 835
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp