Bukefalos 28 år!

Stärka galoppen!

Snovit11

Trådstartare
Jag har ett litet "problem" med min hyrponny.
Hon blir gärna 4-taktig i sin galopp och hon har väldigt svårt att bära sig själv i galoppen utan hon litar gärna väldigt mycket på stödet från tygeln och bettet!
Alltså bär hon inte sig själv och har därför svårt att arbeta i en bra och stadig form i just galoppen. Hon kan bära sig och arbeta jätte bra i skritten och traven men det funkar inte så bra i galoppen.

Så nu frågar jag kort och gott efter övningar som är bra för att stärka hästens galopp? :)
 
Sv: Stärka galoppen!

Ut och klättra i skritt i skogen! Gärna off-road så hästen får lyfta på benen. Använd även sökmotorn då det finns mängder av trådar om detta ämnet :-)
 
Sv: Stärka galoppen!

Galoppfattningar, galoppfattningar, galoppfattningar!

E bra övning är att rida skänkelvikning från medellinjen (eller kortare) ut till spåret och lyfta galopp och genast i fattningen vända in på en stor volt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stärka galoppen!

Blir den verkligen fyrtaktig? Den ramlar inte bara på bogarna?

Om hästen skulle vara fyrtaktig skulle jag kolla den.

Annars, som övriga talare, fattningar och åter fattningar.
 
Sv: Stärka galoppen!

Tack för tipsen ;) Ska ut och klättra i skogen så fort våren kommer!

Den är inte 4 taktig hela tiden men då och då blir den lite så, när hon inte orkar bära upp sig själv. Hon har varit kollad hos veterinär, om det va det du menade, och det är inga fel på henne ;) Utan det är bara att hon använder frambenen mer än bakbenen så där blir den lite fyrtaktig! ;)
 
Sv: Stärka galoppen!

oftast blir galoppen fyrtaktig när tempot är för lågt, den klarar inte att hålla balansen, så prova att rida på lite mer framåt, så att den tar i ordentligt, tänk kvickare hovar (så den inte bara blir längre). Korta den inte mer sen utan att den behåller 3-takts-rytmen. och tänk på att alltid ha en mjuk innertygel (så går det heller inte att hänga i handen)
 
Sv: Stärka galoppen!

Framåt är medicinen! Inte skena runt utan i friskt tempo med fokus på takten!
Stå gärna i lite lätt sits, ha lite friare form och rätta endast formen om hästen dyker neråt och inåt mot bogen.
 
Sv: Stärka galoppen!

Jag har fått jobba massor med galoppen på min ponny. Nu i höst sen vi introducerade förvänd galopp har det hänt massor. Har jobbat mycket med tempoväxlingar och att behålla aktiviteten i bakbenen på volt när vi minskar tempot. Varierat lättare och svårare vägar i förvänd galopp. Sen naturligtvis övergångar. Balanserade övergångar ner till skritt och sen igång igen.
 
Sv: Stärka galoppen!

Blir den verkligen fyrtaktig? Den ramlar inte bara på bogarna?

Om hästen skulle vara fyrtaktig skulle jag kolla den.

Annars, som övriga talare, fattningar och åter fattningar.

Det är rätt vanligt att hästar som inte orkar bära sig blir fyrtaktiga.

Till TS:
Du har fått massa bra tips :)
 
Sv: Stärka galoppen!

Förutom fattningar och rida galoppen i takt till "här kommer pippi långstrump" kan duflytga in baken lite i galoppen ngr steg. Rakrikta och om ingen.. :)
 
klättra är bra om vill göra din häst starkare och biffigare men gör inte galoppen bärigare. däremot är det bra att ha muskler så att hon/ han orkar bära sig. annars e övergångar o galoppfattningar simpla vägar till bärig galopp. tempoväxlingar hjälper också men då gälle det att vara noggrann när du ökar så det inte är takten som ökar, utan tempot, alltså längden på språnget. formen ska inte heller bli längre, men mer eftergiven. galoppfattningar från trav är oftast jobbigare för hästen än ur skrit men ger mer. mycket förvänd galopp (samlad annars springer d gärna från arbetet)! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 642
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 228
Senast: banani
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp