Bukefalos 28 år!

Stärka galoppen

snow

Trådstartare
Min pålle har lite svårt att sätta bakbenen under sig i galopp. Han "sparkar på" med bakbenen och blir lång snarare än rund. I trav är han (oftast) fin och lyhörd med bra takt numera, från att ha kunnat vara lite "springig" och obalanserad när jag började rida honom (i juli i år). Vilka är era bäst tips för att stärka galoppen så att den blir mer bärig och balanserad? (Jag rider för tränare men det är kul att få fler infallsvinklar och idéer.)
 
Massor med övergångar, massor med fattningar. Galoppera bara korta sträckor, sakta av och fatta igen. Jobba gärna mycket med detta på lina eller tömkörning.
 
Jag galopperar på åttvolt ocj sakntar av till skritt när jag byter volt, så hinner både hästen och man själv få koll på grejerna. Fattar sedan ur skritt eller trav beroende på dagsform/styrka.

Tycker åttvolter är bra, så fastnar man inte iena varvet. Blir många fattningar också. :) man kan säkert lägga till fler fattningar om hästen orkar och hinner med men jag har unghäst som blir förvirrad om jag saktar av för tätt inpå en fattning så detta funkar i vår fas av utbildning. :)
 
Tack för tipsen! @WBanna jag fick tipset tömkörning av min tränare också. Senast vi tränade för henne visade hon mig detta (har bara longerat innan) och det verkade funka bra på honom, så jag ska absolut fortsätta med tömkörning.
 
Fatta galopp från halt! Förvänd galopp och som nån sa - tokmycket övergångar! Galopp i lätt sluttande uppförsbacke är super oxå!
 
Och jag lägger väl till galopp/fattning i lätt slutande nedförsbacke då :p Tycker nedförsbackar är grovt underskattade, man får gratis hjälp bara man hejdar hästen att rusar i väg/spänner överlinjen så sätter den under sig själv.
 
Rida galopp med i svag öppna (eller öppnatanke mentalt), samt svag sidvärts på volterna. Då tvingar man in inre bak och får hästen att sätta sig i galopp. Min andra favorit är att öka och minska galoppen i små etapper (också i öppna på långsidan). Övergångar inom gångarter är underskattat tycker jag...

Se till också att hästen inte slarvar i övergångarna. Det är inte ok att studsa eller hoppa iväg, ta spjärn eller sats med halsen och sträcka ut bakbenen för att komma undan. Om hästen gör det, bryt av, gör om, gör rätt...
 
Se till också att hästen inte slarvar i övergångarna. Det är inte ok att studsa eller hoppa iväg, ta spjärn eller sats med halsen och sträcka ut bakbenen för att komma undan. Om hästen gör det, bryt av, gör om, gör rätt...

Ähum, det här låter exakt som det han gör. T.ex. ta spjärn med halsen och sträcka ut bakbenen - han kan vara hur fin som helst i trav och gå i stadig form men när fattningen kommer så slår han sig han sig liksom fri. Antagligen mitt fel också. Bara att träna vidare och bli noggrannare antar jag!
 
Ähum, det här låter exakt som det han gör. T.ex. ta spjärn med halsen och sträcka ut bakbenen - han kan vara hur fin som helst i trav och gå i stadig form men när fattningen kommer så slår han sig han sig liksom fri. Antagligen mitt fel också. Bara att träna vidare och bli noggrannare antar jag!

Det har ju med styrka att göra också.
 
Det har ju med styrka att göra också.

Ja, topic är ju just att stärka galoppen för jag tror inte att han orkar bära upp sig så bra. Hittills har jag nästn bara brytt mig om att han inte får dra ner huvudet och galoppera på bogarna, utan då hellre vara över tygeln för att han ska hitta sin egen balans. Galoppera på lång tygel har faktiskt hjälpt en del också!

Har ingen bra film på oss när vi dressyrar tyvärr så att ni kan se hur det ser ut. Här är en från i helgen då vi hoppar.


Jag är verkligen inte världens bästa ryttare men jag gör så gott jag kan :).
 
Det man kan se på din film är att hästen travar lite i obalans innan fattningen. Den är alltså inte förberedd tillräckligt för att hästen ska kunna göra en ordentlig fattning utan att häva sig framåt. Ta det lugnt, gör en halvhalt, se till att ha hästen framför dig, fatta gärna när du rider i ett öppna-embryo så att du har inre bakbenet under hästen och gör fattningen när du är redo och har ett bra läge att lyckas.

Kommer bli kanon, du är inte en dålig ryttare, som du säger: du måste bara bli lite noggrannare i övergångarna.
 
Det man kan se på din film är att hästen travar lite i obalans innan fattningen. Den är alltså inte förberedd tillräckligt för att hästen ska kunna göra en ordentlig fattning utan att häva sig framåt. Ta det lugnt, gör en halvhalt, se till att ha hästen framför dig, fatta gärna när du rider i ett öppna-embryo så att du har inre bakbenet under hästen och gör fattningen när du är redo och har ett bra läge att lyckas.

Kommer bli kanon, du är inte en dålig ryttare, som du säger: du måste bara bli lite noggrannare i övergångarna.

Tack för tips och pepp! :) Min tränare har sagt liknande saker ("sådan fattning sådan galopp"), men när jag väl sitter där själv är det lätt att jag blir lite stressad inför galoppen istället för att hålla huvudet kallt sas och vänta tills han är lugn.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 617
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp