Stärka muskulaturen i bakbenen

A

Alkemisten

Hejsan,

Jag har en häst som har väldigt lätt för att få kotledsinflammation i ett av sina bakben. Det senaste året 2003 blev han behandlad tre gånger för samma skada. Han har väl redan från början haft en svaghet i det högra bakbenet som visade sig när han blev tränad av en "tävligs" dressyrryttare (mycket duktig på halvblod - kanske mindre bra på PRE) som antagligen drivit honom för hårt. Anledningen till att han blev behandlad igen beror nog på att vi tog tillbaka honom till träning för snabbt.

Nu är han behandlad för tredje gången och jag har fram tills nu bara skrittat rakt fram. Nu har jag börjat trava också rakt fram på skogsvägar ca 400 m sedan skrittar jag igen. Det har gått ca två månader sedan han blev friskriven. Jag är ju självklart jätterädd för att skadan skall komma tillbaka och undrar om ni har några tips på övningar man kan göra för att sakta bygga upp muskulaturen i bakändan.

Jag läste en artikel om kotledsinflammation där det stod att kotan tog mest stryk om hästen travade fort på hårt underlag. Är det en av anledningarna till att man inom den barocka skolan travar långsamt?

Jag försöker hålla ett lågt tempo när vi travar och ändå se att hästen sträcker halsen framåt och neråt. Tror ni det är bra? Jag har tidigare fått höra av "tävlingsdressyr" tränare att man ska hålla ett högre tempo i traven på unghästar/otränade hästar eftersom de inte orkar bära sig än.

Själv är jag mycket intresserad av den akademiska/barocka skolan men har haft dåligt med tränare där jag bor. Nu tänker jag dock inte låta fler "tävlingsdressyrryttare" rida min häst längre - jag gör det själv!

Tacksam för tips

:)
 
Jag tror absolut att det är bra att du rider i ett långsamt tempo och försöker få din häst att söka sig framåt och nedåt. Jag är ingen "barockryttare" utan bara "ryttare" men strävar absolut inte efter att rida i ett högt tempo. Det får hästen att lägga mer vikt på framdelen och det är väl bland det farligaste man kan göra om man vill att hästen ska kunna utvecklas och bli stark och hållbar.

Jag förstår inte heller resonemanget att man skulle rida i ett högt tempo på en oskolad häst därför att han "inte orkar bära sig än". När ska han då någonsin orka bära sig om han aldrig får chansen att använda sina bakben?

Jag har ingen erfarenhet av hästar med kotledsinflammationer i bakkotorna, de brukar vara vanligast på framkotorna, men jag skulle tro att du tänker rätt då du vill muskla bakdelen mer. Om du strävar efter att få schvung i rörelserna och svikt i lederna på hästen så funkar dessa som "stötdämpare". För att få schvung och svikt så krävs det att hästen musklar sig i bakdelen så att han kan bära sig.

Det är synd att du har så dåliga erfarenheter av "tävlingsryttare", men jag förstår dig för det har jag också. Jag hade ändå fantastiskt nog turen att träffa en fälttävlansryttare som är duktig på alla discipliner upp till svår klass. Vad jag har sett av barockridningen så finns det tyvärr "rötägg" även där, men naturligtvis även duktiga tränare. Vad jag vill säga är att det kanske inte är namnet på den disciplin eller det man håller på med som är det viktiga, utan de människor man träffar och naturligtvis sin egen attityd.

Lycka till med din häst och hoppas att du hittar en bra tränare. Var aldrig rädd för att gå din egen väg och göra tvärt emot alla andra.
 
Hej,

Resonemanget med tempot har jag hört av flera duktiga dressyrryttare på (st george nivå). Jag antar att det handlar om att man vill att hästen skall vara framåttänkande. Även i galoppen har jag fått höra - "låt honom hålla ett högre tempo, han orkar inte samla sig mera" Det är väl lättare för hästen att skjuta på bakifrån än att gå uppåt och samla sig mer.

Skadan har ju trots allt kommit på bakbenet vilket bör tyda på att min häst överansträngt denna del. Jag tror han har blivit jobbad för hårt och inte varit stark nog.

Jag bara tycker det är så svårt att veta hur mycket man vågar fråga hästen om. Min häst vill så himla gärna vara till lags och han bjuder och bjuder även om han är dödstrött.

Vågar man börja med skrittövningar i hand så som öppna, eller måste han travas först ett tag. Jag har fått så vag information av min veterinär.

Jag är tacksam för fler synpunkter, då jag känner mig mycket osäker.
:bow:
 
Tyvärr finns det ryttare som kommer ända upp till svår klass som rider sönder sina hästar...

Det som är viktigt för mig innan jag börjar med öppna är att hästen är avspänd, både fysiskt och psykiskt. Den ska kunna stanna och gå igång för lätta hjälper och kunna stanna i vilket steg som helst. Jag är noga med att den ska kunna söka sig framåt och nedåt och inte vara för hög i nacken i början. Att trava innan har aldrig varit någor krav för mig, vissa hästar har ju ganska svårt för traven och då kan det vara bra att arbeta med skritten innan så att man får lite hjälp därifrån med samlingen.

Jag antar att om det är det högra bakbenet som är överansträngt så skjuter din häst även ut vänster bog? I så fall skulle jag börja med vänster öppna för att mjuka upp den högra sidan som då får sträckas ut, och samtidigt stärka det vänstra bakbenet.

Jag brukar inte ha så stora krav på böjning i början, men jag vet att det finns olika åsikter om det. :)
 
Jag har ingen erfarenhet av hästar med kotledsinflammationer i bakkotorna, de brukar vara vanligast på framkotorna, men jag skulle tro att du tänker rätt då du vill muskla bakdelen mer.

Nu dyker min ifrågasättande personlighet upp. :p

När hästen får kotledsinflammationer fram så är ju första tanken att hästen har gått på bogarna alldeles för mycket. Då börjar man direkt tänka att framdelen på hästen måste avlastas, genom att träna hästen att ta mer vikt bak.

Samma sak borde gälla om hästen får inflammationer bak, fast tvärtom. Hästens "skadade" ben måste avlastas och det andra benet borde skolas för att hästen ska kunna ta mer belastning på det andra benet. Om hästen alltså får kotledsinflammation i höger bak så borde vänster bakben stärkas, exempelvis genom öppna runt vänster skänkel och sluta runt höger.

Eftersom det är relativt ovanligt (har själv inte hört talas om det) med inflammation i bakkotorna så skulle jag nog låta någon som är kunnig i hästens anatomi, ex Equiterapeut, titta på hästen och se om inte problemet kan ligga i att hästen är skev på något vis.

mvh Jessica
 
Det var ju precis det jag skrev, att jag skulle ha börjat med vänster öppna för att stärka det vänstra bakbenet. Den högra bakkotan är överansträngd och för att avlasta den så behövs muskler i bakdelen. Hästar som är framtunga kan ju också ha överansträngda bakben, spatt, förslitningar i knäleder m.m. Det beror ofta på att hästen är spänd i bakdelen och att den därmed inte kan vinkla och svikta i lederna.

Ta den här diskussionen om hårda eller mjuka underlag t.ex. En ryttare som har en häst som inte är sjävbärig och sviktar upplever att den blir "stum" på hårt underlag. En häst som sviktar i lederna känns däremot mjuk och fin (som en sinuskurva) på samma underlag. Den hästen klarar stötarna från marken på ett helt annat sätt än den oskolade hästen. Det var där jag skulle kunna tänka mig att problemet med kotledsinflammation på bakhovarna låg. Jämför med att själv springa med raka stela ben eller med svikt.

Mvh Gripen
 
Fööresten, menar du att man skiulle sträva efter att få vikt på framdelen?

Det är väl klart att hästen är skev, han är ju överansträngd på ett av bakbenen! En equiterapeut är säkert bra, men vad jag vet så brukar dessa inte vara speciellt bra på träningsupplägg på längre sikt heller.

Mvh Gripen
 
Jo, men det fina med en Equiterapeut är ju inte att han ska tipsa om ett träningschema utan att h*n ska åtgärda problemet så att hästen inte är skev längre. :smirk:

Och en skevhet i skelettet kan man ändå inte träna bort, det måste behandlas av kunnig person.

Mitt inlägg ang inflammation fram kontra bak var bara en tanke. Inget direkt råd jag ville komma med. :crazy:

mvh Jessica
 
Och jag som var på en kurs om skoning och benställningar måste ju bara be dig att verkligen kolla skoningen med en riktigt duktig hovslagare!!! Kolla med hovslagarskolan eller större hästklinik om tips på namn där du bor. Det går att göra MASSOR genom skoning på olika sätt! Vi satt en hel dag och bara häpnade över möjligheterna.mvh/T_B
 
Klattring ar toppen for rehabilitering, och det ar da ocksa latt att se/kanna om hasten vill arbeta ena sidan mer (da brukar de liksom dra at ett hall). Borja i svaga backar med fa repetitioner och utoka eftersom.

Det som namndes nyss om skoning kan vara val vart att kolla upp. For ett par ar sedan hade jag en hovslagare (i Stockholmstrakten) som over tiden verkade hoger fram mindre an de andra hovarna sa det kom lite smygande sadar.
 
Problemet uppstod när jag flyttade för ett år sedan och bytte tränare, hovslagare och miljö. Hovslagargrejen har jag tänkt över mycket, och självklart har jag letat efter den bästa jag kunnat hitta genom rekommendationer. Den hovslagare jag har idag anses av de flesta i detta område (som för övrigt är fullt av kunnigt hästfolk och stora namn) vara den bästa. Men som sagt den hovslagare jag hade tidigare hade erfarenhet av att sko spanska hästar - det kan ligga något i det. Då de rör sig annorlunda mot ett halvblod.

Hästen är som ni påpekat ganska mycket skev vilket också är ett problem då man behöver vara så himla duktig på att rida för att rida honom rätt. Vilket jag inte är - därför har jag haft andra som anses duktiga att hjälpa mig att rida honom. Detta har ju inte har gjort saken bättre. Han har från början haft mycket mer muskler på den vänstra sidan vilket gör att han hela tiden skjuter över en på vänster oberoende av vilket varv man rider i. Vidare gör detta att han har svårare att sträcka ut vänstersidan och ställa sig till höger.

När man rider honom på ett rakt spår i vänster varv försöker man hela tiden putta ut rumpan för det känns som han springer med den innanför spåret. Men när någon står på marken och tittar ser hästen rak ut när han går på detta sätt. Det är inte bara jag som säger detta de flesta som provat rida honom gör samma grej. När de tror de rider honom rakt ser det ut som de försöker rida öppna.

Han är för övrigt jättemjuk att sitta på, det spelar ingen roll vilket underlag man rider på för den sakens skull. Och han verkar vara sviktande i kotorna när han går. Jag röntgar honom med jämna mellanrum och han har helt rena ben - inga skavanker någonstans. Det enda är att han haft porös benvävnad i sina kotor på alla fyra vilket tyder på att han inte är färdigväxt ännu - han är dock 7 år gammal.

Equiterapeut verkar vara ett bra förslag - är det något annat än en massör? är det en kiropraktor eller något sådant?

Fortsätt gärna diskutera och komma med förslag då jag lär mig mycket av att läsa era inslag :)
 
Jag har en equiterapeut som själv rider dressyr (på "vanligt" vis), jag rider AR men har stort förtroende för hennes sätt att rida och undervisa. Hon har hjälpt mig och min häst mycket, dels genom att gå igenom hästen rent fysiskt och sen har hon tittat på när jag ridit och kommit med konkreta förslag på övningar för att stärka min hästs höger bak som är svagare pga en tidigare muskelskada. Hon tycker dessutom att min häst är mycket väl musklad och att det syns tydligt att han är riden i balans och inte på bogarna. Så hon har faktiskt, trots att hon inte själv rider AR, inga som helst negativa synpunkter på det sättet att rida (och leva med häst) vilket jag ganska ofta upplever från andra ryttare här i närheten av hästarnas Mecca Strömsholm... Oj, det sista hade visst inte med saken att göra, det jag ville ha sagt är att om du hittar en Equiterapeut som rider själv (det gör inte alla) så kan du med all säkerhet få god och konkret hjälp! / Miranda
 
En Equiterapeut arbetar mest med musklerna på hästen. Han kan även ibland akupunktur och/eller laserbehandla etc. Det beror lite på inriktningen på just den Equiterapeut du lyckas få tag på.

Jag har haft en till min häst och det visade sig att hästen hade en skada i ländryggen som gjorde att han inte kunde bära sig korrekt. Hästen kunde helt enkelt inte vinkla sina bakben. Efter 4-5 behandlingar har hästen blivit helt annorlunda att rida. Både folk i stallet och min tränare ser en oerhörd skillnad. Jag får synpunkter på att hästens rörelsemönster blir bättre hela tiden.

Men jag fick ta dit samma Equiterapeut 2 ggr för att han skulle hitta skadan. Första ggn hittades bara symptomet, att hästen var öm i halsmusklerna på höger sida, vilket berodde på att skadan satt på vänster sida om ryggraden, på länden. Den visade sig genom att hästen fick karprygg just där, vilken har gått ned nu.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 433
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 413
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 127
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp