Staket på vintern

Sv: Staket på vintern

Ett tips om man har svårt med jordningen är att sätta de i dygnstacken, om man har möjlighet.
 
Sv: Staket på vintern

Förutom att ha bra staket o ELstaket MED el i.......så är storleken på hagarna samt sammansättningen av hästar viktig.
Att de trivs med varandra o inte ha hingstar i närheten av ston.

Ganska enkelt tycker jag.
.

Mm... tills man hamnar i en situation där man löst allt detta + har god utfodring och stimulans och har en häst som sticker och sticker och sticker och sticker och sticker ....

Då är det inte så enkelt längre.
Men oftast baseras ju enkelhet på den tidigare goda erfarenheten. Det är när man får problem som man inser vad svårt det kan vara.
 
Sv: Staket på vintern

Som nämnts tidigare ett antal gånger så är det [U]snötäcket som hästen står på [/U]som är boven i dramat när man inte får ström i staketet, rättare sagt det finns ström i staketet, men eftersom hästen inte jordar strömmen känner den inte av något. Som tidigare sagts är lösningen att sätta dit en extra tråd rätt tätt under den ordinare, och koppla på jorden där.

ska man fortfarande låta elen vara på i den "vanliga" tråden"?? Jag har köpt xtra tråd o ska sätta dit den men tänkte ta den nya överst och koppla in elen bara på den, dum ide? eller funkar detta tro? Nu har de ju inte rymt men vill stärka hagen innan de testar att ta sig ut. :)

ursäkta om jag trådkapar lite
 
Sv: Staket på vintern

delvis KL :)

Massor med bra tips här!

Har nu kollat upp A-staket och funderar på om jag inte varit på en anläggning som faktiskt har dessa. Inga rymmande hästar på den anläggningen, å andra sidan var pållarna ute ca 7-8h /dag enbart. Dom gick 2 och 2 i hagarna.

Däremot var det annat som inte fungerade med dessa. Grindarna krånglade på väldigt många av hagarna.
Sedan kanske det är en vanesak men jag gillade inte grindarna när man skulle ta ut en häst och den andra hästen i hagen ev. ville följa med. Men det kan ju ha varit också för att dom var så krångliga att skjuta fram och tillbaka.
OM det nu var A-staket. Jag är inte helt säker men ser ju ut lika i alla fall.
 
Sv: Staket på vintern

A-staket är fina i början, men efter x antal år när tjälen har gjort sitt ser det sällan fint ut.

visst är de bra o nu verkar du utgå ifrån hästar i mindre hagar- små paddockar.
Klart att de kan rymma när de inte kan fly INOM hagen.
 
Sv: Staket på vintern

Håller med, hungriga o uttråkade är säkert mer rymningsbenägna.

MEN nu har jag oxo sett att de kan stå lutade mot stängslet, elband o inte får de nån smocka av stängslet. Hmmm,,är det oftast jordningen som är svår att få till nu vintertid? Elbanden är djupfrysta på sina ställen o jag borstar av dem stup i kvarten men ändå...lutar sig de mot. :confused:

Ska nu sätta en ny övre tråd o sätter elen bara på den o hoppas på en smäll så de får respekten tillbaka :devil:

Där är vanligaste anledningen till rymningar ur elstängselhagar vintertid. Att man har X trådar och el på betyder tyvärr i den här snön ingenting. Just som du är inne på så är det jordningen som är problemet. Det är för mycket snö, och hästarna jordar inte när de går emot tråden. Och utan jordning - ingen stöt.

Så man kan ha tio trådar och monsteraggregat som matar ut ström, men jordar det inte så är det som att ha ett strömlöst stängsel.

Det finns lite sätt att komma tillrätta med det, t ex polarband (det är dock dyrt). Ett annat sätt är att temporärt sätta en jordtråd. Den sätts ca 5 cm från strömtråden, och så att när hästen går emot strömtråden går den emot jordtråden också. DÅ får den en stöt för då jordar det.

Jordtråden behöver inte sitta i isolatorer, utan du kan linda den runt stolparna, den ska ju just jorda, och det ska inte gå ström i den.
 
Sv: Staket på vintern

Som flera har sagt redan, ha bra sällskap, ordentliga ytor och sysselsättning. Men vissa om skall ut, skall bara ut helt enkelt.

vi har trästaket och eltråd ca 1/3 del av hagen och resten är bara el.
Staketet är starkare på den intressantare sidan, var hästarna tas ur hagen och var man ser till granngården.
Min minsta ponny (welsh) fick för sig nu i vinter att han skall ut för att han kan.
och han bara trycker sig ut, ingen panik utan han går till allt går sönder.. suck
dock har han bara gjort detta om något händer ex han ser att jag hämtar vatten.
Nordsvensken rymmer bara in i hagen (har haft honom lös då jag lett en annan häst) och om hästarna går iväg en bit följer han dem på utsidan, springer till den svagare delen av hagen och tar sig in.

ja, vi skall fixa om hagen till sommaren ;)
 
Sv: Staket på vintern

Kl

A och O är nog att strömmen funka.
A-staket är som axel säger bra tilsl tjälen skjutit dom åt fanders-

Hade förra vintern problem med en häst som i år är hur bra som helst på att stanna i hagen.
Ha iof flyttat, har större hage men tråkigare i mina ögon.
Platt och inte lika mycket skog.
Men nu stanna hon tom kvar fast hon blir ensam vid tex ridtur.

Eller så har hon bara mognat:)
 
Sv: Staket på vintern

Fast, ska man hårddra det, så de som rymmer har inte tillräckligt bra staket. Alltså de som rymmer bara för de har lust, utan att vara skrämda etc.

Min shettis lärde sig rymma i somras. Bonden la ner en stängselsektion för att köra över med traktorn. Trodde inte det gick någon i den hagen. Det gjorde det, shettisen. Han knallade såklart i sinom tid över den nedlagda tråden.

Innan hade han aldrig rymt ens utan el, men nu så hann man knappt släppa ut honom så rymde han. Slog på elen men samma resultat (hade två trådar).

Så, in med ponnyskrället i boxen, och sen byggde jag ett elektrifierat fort knox där han gick ut. Den sektionen fick fem TÄTA trådar, omöjligt få igenom ett shettishuvud. Och övre tråden var högr över pyrets huvud och över hopphöjd.

Så, för att ta sig ut skulle han bli tvungen att pressa med nosen först, mot elen. Han försökte inte ens, han släpptes ut, sprang glatt ner till sidan där han brukade rymma. Sen blev han MYCKET upprörd, och ägnade ett par h åt att surt springa längs tråden, sparka i marken på och på alla vis tala om hur taskigt gjort det var. Men han rörde aldrig ens tråden.

En inhyrning jag hade var lite besvärligare. Hon stod och tog 'sats' och sprang sen igenom stängslet. Väl medveten om att hon skulle åka på smällar, men att det ju bara var en kort stund, sen var man fri. När jag satte ett till stängsel 50 cm bakom så försökte hon bara en gång, åkte på ett par rejäla smällar och höll sig sen där hon skulle - även när dubbelstängslingen tagits bort.

En häst som slentrianrymmer, dvs mest för det är kul och de vet att de kan, är ju bland de lättare rymmarna stänga in, just för de eg inte har ngn anledning. Dock är det SVÅRT nu med all jäkla snö, tjock vinterpäls, ev täcken osv.
 
Sv: Staket på vintern

Min häst plockade upp stolparna (eller käppar kanske det var) med tänderna. Såg för roligt ut. :D

Det där stod min L och roade sig med också när han gick i egen, mindre hage pga konvalescensen. Nu är han en väldigt snäll sak och rymmer inte om han inte av misstag skulle hamna på fel sida. Han kan veta det inte är ström, stå och dra i/hänga över tråden, men han går inte igenom med flit.

Så han hade jättekul med att stå och dra upp plaststolpar :crazy: Han fick 140 cm högt stängsel tillslut (iom att jag inte fick elen att funka tillräckligt bra pga snö och täcke), när jag tejpade distansisolatorer på stolptopparna och drog en extratråd högst upp ;)

*KL*

TS frågade hur man hade det. Jag har elstängsel, nätaggregat. Förr hade jag oftast elen av, slog på den en vecka på våren och en på hösten, när det var mer/godare mat utanför hagen än i den, och de försökte äta över/under stängslet. De fick några stötar och respekterade det sen resten av året.

Nu har jag ju ständiga bantare, och dessutom fångbenägna (Dvs INTE bra om de kommer ut ur hagen på gräs te x) så nu är det på hela grässongen i princip.

Jag har 5 mm elrep samt nyloneltråd (lite olika olika hagar/sträckor, i grunden rep men bytt ut ganska mkt mot nylontråd). 2 trådar som standard, men grinden har 3 trådar och sträckan nämnd i annat inlägg där shettisen lärde sig rymma har 5 trådar. Aggregatet ger över 6000V ut på tråd i pulserna, men minns inte MJ.

Jag skulle inte vilja ändra något eg. I Utopia där jag vunnit på Lotto skulle jag ha trästaket med eltråd innanför, men det kommer aldrig hända. Dels spelar jag inte Lotto, och dels går stor del av hagen genom skog/buskage, och jag flyttar om/stänger av osv lite för mycket för det.

Sen några år har jag övergett trästolp till förmån för fjäderstolp eller vad de kallas. Smala plaststolpar, som inte knäcks/blir sneda utan har en enorm flexibilitet. Inte trampstolpar utan man får slå ner dem. Tåliga som f*n året om, men ändå ENKLA att flytta, ruttnar inte etc. Enda nackdelen är att det är bökigt sätta dit extra isolatorer/byta isolatorer. Har trästolp i hörnen. Har gått över från rep till nylontråd, tråden leder bättre, är tåligare, slakar inte i väta, får inte massa 'mossa', det fastnar inte snö på den osv osv. Den syns sämre och är fulare, men mina vet ju var gränserna går.
 
Sv: Staket på vintern

Efter vissa bekymmer med att en av mina hästar bara smitit så har jag nu kopplat en hage med 6 stålvajrar (3 el och 3 jord) vilket fungerar. Hon har fastnat med täckesspännet i en av vajrarna (första dagen så hon hade nog inte förstått att det var ordentligt med ström nu :( ) och då gick vajern av utan skador på häst/täcke.

Med anledning av ovanstående så har jag bestämt mig för att dra 2 varv med polarband runt hagen och sedan komplettera detta med 3 varv med stålvajer (har 2 m högt staket fördelat på 5 trådar pga att min andra häst tycker att det är roligt att hoppa över staketet om hon ser åt roligare utanför hagen :crazy:). Med den här lösningen hoppas jag att jag ska slippa rymningar i fortsättningen och det till en överkomlig kostnad.

Har tittat på A-staketet (eller om det hette något annat men det var 2 eller 3 plastslanor att välja mellan och grindlösningen var liknande) när jag flyttade till gården 2004 men insåg att det var alldeles för dyrt för min plånbok (har ca 3500 m runt mina hagar i dagsläget och då är det ytterligar 0,5 hektar som ska stängas in och över 100 kr+moms per meter har jag inte råd med).
 
Senast ändrad:
Sv: Staket på vintern

jo staketet är för svagt, innan har vi haft hästar som stått i hagen utan att ens fundera på att gå ut. då var tom en del av hagen utan tråd :o
(ja vi rättade till det efter en stund)

men som sagt vi skall fixa om det till sommaren, där han nu har gått igenom har det varit 2 plankor o. 2 trådar samt 1 planka o. 2 trådar.

vi har haft problem med elen, men annars är den väldigt stark, som riktigt stark.
den bränner bort små kvist och gräs om de hänger på tråden (har jag för mig, är det ens möjligt? :D)
 
Sv: Staket på vintern

Visst är det möjligt, det är meningen också, att undervegetation ska brännas bort. I en liten hage är det ju inte så farligt att själv få gå med trimmer/häcksax, men kobönder med gigantiska hagar har oftast annat för sig än att vandra kilometer efter kilometer och trimma under tråden. Utan då valde man helt enkelt ett så kraftigt aggregat, anpassat för långa stängsel, så det bränner undervegetationen.

Det är nya regler ang aggregat dock, och de får inte alls vara lika starka längre. Så håll hårt i det du har ;)
 
Sv: Staket på vintern

Måste nog göra dig besviken angående A-staketen.
Visst har de flera fördelar, men jag har också sett dem förvandlas till smulor.
 
Sv: Staket på vintern

aah, precis, det var därför vi fick så bråttomt att köpa det i våras.
Vi har faktist highlanddjur med, därför extra viktigt med det elaggregat vi har. (olli 2000)

Inte alltid så lätt att få strömmen att hållas runt 50ha annars :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 036
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 335
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp