Bukefalos 28 år!

Staketfunderingar

the_connemara

Trådstartare
Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare.

Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och funderar på ett enklare staket för att dela in hagarna (4 som mest, ca 200 m) och ev ett mer "rejält" staket runt om hagarna (som är helt sammanhängande, ca 600 m).

2 hästar (156 resp troligtvis mellan 160-170) ska stängslas in varav en helt okänd inack och en som inte rymmer (min) men gärna försöker äta utanför trådarna/slanorna om ingen ström är på. Min är van vid både träslanor, elrep, elband och ståltråd.

Området får nog räknas som rätt extremt blåsigt. Skåne så oftast moderat med snö, max 50-60 m utmed väg som skottas. Plan ängsmark, mycket lite undervegetation, mycket lite vilt undantag lite (vad vi sett) rådjur (och fasaner :D).

Förutsatt att staketet är rätt uppsatt med spännare och "avskärare" (vad heter det eg?) är det då någon stor skillnad i skaderisk om hästar skulle springa igenom om man jämför ståltråd, elband och elrep?

Hur stor är skillnaden i pris på ett (väldigt grovt) ungefär?

Jag antar att elband (åtm bredare) går bort pga blåsten?

Impregnerade stolp, ekstolp eller annat?

Vilka höjder och antal trådar/slanor på "ytter"staket resp "indelnings"staket?

Helst av allt hade jag velat bygga en liten borg av elband pga hästskärna :devil: Men man kan väl inte skydda sig mot allt.
 
Sv: Staketfunderingar

Hur långt på ett ungefär behöver man slå ner staketstolparna? Skånsk lera har vi här :p
 
Sv: Staketfunderingar

Jag skulle aldrig ha ståltråd, den skär ju sönder det mesta......

Kan vara ganska blåsigt här ibland, och smalare elband är inga problem alls. Dock så blev mina väldigt snygga 40 mm band inte så fina efter första blåsiga dagen.... ^^ Men 12-20 mm band är inga problem!

Se bara till att du har trästolp som står stadigt, och strama in banden ibland. :)

Jag har bara två höjder, hade tre först men känns som större risk att de fastnar med benen. Tre behövs nog bara om man har små ponnysar alt ett väldigt högt staket.
 
Sv: Staketfunderingar

*knapplån*
Hur brett har ni mellan stolparna när ni sätter hage?
Blir aktuellt för mig att bygga hagar fram mot våren då jag ängligen köpt mig en gård :)
 
Sv: Staketfunderingar

Vi har platta 4 cm elband här i blåsiga skåne utan problem, det lustiga är att de billigaste är de som funkar bäst då de är mkt glesare i väven än dyrare band som är tjockare så vinden går helt enkelt igenom dem. Det som ytterligare är fördel med de billiga är att de går av om en häst skulle fastna, vilket också är anledningen till att elband är det enda jag kan tänka mig att använda elrep och eltråd är för sega och jag har tusen gånger hellre en lös häst än en sönderskuren häst.
Man måste dock välja rätt isolatorer till elbanden då de annars tuggar av dem på nolltid när vinden flyttar på dem, antingen lägger man lite mer pengar och köper de isolatorerna som är gummiklädda på insidan eller så gör man en ekonomivariant man klipper helt enkelt strimlor av tjock byggplast och viker dubbelt om bandet sen ner i en isolator som man knäpper ihop så att det blir fixerat. Vi kör enkla varianten sen på ungefär var 10 stolpe har vi de lite större "dyrare" isolatorerna med svarta vingmuttrar (har du tittat i kataloger över isolatorer så vet du vilka) de låser bandet helt och har dessutom ett specialgummi som leder över strömmen mellan ledarna i bandet så har det blivit en skada på en ledare så strömsätts den igen i dessa isolatorer.

Vi har lite samma upplägg som du funderade på, yttervarvet runt alla hagarna har vi tre 4 cm band i delningarna har vi 2 band, ett 4 cm överst och ett 2 cm under, vi har inga gångar emellan och två cm bandet går av bara någon viftar till det och det är därför det sitter där bara att gå ut och knyta ihop det igen när damerna har muddrat över staketet.
 
Sv: Staketfunderingar

tvärt om är ett rätt uppsatt ståltrådsstaket det bästa. I fall hästen går genom så går tråden rätt av och av spänningen som är så korvar tråden ihop sig åt varsitt håll, hajar du?

Ett elband eller eltråd om man inte har väldigt täta "skarvare" så tänjer sig den och pållarna får lätt brännskador om dom går mot.
 
Sv: Staketfunderingar

*kl*

Hur är det med ståltråd, spännare finns men finns det något som "skär av" tråden så som det finns till rep och band? Eller är det att tråden är tillräckligt spänd som gör att det går av om hästen går på staketet?

Jag undrar fortf om stolpar. Impregnerade eller ekstolp (eller annat)? Hur mycket ska ner under marken (så man kan fundera över totallängd)?

Någon som har erfarenhet av "Turbostolpen" http://www.mamut.net/bmsab/shop/?

Tack för intressanta svar! :)
 
Sv: Staketfunderingar

Efter ett antal hagbyggen, olika tråd, rep, plank, mm så tycker jag nu (förutsatt att man inte kan köpa riktigt kraftigt trästaket, eller a-staket med eltråd längst upp) att det viktigaste är att elbandet är av så bra kvalité att strömmen leder igenom, oavsett väder och undervegetation som kan störa. Håller inte med om att den skulle släppa igenom mindre vind, tvärtom.

Hästar går sällan igenom om de känner att det finns tillräckligt med ström. Om olyckan ändå skulle vara framme att de sparkar och trasslar in sig, ska tråden gå sönder. Vi har nu köpt franskt elband 20 mm, och den har bägge funktionerna. (Goggla fram deras sida, eller prova här www.gilo.se) där har du även råd om hur man på bästa vis stängslar.) Det kostar mer, men i längden spar man bra med pengar.... Har en ridskola här uppe som har den breda tråden, den har hållit i evigheter trots väder och vind. Har också läst någonstans att enligt en klinik som har dokumenterat "hästar med staketskador" ska den vara underrepresenterad i de sammanhangen.

Här uppe har vi mkt snö, varav stolpen behöver vara lite längre, eftersom hästarna trampar ner snön, och kommer på så vis högre upp. Med "normala" stolpar räcker de med 4 m emellan, och det bästa är att sätta kraftigare stolpar i hörn, samt vid ingången för att stabilisera.

Om ni har mycket lera kanske ni bör impregnera stolparna nertill, så de inte ruttnar?
 
Senast ändrad:
Sv: Staketfunderingar

Där jag varit med och byggt hagar har det oftast varit impregnerade stolp. Då har vi spettat i marken, satt ner stolpen och bankat på den med gummiklubba tills den står stadigt. Sedan får man gå och efterbanka ett par dagar senare och sedan lite då och då (efter vintern oftast med).

Hur mycket som är under marken bestämmer man ju själv men vi överdrev inte spättningen utan gjorde tillräckligt så de stod stadigt bara. Skulle tippa på 30cm under mark? Vi hade även tjockare stolp som hörnstolp och grindhål.


Jag kommer inte exakt ihåg vilken "tyngd" som behövs för att bryta en ståltråd men jag har gått staketutbildning för DeLaval och det var "han" som sa att ståltråd is the shit men att många hästmänniskor är rädda för det. Och så är det ju kanske inte så snyggt heller. Hästfolk assossierar det till ko-hage ;)
Men helt klart sa han att en häst som verkligen vill igenom ett staket använder den kraften som behövs. Och det krävdes minst kraft av hästen att bryta en ståltråd än en eltråd.

Bästa sättet att ha ström även på vintern och i vegetation är att ha en eltråd och en jordtråd. Men då behövs minst 4 trådar på staketet och det behövs att hästen nuddar både el och jord samtidigt för att den ska få en stöt... Men det leder bäst på vintern...
(undra om det inte är franska elbandet som har denna lösning på något band??)


Men ett tips om man är inne på elband, inte så snyggt men för blåsten, man kan snurra bandet mellan stolparna så det är twistat 3-4 varv. Då tar inte blåsten tag i det lika lätt.... Men ja, skåne-blåst kan ju ta det mesta ändå gissar jag ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Staketfunderingar

Stolparna skall ner ca 50-60 cm annars viker det sig när den härliga lerjorden här nere intar sin naturliga blöthet.
Enklaste sättet att sätta stolparna är att hyra in de som sätter stolparna med maskin, då blir de spikraka, sitter som berget och det går fort (och bäst av allt man slipper göra någonting alls ;) ) helt klart värt de pengarna för det är inte särskilt dyrt iom att det går mkt fort när de sätter stolparna med maskin.
Tryckimpregnerade 8 or (2m långa för normalstaketen) har vi med 10 or som hörnstolpar.
 
Sv: Staketfunderingar

Var får man tag på människor med en sådan maskin? Vore underbart att slippa stå och slå ner stolparna för egen hand! PM:a gärna :) (Ska flytta till Småland)

Har tyvärr ingen koll på någon som utför det i småland bor själv i södra delarna av skåne så de jag känner till finns nere i denna änden ring runt och hör med olika ställen som säljer stolpar i området du skall flytta till tror de blir vanligare och vanligare med sådana maskiner, att tänka på dock med tanke på hur småland ser ut så måste de kunna köra med traktor där stolparna skall sättas iom att maskinen sitter bak på traktorn.
 
Sv: Staketfunderingar

Vi har låtit trycka ner stolparna till staketen. Går alldeles utmärkt med en hjullastare. Behövdes ingen speciell maskin för det.
 
Sv: Staketfunderingar

Vi har låtit trycka ner stolparna till staketen. Går alldeles utmärkt med en hjullastare. Behövdes ingen speciell maskin för det.

Blir inte hälften så bra kan jag informera om då det gjorts både och här hemma. Dessutom blir det definitivt inte bra om du går på sten när du trycker med skopan, nästa sak är att hålet blir inte bara exakt stolpens vidd och inte en mm extra åt något håll så att stolpen står som berget exakt i rätt vinkel. Med maskinen står stolpen hundra procent fixerad i hela nedslagningen och kan inte ricka sig en mm åt något håll.
 
Sv: Staketfunderingar

Hur mycket "efterarbete" blir det om man lejer bort stolpnedslagning? Ingår någon sorts "garanti"?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp