Bukefalos 28 år!

Staketfunderingar

Sv: Staketfunderingar

Du lär väl gå efter staketet på hagarna ändå och kolla innan varje hagskifte och då kan du ta med en klubba utifall någon stolpe inte sitter helt fast.

Här hemma har det varit kanske i genomsnitt var tredje-fjärde stolpe som behövt ett par extra bank efter vintern ;)

Fråga någon träningsnarkoman till snubbe, dom brukar gilla att hjälpa stackars tjejer i nöd :angel:
Ta en bra solig dag så tar dom gärna av sig till bar överkropp också.... Muta med grillad korv och öl efteråt ;)
 
Sv: Staketfunderingar

Haha, du har missat att min träningsnarkoman till blivande inackordering redan uttalat sig :D

Skämt o sido, jag vill bara veta på ett ungefär för jag har som sagt ingen koll alls. Tack för ditt svar! Min far stängslar där hemma och när han stängslar behöver man inte reparera något på 20 år+, sålänge inte min häst hänger över träslanorna för att nå äpplena på hösten ;)

Och jag kommer självklart konsultera honom längre fram, han är bara inte så jättenytänkande så jag vill gärna ha lite uppslag att fråga om oxå :D
 
Sv: Staketfunderingar

vi har stora arealer och många hagar och har samma system på alla, både vinter och sommarhagar. Impregnerad ekstolp överallt, en linje som ytterstaket, och avdelningarna mellan hagar består av en linje, dvs inga dubbla rader, med tvärslanor som dubbelstaket istället. Höjd på övertråd 1.30, och bredden på tvärslanorna för bildning av dubbelstaket är också 1.30. där har vi eltråd av hög kvalitet dvs bra ledningsförmåga och lite tjockare. sen har vi en undertråd, dvs undertråden är inte dragen dubbelt, och den är tunn - bara mm. går av direkt om ngn skulle mot all förmodan sparka in under dubbel tråden som är dragen högst upp. Aldrig haft ngn olycka och höjden 1.30 är vettig även om ngn häst skulle kicka för det är så pass högt att risken att de tar i känns liten. Nyckeln till att inte skada sig om deär på en tråd, är ju i övrigt att tråden är rejält spänd. Då går den av rätt omgående om ngt fastnar.

systemet med en enkelrad av stolp och bara övre som dubbelstaket är i övrigt mer lättskött än dubbel rader mellan hagarna, om man ser till trimning av hagar osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Staketfunderingar

Vad menade du med detta: "dvs undertråden är inte dragen dubbelt," att ni har en "vanlig" undertråd och inte tvärslanor under oxå? Isf är jag med! Vi ska inte ha något med än en "smal" avdelare, kommer aldrig gå hästar på båda sidor samtidigt så indelarna ska bara agera staket.

Har ni enbart ståltråd och inget annat? Syns det bra?

Vad har ni för över resp undertråd? Jag är helt okunning ang tjocklek, ledningsförmåga (mer än att jag kan skilja de olika stakettyperna åt) osv.
 
Sv: Staketfunderingar

ja vanlig undertråd - bara tvärslanor på övertråden.

ståltråd har vi inte - skulle jag aldrig ha. :D

som sagt- tjockare elrep på övertråden och den tunnaste som finns som undertråd - tror det kan vara 4mm? Kan kolla upp det om du vill ha detaljer, behöver läsa på rullarna, haha.
 
Sv: Staketfunderingar

Eltråd för mig är ståltråd, förvirring :D

De smala elrepen tycker jag är jätteläskiga, typ det enda jag bestämt mig för att inte alls ha. Har ni sådana som skär av repen om hästen är på dem? Eller går de verkligen av av sig själva om de är spända?
 
Sv: Staketfunderingar

Eltråd för mig är ståltråd, förvirring :D

De smala elrepen tycker jag är jätteläskiga, typ det enda jag bestämt mig för att inte alls ha. Har ni sådana som skär av repen om hästen är på dem? Eller går de verkligen av av sig själva om de är spända?

När vi funderade och räknade och funderade igen så kom vi till sist fram till att A-staketes variant med vita (finns i svart också) plasstolpar och 3 trådar var prisvärt och lätt att hantera och underhålla (inget efterarbete, ingen målning, möjligen tvätt efter ett tag, har dock inte behövts ännu efter snart fem år).

Minns inte priset, men av ngn anledning så snurrar '22 kr styck' i skallen? Vi har sedan 4 meter mellan stolparna, har för mig 3-4 m var det som rekommenderades. A-staketet har hål så man behöver inga isolatorer.
Till detta rekommenderade A-staketet att vi skulle köpa deras kraftiga (minns ej diameter) och UV-beständiga elrep, och det gjorde vi. Med jämna mellanrum har vi metallfästen fastskruvade på trådarna som ska lösa ut ifall en häst fastnar ordentligt i tråden.
 
Sv: Staketfunderingar

alltså, den tråd vi har är som undertråd så tunn att du inte kan kalla den rep. det är en tråd. den går av om du själv snubblar in i tråden :D (fråga inte - men japp - har hänt mig många gånger :angel:)
 
Sv: Staketfunderingar

Hahaha :D

Men tycker också att ståltråd är farlig eller?

Vi är mest inne på ståltråd, inbillar oss att rätt spänd är den säkrast och leder bäst samt tar minst vind. Men åsikterna (syns ju bara i denna korta tråden) går verkligen vitt i sär =/
 
Sv: Staketfunderingar

Det tänkte vi lösa med ett elband ihop med översta tråden. Så kan man köpa skitelband som verkligen går av. Hmm.
 
Sv: Staketfunderingar

Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare.

Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och funderar på ett enklare staket för att dela in hagarna (4 som mest, ca 200 m) och ev ett mer "rejält" staket runt om hagarna (som är helt sammanhängande, ca 600 m).

2 hästar (156 resp troligtvis mellan 160-170) ska stängslas in varav en helt okänd inack och en som inte rymmer (min) men gärna försöker äta utanför trådarna/slanorna om ingen ström är på. Min är van vid både träslanor, elrep, elband och ståltråd.

Området får nog räknas som rätt extremt blåsigt. Skåne så oftast moderat med snö, max 50-60 m utmed väg som skottas. Plan ängsmark, mycket lite undervegetation, mycket lite vilt undantag lite (vad vi sett) rådjur (och fasaner :D).

Förutsatt att staketet är rätt uppsatt med spännare och "avskärare" (vad heter det eg?) är det då någon stor skillnad i skaderisk om hästar skulle springa igenom om man jämför ståltråd, elband och elrep?

Hur stor är skillnaden i pris på ett (väldigt grovt) ungefär?

Jag antar att elband (åtm bredare) går bort pga blåsten?

Impregnerade stolp, ekstolp eller annat?

Vilka höjder och antal trådar/slanor på "ytter"staket resp "indelnings"staket?

Helst av allt hade jag velat bygga en liten borg av elband pga hästskärna :devil: Men man kan väl inte skydda sig mot allt.

Jag svarar mig själv lite grann och kommer med lite fler frågor :p

Vi är nu inne på ståltråd, 3 rader runt om och 2 för att dela in hagarna. Kompletterat med 1 elband för syns skull (haha :D). Bör elbandet sitta i egen isolator eller kan det dela med ena ståltråden? Gör det stor skillnad i om det är slätt eller om man snor det något varv mellan varje isolator (om man har platta isolatorer) för vindens skull?

Vad för höjder är lämpligt på ytterstaket resp indelningsstaket? Hur lågt sätter man understa tråden (både vid 2 och 3 trådar)? Jag vill helst inte att man ska kunna kliva in mellan/under staketet lätt.

Hur långt slår ni ner stolparna? Vi funderar på ca 50 cm.

Är era stolpar spetsiga i botten? Hur högt upp? Funkar det bra dåligt med tjäle/stadighet?

Hur långt har ni mellan stolparna? Gör ju stor skillnad i hur många som behövs - svårt att kolla upp priser utan antalsinfo.

Hur tjocka stolparn har ni, runda eller fyrkantiga?

Tryckimpregnerad furu får det bli på "mängsstolparna". Hörnstolpar, kan man få tag i gamla telefonstolpar på någotvis?
 
Senast ändrad:
Sv: Staketfunderingar

Har också 40mm elband och kan inte hålla med Gylle, har både det dyra (fr*n*ka elb**det) och sedan ett mycket billigare och det billigare fladdrar och hänger sig medans det dyra ser fint ut och fladdrar inte ens när det typ stormar. så jag skulle rekomendera det dyra alternativet om du väljer elband.
 
Sv: Staketfunderingar

Allra bäst, enligt mig då, är att sätta REJÄLA stolpar, dvs telefonstolp i hörnen samt på alla ställen där hagen ändrar riktning och gärna någon däremellan. Sen på med vanliga stolp (ekstolp håller längst) mellan dessa.

Järntråd leder strömmen bäst, och rätt uppsatt skadar den inte. Jag kör själv grov (2.5 mm), viktigt är att spänna den rejält, finns billiga och bra spännare.
När hästarna går igenom (ja jag har en liten rymmare just nu:p) blir det ett "pjong" och tråden går av.

Har i vissa hagar satt upp gammalt elrep mitt på staketet för att markera (hade sånt stängsel tidigare och använder de gamla nu som markör). Nya elrep är rent livsfarliga om hästen trasslar in sig (om man inte har avskärare, vilket jag sällan ser häromkring:eek:). Dessa går av då plasten blivit fnasig.


Lycka till med ditt stängselbygge och visa gärna bilder sen!:laugh:
 
Sv: Staketfunderingar

KL

Tycker också att ståltråden är den bästa, leder ström bäst, håller bäst. Vi har översta och understa tråden i ståltråd och en mitt tråd med vitt band för att staketet skall synas. Bandet måste vi byta vart annant vart tredje år ungfär, då ha har det blåst sönder.

Om man har ståltråd är det extra viktigt med hörnstolparna eftersom tyngden från tråden gör att stolparna "viker" sig och tråden börjar slaka. Hörnstolpen måste var kraftiga och helst stagas upp ordentligt.

Viktigt när man väljer tråd att det verkligen blir ståltråd och inte vajer (ser nästan lika dan ut). Vajern brister inte och kan verkligen skära av hästben.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp