Stålindustrin i Sverige ska läggas ner

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare axel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 844

axel

Trådstartare
Jordbruken läggs ner. Vad har vi kvar inom 10-20 år?
Solens värmeavgivning går i cykler på 206 år. För 200 år sedan utvandrare en miljon svenskar till Amerika eftersom klimatet gjorde att folket svalt.
Snart har vi ingen industri kvar i Väst.
Thatcher hade stora problem med kolgruvearbetarna/ facken och ville göra sig fri från kolberoendet. Det var så allt började.
Skaparen av FNs Kyuotoprotoll och miljöpanelen FN / IPCC 1988 Maurice Strong sa såhär
-"We may get to that point where the only way of saving the World will be for the industrial civilization to collapse!
Is it not our job to BRING that about?"
Stephen Schneider Discovery Magazine okt-1989
-"We have to offer up very scary scenarios! Make simplyfied dramatic scenarios and make Little mention of any douts We may have (Manmade globalwarming). Each of us has to deside what the right balance is between being effective and being honest".
Al Gore. -"I believe it's appropriate to have an OVERPRESENTATION of facts for presenting on how Dangerous Globalwarming is." ( A convenient truth)
Gore arbetar nu för Generation investmentbank som säljer Carbon credits in . London
Här en man som arbetat både för NASA och amerikanska regeringen. "The Cold Sun".
John L Casey

Senast ändrad:
Det underliga är att priset på åkermark och skogsmark stigit kraftigt de senaste åren, och stiger fortfarande. I södra Sverige har ett flertal bönder från Holland och Tyskland köpt gårdar så ?....

Solens värmeavgivning går i cykler på 206 år. För 200 år sedan utvandrare en miljon svenskar till Amerika eftersom klimatet gjorde att folket svalt.
Thatcher hade stora problem med kolgruvearbetarna/ facken och ville göra sig fri från kolberoendet. Det var så allt började.
Skaparen av FNs Kyuotoprotoll och miljöpanelen FN / IPCC 1988 Maurice Strong sa såhär
-"We may get to that point where the only way of saving the World will be for the industrial civilization to collapse!
-"We have to offer up very scary scenarios! Make simplyfied dramatic scenarios and make Little mention of any douts We may have (Manmade globalwarming). Each of us has to deside what the right balance is between being effective and being honest".
Al Gore. -"I believe it's appropriate to have an OVERPRESENTATION of facts for presenting on how Dangerous Globalwarming is." ( A convenient truth)
Gore arbetar nu för Generation investmentbank som säljer Carbon credits in . London
Här en man som arbetat både för NASA och amerikanska regeringen. "The Cold Sun".
John L Casey

Du verkar förvirrad. Mår du inte bra?

En miljon svenskar utvandrade definitivt inte till Amerika runt 1816.

Du verkar förvirrad. Mår du inte bra?

En miljon svenskar utvandrade definitivt inte till Amerika runt 1816.
Näe. Det var väl närmare 1,5 miljoner, och de flesta mellan mitten av 1800-talet och början av 1900-talet. ungefär 25% av landets befolkning?
Fast runt 20% återvände väl?

Och vad det har att göra med att stålindustrin minskar i Sverige begriper jag inte.:D

Näe. Det var väl närmare 1,5 miljoner, och de flesta mellan mitten av 1800-talet och början av 1900-talet. ungefär 25% av landets befolkning?
Fast runt 20% återvände väl?

Och vad det har att göra med att stålindustrin minskar i Sverige begriper jag inte.:D

Jag har lite svårt att dechiffrera trådstarten också :cautious:

Stålindustrin var ju överhettad tills för ngr år sedan då stålpriserna gick ner i källaren, på grund av att Kina dels köpte mindre och dels pytsade över sitt överskott till underpris på marknaden. Knappast regering o riksdags fel alltså. ....:)
Att jag tog upp jordbruk berodde ju på TS ut dömning av den verksamheten...

Nej Sveriges ekonomiska politik är inget att bry sig om. Ej heller hur man kan ta ut sådana enorma summor skatt för energi grundat på en teori som inte håller. En spådom som fallerade.

Industrin kan inte gå enbart de dagarna det blåser. De betalar oskäliga summor för energin och därför flyttar man till länder som gillar att skapa även arbetstillfällen.
Rut kanske är den blivande exporttjänsten.

De största exportföretagen.http://www.largestcompanies.se/topplistor/sverige/de-storsta-exportforetagen

http://www.expressen.se/dinapengar/nu-kraver-damberg-svar--av-annie-loof/
Expressen, DN Aftonbladet är väl de enda godkända källorna här eftersom NOLL respons kom ang. videon.

Ericson ska nu flytta all tillverkning, men vad gör det att 3000 arbeten går förlorade.
Vi behöver nog tiotusen taxichaufförer till.

Jag först varför företagen flyr landet.
Miljöfrågor har nu hamnat långt ner på listan på vad svensken anser viktigt på riktigt. Verkligheten kommer snart ikapp oss.

Nej Sveriges ekonomiska politik är inget att bry sig om. Ej heller hur man kan ta ut sådana enorma summor skatt för energi grundat på en teori som inte håller. En spådom som fallerade.

Industrin kan inte gå enbart de dagarna det blåser. De betalar oskäliga summor för energin och därför flyttar man till länder som gillar att skapa även arbetstillfällen.
Rut kanske är den blivande exporttjänsten.

De största exportföretagen.http://www.largestcompanies.se/topplistor/sverige/de-storsta-exportforetagen

http://www.expressen.se/dinapengar/nu-kraver-damberg-svar--av-annie-loof/
Expressen, DN Aftonbladet är väl de enda godkända källorna här eftersom NOLL respons kom ang. videon.

Ericson ska nu flytta all tillverkning, men vad gör det att 3000 arbeten går förlorade.
Vi behöver nog tiotusen taxichaufförer till.

Jag först varför företagen flyr landet.
Miljöfrågor har nu hamnat långt ner på listan på vad svensken anser viktigt på riktigt. Verkligheten kommer snart ikapp oss.

Verkar lite tufft att 3000 fd Ericsson-anställda ska köra 10.000 taxitjänster.

John L Casey
Är frågan vilka jobb och företag som finns om tio- tjugo år?
Ja tillverkning försvinner utomlands. Men andra typer av arbeten finns i sverige och kommer fram. Vi kan inte konkurrera med löpande bandet-jobb men vi kan konkurrera med andra saker
Svenskar är bra bla på att vara kreativa och hitta på nya idéer

Är frågan vilka jobb och företag som finns om tio- tjugo år?
Ja tillverkning försvinner utomlands. Men andra typer av arbeten finns i sverige och kommer fram. Vi kan inte konkurrera med löpande bandet-jobb men vi kan konkurrera med andra saker
Svenskar är bra bla på att vara kreativa och hitta på nya idéer
Jag förväntade mig inte någon saklig debatt. Förlöjliga budbäraren. Så ser "debattklimatet" ut i Sverige. De flesta andra länder klarar av debatten och ser på Sverige som ett land som helt har tappat fattningen.Tunnelseendet som Casey beskriver i filmen.
Hmm. Ingen verkar vara bekymrad över att Sverige mitt i en högkonjunktur lånar till daglig konsumtion, höjer skatter, hittar på allsköns nya sätt att beskatta och gör nedskärningar i välfärden. http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rapport-kraftiga-skattehojningar-kravs-i-kommunerna
Man tror att jobb bara kommer sådär av sig självt. Väktarbranschen har dock goda tider.
Var det ingen som ens orkade se filmen? All den energiskatt som vi betalar går till Vilka?
Nå bara ytterligare ett sätt för staten att dra in mer skatt av folket och industrin flyttar till länder där företagen inte skinnas. Vad gör vi när det blir svinkallt när kärnkraftverken har stängts för att de beskattas så hårt. Eldar med ved och kol? Eller bara en extra tröja på. Hur får vi vatten till våra hästar?

Det kommer att bli ett hårt uppvaknande för många.
Har alla lytt ordern att folket måste vara beredda att klara sig i minst 72h? Även Tyskarna har nu fått samma uppmaning. Utvecklingen går i rätt riktning eller hur? . http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/du-ska-klara-72-timmars-samhallskris
Vår regering säger att vi ska förbereda oss på ja vad?
Nej det är inte den store stygge Vargen Ryssland som är hotet.

Jag förväntade mig inte någon saklig debatt. Förlöjliga budbäraren. Så ser "debattklimatet" ut i Sverige. De flesta andra länder klarar av debatten och ser på Sverige som ett land som helt har tappat fattningen.Tunnelseendet som Casey beskriver i filmen.
Hmm. Ingen verkar vara bekymrad över att Sverige mitt i en högkonjunktur lånar till daglig konsumtion, höjer skatter, hittar på allsköns nya sätt att beskatta och gör nedskärningar i välfärden. http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rapport-kraftiga-skattehojningar-kravs-i-kommunerna
Man tror att jobb bara kommer sådär av sig självt. Väktarbranschen har dock goda tider.
Var det ingen som ens orkade se filmen? All den energiskatt som vi betalar går till Vilka?
Nå bara ytterligare ett sätt för staten att dra in mer skatt av folket och industrin flyttar till länder där företagen inte skinnas. Vad gör vi när det blir svinkallt när kärnkraftverken har stängts för att de beskattas så hårt. Eldar med ved och kol? Eller bara en extra tröja på. Hur får vi vatten till våra hästar?

Har alla lytt ordern att folket måste vara beredda att klara sig i minst 72h? Även Tyskarna har nu fått samma uppmaning. Utvecklingen går i rätt riktning eller hur? . http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/du-ska-klara-72-timmars-samhallskris

Det går ju inte att förstå vad du vill säga, det är därför ingen nappar på diskussionen.

Dina inlägg är rätt osammanhängande, vad är det du vill prata om? Klimatet? Skatterna? Hur man får vatten till hästarna? Arbetsmarknaden? Välfärden? Stålindustrin? 1800-talet svenska emigranter?

Nu vet jag inte om det är väst som i väst Sverige eller väst värden.

Om det är väst Sverige så håller jag inte med, lastvagnar har utökat till 2 skift och anställt ca 500 genom inhyrningsföretag senaste halvåret, cars har senaste 2 åren eller nåt haft jobbannons ute för att anställa fler, Göteborgshamn bygger ut så fort det går.

Så tycker industrin skriker efter anställda här iallafall.

Om du vill ha en saklig debatt måste du ju börja med att konkret säga vad du vill diskutera. Du måste bli tydligare.

Jag tror att TS anser att industrijobben försvinner från Sverige pga höga energiskatter och att lösningen är att sänka skatterna på el och börja använda kol igen eftersom klimatförändringar pga människans inverkan på klimatet är överbevisat?

Nu utgår jag från att min tolkning (ökade priser på mark som säljs till tyskar och danskar lämnar jag osagt) är rätt. Sverige har en längre tid varit ett post-industriellt land. Dvs, merparten svenskar lever på att köpa och sälja varor av varandra, och att bibehålla infrastrukturen och tjänster till varandra.

Att tro att lösningen på flykten av industrijobb är att sänka skatten på el och gå tillbaka till kolanvändning är naivt, IMO. Jobben försvinner för att det är för dyrt med, relativt lågkvalificerade, industrijobb i Sverige. För att vända på den trenden behövs dels att skatterna på industriföretag i princip slopas och att lönerna för svenska arbetare sänks radikalt och att förhållanden försämras, tex lagstadgad semester, VAB, föräldrapenning, betald övertid osv.

Men även med de åtgärderna (vilket är politiskt omöjligt så länge Sverige är en demokrati värd att slåss för, för att knyta ann till en annan tråd) så kommer det inte vända trenden. Den båten har seglat för länge sen.

Knäckfrågan är då, vad kan svenskar och Sverige göra för att bibehålla sin nuvarande levnadsstandard. Svaret är att det kan man inte. Jordens befolkning lever redan över sina tillgångar och de gör det tidigare och tidigare på året https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_ekologiska_skuldens_dag. Vad som har möjliggjort för västvärlden, inklusive Sverige, är att tredje världen och jordens fattigaste länder - där ironiskt nog merparten av råvaror finns - har haft en mycket låg levnadsstandard. I takt med att de länderna ökar sin levnadsstandard och därmed sin del av jordens tillgångar så kommer väst att behöva sänka sin. Det finns bara en begränsad mängd tillgångar.

People must consume to survive, and the world’s poorest will need to increase their level of consumption if they are to lead lives of dignity and opportunity.”

While the consumer class thrives, great disparities remain. The 12 percent of the world’s population that lives in North America and Western Europe accounts for 60 percent of private consumption spending, while the one-third living in South Asia and sub-Saharan Africa accounts for only 3.2 percent.
  • The United States, with less than 5 % of the global population, uses about a quarter of the world’s fossil fuel resources—burning up nearly 25 % of the coal, 26 % of the oil, and 27 % of the world’s natural gas.
Calculations show that the planet has available 1.9 hectares of biologically productive land per person to supply resources and absorb wastes—yet the average person on Earth already uses 2.3 hectares worth. These “ecological footprints” range from the 9.7 hectares claimed by the average American to the 0.47 hectares used by the average Mozambican.

http://www.worldwatch.org/node/810

Vi (Sverige och väst) har sett toppen av vår välfärd och kommer att se en oundviklig stegvis försämring. Den enda lösningen för att bibehålla status quo är ett militärt ingripande för att med våld hålla tillbaka tredje världens industrialisering och ökad levnadsstandard.

Att tro att lösningen på flykten av industrijobb är att sänka skatten på el och gå tillbaka till kolanvändning är naivt, IMO. Jobben försvinner för att det är för dyrt med, relativt lågkvalificerade, industrijobb i Sverige. För att vända på den trenden behövs dels att skatterna på industriföretag i princip slopas och att lönerna för svenska arbetare sänks radikalt och att förhållanden försämras, tex lagstadgad semester, VAB, föräldrapenning, betald övertid osv.
Precis så. Vi har ju sett den utvecklingen i olika branscher i snart 50 år, det är ingen nyhet. Det finns helt enkelt inga skattesänkningar som kompenserar för skillnader i lönekostnad på en faktor tio eller mer, och det är så världen ser ut. Vi har blivit bättre och bättre på att krympa världen, med avseende på transporter av både råvaror, förädlade varor, energi, kunskap, kapital och det mesta annat. Det i sin tur har gjort befintliga skillnader i förutsättningar mellan olika delar av världen mer och mer tydliga och påtagliga, vi behöver inte lyfta blicken längre än till EU för att se svårigheterna.

Liknande trådar

Relationer Spinoff från dejtingtråden.... Enligt en nyare forskningsrapport utförd i Norge så är det ett vanligt fenomen att kvinnor söker en... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 150
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
805
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka