Stalker light eller bara ensam och social?

Jag har pratat med chefen idag, han tyckte också att det lät obehagligt han skulle prata med vår avdelningschef så får vi se vad som händer. Personen är inte anställd ännu och jag är ju då sjukskriven på heltid och har inga formella krav på mig att ha kontakt med någon angående arbetet mer än min chef, läkaren och fk.
@Thera Jag bor inte i Växjö :).
 
Jag har pratat med chefen idag, han tyckte också att det lät obehagligt han skulle prata med vår avdelningschef så får vi se vad som händer. Personen är inte anställd ännu och jag är ju då sjukskriven på heltid och har inga formella krav på mig att ha kontakt med någon angående arbetet mer än min chef, läkaren och fk.
@Thera Jag bor inte i Växjö :).

Skönt att chefen tog det på allvar.

Artig är något jag anser att man är mot folk beter sig någorlunda vettigt och kan ta ett nej. Inte för att man behöver bli direkt otrevlig och börja svära eller nåt. Men du kan säga ifrån att du inte är intresserad av att ha honom i ditt privata liv.
 
Okidoki, den här mannen är numera projektanställd på mitt arbete och sitter på mitt rum (jag rensade ut mina grejer i panik kvällen innan han skulle börja, det kom väldigt hastigt på). Det är ju ingen ordning och reda på mitt jobb så det är min chefs chef som anställd den här personen. Hur som helst så är jag uppe på kontoret och träffar min chef och min kollegor någon gång i månaden ungefär. Idag var jag uppe och lämnade av mitt senaste sjukintyg.
Jag försöker vara så kylig och avståndstagande jag kan utan att bete mig illa. Så idag när jag var uppe så är den här mannen väldigt plåstrig och ska komma och sitta bredvid mig fastän jag satt mig vid ett annat bord med ryggen emot där han sitter och sedan när jag ska gå så ska han förhöra mig om jag fortfarande bor kvar på min adress och vart min stuga ligger. Jag säger då bara rakt ut att jag inte vill att han kommer förbi mig och att han inte behöver veta vart jag bor. Men han ger sig inte så då går jag bara.
Nu undrar jag vad behövs för att man ska kunna göra en anmälan om det här fortsätter. Är det här något brottsligt eller måste han göra någon typ av större överträdelse och i så fall hur skulle den se ut?
 
Okidoki, den här mannen är numera projektanställd på mitt arbete och sitter på mitt rum (jag rensade ut mina grejer i panik kvällen innan han skulle börja, det kom väldigt hastigt på). Det är ju ingen ordning och reda på mitt jobb så det är min chefs chef som anställd den här personen. Hur som helst så är jag uppe på kontoret och träffar min chef och min kollegor någon gång i månaden ungefär. Idag var jag uppe och lämnade av mitt senaste sjukintyg.
Jag försöker vara så kylig och avståndstagande jag kan utan att bete mig illa. Så idag när jag var uppe så är den här mannen väldigt plåstrig och ska komma och sitta bredvid mig fastän jag satt mig vid ett annat bord med ryggen emot där han sitter och sedan när jag ska gå så ska han förhöra mig om jag fortfarande bor kvar på min adress och vart min stuga ligger. Jag säger då bara rakt ut att jag inte vill att han kommer förbi mig och att han inte behöver veta vart jag bor. Men han ger sig inte så då går jag bara.
Nu undrar jag vad behövs för att man ska kunna göra en anmälan om det här fortsätter. Är det här något brottsligt eller måste han göra någon typ av större överträdelse och i så fall hur skulle den se ut?
jag hade ringt och rådfrågat polisen. :)
 
Okidoki, den här mannen är numera projektanställd på mitt arbete och sitter på mitt rum (jag rensade ut mina grejer i panik kvällen innan han skulle börja, det kom väldigt hastigt på). Det är ju ingen ordning och reda på mitt jobb så det är min chefs chef som anställd den här personen. Hur som helst så är jag uppe på kontoret och träffar min chef och min kollegor någon gång i månaden ungefär. Idag var jag uppe och lämnade av mitt senaste sjukintyg.
Jag försöker vara så kylig och avståndstagande jag kan utan att bete mig illa. Så idag när jag var uppe så är den här mannen väldigt plåstrig och ska komma och sitta bredvid mig fastän jag satt mig vid ett annat bord med ryggen emot där han sitter och sedan när jag ska gå så ska han förhöra mig om jag fortfarande bor kvar på min adress och vart min stuga ligger. Jag säger då bara rakt ut att jag inte vill att han kommer förbi mig och att han inte behöver veta vart jag bor. Men han ger sig inte så då går jag bara.
Nu undrar jag vad behövs för att man ska kunna göra en anmälan om det här fortsätter. Är det här något brottsligt eller måste han göra någon typ av större överträdelse och i så fall hur skulle den se ut?

Säg rent ut att om det inte slutar omedelbart så tar du upp det med er chef. Att du endast vill ha en helt professionell relation. Anmäla till chefen krävs ingen speciell nivå. Krasst kan man säga att det är en god ide att få det on record, just om något mer allvarligt sedan händer.
 
@monster1 Det talar verkligen inte för hans beteende att fortsätta tränga sig på när du berättar för honom att du inte vill ange adressen. Väldigt bra att du stod på dig och inte lämnade ut! Ibland kan man ju bli så överrumplad av sådana personer att man säger det man absolut inte vill och tvärtom. Vänta inte med att gripa tag i det här, som @sjoberga nämner är det bäst att den informationen finns om det nu är en person som riskerar att eskalera ännu mer. Känns otroligt klumpigt att man trots det projektanställer honom, din chef borde ju pratat med sin innan det beslutet skulle tas, nu har du ju honom i samma rum också, även om du i dagsläget är sjukskriven. Om inte en rejäl tillsägning av chefen räcker så hade jag nog ringt och rådfrågat polisen också.
 
@monster1 Det talar verkligen inte för hans beteende att fortsätta tränga sig på när du berättar för honom att du inte vill ange adressen. Väldigt bra att du stod på dig och inte lämnade ut! Ibland kan man ju bli så överrumplad av sådana personer att man säger det man absolut inte vill och tvärtom. Vänta inte med att gripa tag i det här, som @sjoberga nämner är det bäst att den informationen finns om det nu är en person som riskerar att eskalera ännu mer. Känns otroligt klumpigt att man trots det projektanställer honom, din chef borde ju pratat med sin innan det beslutet skulle tas, nu har du ju honom i samma rum också, även om du i dagsläget är sjukskriven. Om inte en rejäl tillsägning av chefen räcker så hade jag nog ringt och rådfrågat polisen också.
Jag tror att min chef har pratat med sin chef om detta innan han anställdes. Men då var samtalet tydligen redan igång och han valde att inte bryta. Jag tror det högre chefsledet på mitt jobb (alla äldre män) anser att jag är lite av en bråkstake för jag säger vad jag tycker när alla andra sitter och stirrar i bordet. Dessutom är jag ju sjukskriven för psykiska problem. Så dom/han kanske bara tror att jag hittar på för att ställa till det eller att jag överdriver. Men jag ska iallafall maila min chef och skicka kopior av mailet till avdelnings- och förvaltningschefen så kan de inte säga att de inte visste. Sen ringer jag polisen och frågar om när det är brottsligt och när man bör göra en anmälan.
 
Nu har jag pratat med polisen och jag kan göra en anmälan nu men med största sannolikhet kommer "fallet" att läggas ned. De samlar dock anmälningarna på hög tills det blir tillräckligt för att utreda "ordentligt". Hon rekommenderade att säga till mannen om han upprepar sitt beteende att jag kommer att anmäla, många väljer då att sluta med sitt beteende och att jag inte ska vara rädd för att ringa och anmäla om det händer igen. Jag valde att inte anmäla denna gång.
Jag har även mailat mina chefer och berättat om vad som hände igår och att jag upplever situationen som obehaglig och att jag tänker anmäla nästa gång det inträffar.
 
@monster1 Vad skrämmande att de eventuellt ser ditt psykiska mående eller att du säger ifrån när alla är tysta som att du var problemet! I stället borde man väl uppskatta att någon verkligen säger hur det ligger till? Sen blir man ju måttligt irriterad på dina kollegor som inte kan backa upp dig om det är så heller, det är fegt och otroligt taskigt att låta någon bära det själv.
Vad bra att man talat allvar med mannen i fråga. Hoppas att den varningen är tillräcklig! I allafall borde den vara det på jobbet. På sin fritid är det ju svårt att veta hur han agerar, han kanske blir påträngade bara privat sedan?

Har själv befunnit mig i en dylik situation, som eskalerade ganska så rejält, det är tyvärr inte alltid det hjälper ens om polisen varnar personen i fråga eller t o m gett besöksförbud. Även om polisen vill samla det på hög tycker jag du ska vara påstridig om detta får en fortsättning. För att de samlar anmälningar på hög gör ju absolut inget gott för dig alls, snarare belastar det en.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 741
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 459
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 874
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp