1.Frågan är ju hur lång tid du ska lagra innan plattan tömms.
Bonden intill kan tömma vår och höst ( i samband med plöjningen) men jag vill ändå räkna med att den ska räcka om det blir tömning endast 1ggr/år.Sommartiden går dock hästarna ute dygnet runt vilket medför mindre gödsel ju
2. Då måste klara en viss lagringstid eftersom det inte är tillåtet att sprida stallgödsel på åkermark under en viss tid på året.
3. En häst på ca 500kg producerar ca 7 ton fastgödsel per år. Då är det inkl strö och urin (har jag för mig). Beror ju lite på hur mycket du ströar.
4. Bygg alltid lite större än vad behovet är, utrymme går alltid åt och visst utrymme utnyttjas inte helt.
5. Tänk på att regnvatten ansamlas på plattan och detta bör väl ledas till en separat brunn/tank/dränering.
det är redan inplanerat
6. Bygga i lecasten låter klent om du ska tömma plattan med lastartraktor. Du måste ha ordetligt med stöd så du inte kör söder väggarna med skopan.
Enligt råden vi fått så är lecablock ( med armering givetvis) fullt tillräckligt, men du har kanske andra förslag?
7. Man brukar ju vilja röra om/skjuta ihop högen med lastare lite då o då för att förbättra förmultningen och då måste väggarna hålla.
8. Lagringshöjd 1-1,5m är lämpligt.
Till en duktig mjölkko räknar man med en areal på ca 13m2 om plattans höjd är 1m och att lagringstiden ligger på ca 8 månader. Då producerar kon över 10-12 ton fastgödsel per år