Stall eller lösdrift

Jag gillar lösdrift om det fungerar. Du behöver en sjukbox alt kunna hägna av ligghallen till sjukbox. Shettis och större häst på lösdrift blir svårt att fodra så att shettisen inte blir som en tunna. Stall blir mycket mer passning samt viktigt med bra ventilering.
 
Jag gillar lösdrift om det fungerar. Du behöver en sjukbox alt kunna hägna av ligghallen till sjukbox. Shettis och större häst på lösdrift blir svårt att fodra så att shettisen inte blir som en tunna. Stall blir mycket mer passning samt viktigt med bra ventilering.
Utfodringen har jag redan tänkt på och hittat en lösning för. Ligghallen har dörrar, så den går att stänga helt vid behov. Skulle det bli så, så finns även boxar i närheten.
Det befintliga stallets ventilation är inte så mycket jag kan göra åt. Men det finns fungerande ventilation där i dagsläget i alla fall.
 
Absolut stallet. Vatten och sadelkammarsituationen är det avgörande där. Det går att ha mycket utevistelse även om de står på stall.
 
Absolut alternativ 1! Under förutsättning att jag inte ville ha en häst som var större då, förstås.
 
Hej

Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu på att fundera över möjligheter.
Jag har två lösningar på hur jag ska lösa stallfrågan och undrar därför hur ni hade gjort?
Till att börja med så vill jag säga att jag har tänkt att skaffa en yngre förmåga som jag kan utbilda själv och då är jag inte bunden till att det är en storhäst, utan även C-Dponny är aktuellt.
Stallet ska fungera för mig i tre-fem år (sen finns andra planer).

Alternativ 1
Ett stall med tre boxar som jag kan hyra till billig peng. Takhöjden är låg, så jag kan inte ha större häst än 150cm. Vatten finns indraget. Staketet i de befintliga hagarna är inte riktigt så som jag vill, så där har jag en del att fixa (byta tråd och en del stolp) samt grusa upp lite vid utgången. Sadelkammare med värme finns, om än lite trång, och det finns gott om plats för förvaring av hö och strö. Det är en bonde som äger gården.
Kostnad att komma iordning ca 5.000kr.

Alternativ 2
Jag kan bygga lösdrift på en bekants gård. Det finns redan en befintlig gjuten platta under tak och en stor öppning. Takhöjden är bra, så ingen begränsning där.
För att få till utrymme för foder, strö, utrustning mm behöver en vägg byggas i ligghallen. Bakom väggen blir ett mindre utrymme kvar där jag kan förvara allt (sadelskåp, foder, strö, övriga saker). Det finns inget vatten i byggnaden och jag måste dra el från andra änden på byggnaden till själva ligghallen. I lösdriften finns även ett dike som man måste över för att ta sig ut i hagarna. Där måste jag lägga i en trumma och grusa upp, samt grusa upp mellan ligghall och diket. Jag måste också bygga hagarna helt från noll.
Vatten får jag bära ca 50 meter från närliggande byggnad.
Jag har bra med hjälp när det gäller byggandet, så behöver inte anlita någon (mer än elektriker).
Kostnad för att komma iordning blir ca 15.000.

Sett till uterittsmöjligheter och sådär är båda ställena likvärdiga.
Vad hade ni valt?
Hade valt lösdrift alla gånger bara det finns tillgång till sjukbox och skoplats. Det är guld att slippa passa tider med att släppa in och ut hästar. Vatten löser man enkelt med slang och slangvinda.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
775
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp