Bukefalos 28 år!

Stall med trägolv

C

chrysler

Vilka här har det?sätt gärna bilder oxå.
Vet att det är många stalltrådar men alla verkar ha cement.
Hur har trägolven funkat för er?
 
Sv: Stall med trägolv

Vilka här har det?sätt gärna bilder oxå.
Vet att det är många stalltrådar men alla verkar ha cement.
Hur har trägolven funkat för er?

Gaah!såg att jag postat fel, kan ngn flytta denna tråd till rätt ställe?:angel:
 
Sv: Stall med trägolv

Hade trägolv förut i gången. Ett gammalt massiv ekgolv. Men det är nu utbytt. Det blir svinhalt när det är fuktigt och det murknar i springorna efter ett tag viket gör att det kan spricka. Tystare i stallgången var det ju visserligen. Hållbarheten vet jag inte då vårat säker var uppåt 100 år när vi byggde stallet. Men just i den delen hade det inte varit djur innan. i djurboxarna hade de stampat jordgolv.
 
Sv: Stall med trägolv

Hade trägolv förut i gången. Ett gammalt massiv ekgolv. Men det är nu utbytt. Det blir svinhalt när det är fuktigt och det murknar i springorna efter ett tag viket gör att det kan spricka. Tystare i stallgången var det ju visserligen. Hållbarheten vet jag inte då vårat säker var uppåt 100 år när vi byggde stallet. Men just i den delen hade det inte varit djur innan. i djurboxarna hade de stampat jordgolv.


Ok, satt ni cement istället?
 
Sv: Stall med trägolv

Ja det gjrorde vi. Och det är bättre enligt mig i alla fall. Torkar fortare och är inte lika halt. Trägolvet var dock lättare att sopa. Nä det är nog bra på sitt sätt men har man det i boxen tex så tror jag inte det är så hållbart. Men man kanske kan lägga nån gummi matta eller likande?
 
Sv: Stall med trägolv

Ja det gjrorde vi. Och det är bättre enligt mig i alla fall. Torkar fortare och är inte lika halt. Trägolvet var dock lättare att sopa. Nä det är nog bra på sitt sätt men har man det i boxen tex så tror jag inte det är så hållbart. Men man kanske kan lägga nån gummi matta eller likande?

Det tänkte jag oxå på, alltså gummimatta, jag måste lägga tillfälligt trägolv i stallet i vinter då jag inte har råd med att sätta cement , det skulle nog på på 30 ungefär, måste spara det tills nästa sommar.Har prioriterat lite andra kostnader detta år..
Men trägolvet funkar väl ett år iaf.
 
Sv: Stall med trägolv

:) Ja något måste det vara behandlat med! De här transportabla stallen de säljer har ju trägolv!
 
Sv: Stall med trägolv

Risken med gummimatta är om det kommer in fukt under mattan. Då stannar fukten där- träet murknar. Jag skulle inte välja en sådan lösning.
 
Sv: Stall med trägolv

Virke är ju allt annat än gratis och till ett boxgolv skulle jag aldrig våga lägga något klenare än tryckimpregnerat virke som är minst 45 mm tjockt, inte ens om det bara ska ligga ett år.
Vanligt golvplank håller inte när det är hästar inblandade !

Det kostar väl åtminstone 20 kr per löpmeter med tryckt 2 tumsvirke, så att det blir ju en tillfällig lösning som kostar nästan lika mycket som ett betonggolv skulle ha kostat.

Så, antingen har du en massa virke i tjocklek 45-60 mm på hög (borde gå åt i vart fall bortåt 100 löpmeter per box) eller så blir det en väldigt kostsam lösning för bara ett års tid.

Att köpa virke av tillräckligt bra kvalitet till ett stall för 2-3 hästar handlar i slutändan om 10 000 tals kronor, vilket då inte skiljer så mycket i kostnad mot att lägga 10 cm betong istället...
 
Sv: Stall med trägolv

Virke är ju allt annat än gratis och till ett boxgolv skulle jag aldrig våga lägga något klenare än tryckimpregnerat virke som är minst 45 mm tjockt, inte ens om det bara ska ligga ett år.
Vanligt golvplank håller inte när det är hästar inblandade !

Det kostar väl åtminstone 20 kr per löpmeter med tryckt 2 tumsvirke, så att det blir ju en tillfällig lösning som kostar nästan lika mycket som ett betonggolv skulle ha kostat.

Så, antingen har du en massa virke i tjocklek 45-60 mm på hög (borde gå åt i vart fall bortåt 100 löpmeter per box) eller så blir det en väldigt kostsam lösning för bara ett års tid.

Att köpa virke av tillräckligt bra kvalitet till ett stall för 2-3 hästar handlar i slutändan om 10 000 tals kronor, vilket då inte skiljer så mycket i kostnad mot att lägga 10 cm betong istället...

Virke redan fixat för ett bra pris, känner sågerier & snickare, har redan trägolv i stallgången & jordgolv i boxarna men till hösten när det blir en häst till måste jag bygga ut med en box minst, därför tänkte jag sätta trägolv direkt då det är så svårmockat i en jordbox, iaf här där det blir åtskilliga minus på vintern & spånet blir klumpar tillsammans med jorden.
 
Sv: Stall med trägolv

Om vi skall spilta upp en häst i vinter så kommer vi att lägga trägolv där.
 
Sv: Stall med trägolv

Kan du inte ha gummimatta ovanpå jordgolvet. Jämna till jorden ordentlite och sedan på med gummimattan. Mattan kan du ju även anväda sedan när du har cementgolv.

Trä borde bli väldigt snabbt nerslitet av alla skodda hovar, eller?
 
Sv: Stall med trägolv

jag verkar vara en av få här inne som har trägolv i mina boxar. har legat i flera år nu och det är inga problem, trivs riktigt bra med det. Det är inte lika hårt för hästarna så då går det inte åt riktigt lika mycket spån, det dämpar ljud och ger ett trevligt intryck i stallet.

Däremot skulle jag inte rekommendera trägolv om man har hästar som gärna står och gräver med hovarna. Vanligt slitage av hästar som går ut och in (både med och utan brodd) gör inte så mycket.

Har man kontakter så man får tag på virke förhållandevis billigt så tycker jag inte alls att det är något problem att lägga in ett trägolv.
kan även tillägga att det virket vi har inte är impregnerat på något sätt men har ändå inte visat några tecken på att börja murkna eller liknande.
 
Sv: Stall med trägolv

Stod i ett stall med trägolv och det blev ganska äckligt! Mössen boade under plankorna och urin samt annat rann ner i springorna. Det luktade inte fräscht. När vi gjorde rent under planken på sommaren fick man ha gasmask på sig. Det han inte vara hälsosamt för hästar att bo så. Vill man ha ut effekten att få ett "mjukare" golv finns det gummimassa att lägga på cementgolv annars är en permanentbädd att föredra. Visst blir det tystare med trägolv men jag föredrar ett hygieniskt stall. Ville bara ge min syn på trägolv i box.
 
Senast ändrad:
Sv: Stall med trägolv

"kl"

Japp!

Betong har många fördelar... bättre hygien, slitstarkt och lätt att reparera, betong är väldigt billigt i förhållande till förväntad livslängd... det finns egentligen inga anledningar att välja ett trägolv framför betong.

Kan tillägga att under de stora krigen under 1600-1700 tal så var jorden under alla lagårdar (med trägolv då...) statlig egendom för att säkerställa att salpetersjuderierna hade tillräckligt med råvara för att få fram allt salpeter som behövdes för att tillverka krut :D.
Det blir med andra ord fruktansvärt äckligt under trägolven efter några år.

En sak med gödselångor som kommer underifrån är att trät murknar utan att det syns utanpå, enda sättet att bedöma hur pass illa ställt det är med gammla lagårdar är att sätta en rejäl yxa i golvet och se hur lätt man tar sig igenom.
 
Sv: Stall med trägolv

Kan du inte ha gummimatta ovanpå jordgolvet. Jämna till jorden ordentlite och sedan på med gummimattan. Mattan kan du ju även anväda sedan när du har cementgolv.

Trä borde bli väldigt snabbt nerslitet av alla skodda hovar, eller?


Nja de stall med trägolv jag varit inne i har haft bra golv...visst blir det nog halkigt efter några år, absolut, & samma blir det ju i många stall med cement golv oxå, allt slits, speciellt av så stora djur som hästar.

Men gummimatta direkt på jordgolven bara i vinter var ju ett smart förslag:bow:, då behöver jag bara sätta trägolv i en box(det är sten i marken som måste sprängas så därför går det inte att ha jordgolv i alla boxar samt inte cementera då stenar som bekant rör på sig & det skulle bli sprickor i golvet nästa vår).
 
Sv: Stall med trägolv

"kl"

Japp!

Betong har många fördelar... bättre hygien, slitstarkt och lätt att reparera, betong är väldigt billigt i förhållande till förväntad livslängd... det finns egentligen inga anledningar att välja ett trägolv framför betong.

Kan tillägga att under de stora krigen under 1600-1700 tal så var jorden under alla lagårdar (med trägolv då...) statlig egendom för att säkerställa att salpetersjuderierna hade tillräckligt med råvara för att få fram allt salpeter som behövdes för att tillverka krut :D.
Det blir med andra ord fruktansvärt äckligt under trägolven efter några år.

En sak med gödselångor som kommer underifrån är att trät murknar utan att det syns utanpå, enda sättet att bedöma hur pass illa ställt det är med gammla lagårdar är att sätta en rejäl yxa i golvet och se hur lätt man tar sig igenom.


Fast jag tänkte ju bara ha trägolv tills nästa sommar, inte resten av livet;)
Det håller garanterat ett år utan att bli katastrof.
 
Sv: Stall med trägolv

Stod i ett stall med trägolv och det blev ganska äckligt! Mössen boade under plankorna och urin samt annat rann ner i springorna. Det luktade inte fräscht. När vi gjorde rent under planken på sommaren fick man ha gasmask på sig. Det han inte vara hälsosamt för hästar att bo så. Vill man ha ut effekten att få ett "mjukare" golv finns det gummimassa att lägga på cementgolv annars är en permanentbädd att föredra. Visst blir det tystare med trägolv men jag föredrar ett hygieniskt stall. Ville bara ge min syn på trägolv i box.

Trist att det blev så i det stallet, kan inte ha varit bra för hästarnas luftvägar, som sagt har jag inte varit med om sånt själv dock.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
963
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
698
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 144
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 701
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp