• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare pooutinoouti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 232
P

pooutinoouti

Vad tycker ni. Det finns så där många stall i närheten men de finns baar ett fåtal lediga stallplatser. En vad jag vet och det är en rätt saftig stallhyra.... Å andra sidan ingår ALLT. Men jag bor nära skogen om man nu kan säga det så och vet vem som äger skogen, han smo äger den använder den inte så man kan säkert hyra/låna elelr köpa en del av honom. Så kan jag ha två - tre uteboxar här hemma. Då ger jag dem frukost innan jag går till skolan och så får de mat igen när jag kommer hem och på kvällen.

Tycker ni det låter som en bra lösning eller är det bättre att stå i ett stall. Det är alltså bara ridavstånd till flertal paddockar och en manege, ungefär så att när man kommer fram är hästen framriden asbra egentligen :)

Vad tycker ni ?

Mvh Louise

Sv: Stall !?

Efter att ha läst flera av dina trådar, ursäkta mitt sätt att uttrycka det på. Men jag uppfattar det som du behöver en hel del stöd och hjälp, därför är det förmodligen bättre att börja som inackordering där hjälp kan finnas vid behov. Senare fundera över en egen lösning, men uteboxar räcker inte, då måste också ha någonstans att göra av skiten. Foderförvaring måste lösas, och tillgång till uppvärmd box måste också finnas. Var ska du låta verka/sko hästarna, det finns mycket att fundera på.

instämmer med BOJ.....

hur många hästar har du? vart ska dom gå i hage? ska dom inte få lunch? foder 2 ggr per dag är för lite?

sen det där med fastigheter... dvs.tomter, man kan inte bara köpa och sälja små jord plättar. är det områdesplan för den skogen? får den ens bebyggas?

hur gammal är du?? du låter lite väl ung för att göra fastighets affärer.....

ja klart inte jag ska göra fastighets affärer undrade bara vad ni tyckte var bäst. Eller om man köper en egen gård men jag har nog fixat till det redan nu ... Så inget mer att oroa sig över ;) Egentligen ä'r det min pappa och mamma som behöver med hjälp och stöd de undrar allat å tycker det är bättre att jag frågar massa olika istället för att fråga en. :P

instämmer med BOJ.....

hur många hästar har du? vart ska dom gå i hage? ska dom inte få lunch? foder 2 ggr per dag är för lite?

sen det där med fastigheter... dvs.tomter, man kan inte bara köpa och sälja små jord plättar. är det områdesplan för den skogen? får den ens bebyggas?

hur gammal är du?? du låter lite väl ung för att göra fastighets affärer.....

Jag vill först säga att jag håller med både dig och BOJ i alla frågor ni ställer till TS :) Men det där med att bara fodra 2 ggr - man kan ju ge så mycket mat (hö/hösilage/halm) på morgonen i hagen att det räcker hela dagen :idea:

Har man inte råd att stalla sin häst så ska man inte ha någon. Sälj hästen och köp en ny när du har råd att försörja den. Detta är skitviktigt, det spelar ingen roll hur söt hästen är eller hur mycket man tycker om den. Det är djurplågeri att ha häst och inte ha råd att ta hand om den på ett för djuret bra sätt. Det ÄR dyrt att ha häst.

Har man inte råd att stalla sin häst så ska man inte ha någon. Sälj hästen och köp en ny när du har råd att försörja den. Detta är skitviktigt, det spelar ingen roll hur söt hästen är eller hur mycket man tycker om den. Det är djurplågeri att ha häst och inte ha råd att ta hand om den på ett för djuret bra sätt. Det ÄR dyrt att ha häst.

Que????? Varför skrev du det till mig?

Och vad är det för fel på uteboxar som TS undrade om? Finns många som har det och de hästarna mår ypperligt bra. Var någonstans står det att TS inte har råd att ha hästen? H*n är 15 år och det är väl förhoppningsvis föräldrarna som betalar.

Efter att ha läst flera av dina trådar, ursäkta mitt sätt att uttrycka det på. Men jag uppfattar det som du behöver en hel del stöd och hjälp, därför är det förmodligen bättre att börja som inackordering där hjälp kan finnas vid behov. Senare fundera över en egen lösning, men uteboxar räcker inte, då måste också ha någonstans att göra av skiten. Foderförvaring måste lösas, och tillgång till uppvärmd box måste också finnas. Var ska du låta verka/sko hästarna, det finns mycket att fundera på.

Hej. Nu måste jag fråga: -Vad menar du med att man måste ha tillgång till uppvärmd box? :)

I ett kallstall skall det ALLTID finnas en box med möjlighet till uppvärmning, det är till för sjuka hästar och veterinärvård. Står i reglerna som finns att återfinna på DSM.

Hmmm, okej :)

Men vad räknas som kallstall då? Min väninna har en länga med 4 s k "uteboxar". De är isolerade men inte finns det någon värmekälla inte :confused: Hur många har det?

Och i mitt stall (hyr in mig) är det minsann inte heller varmt. Det är en vanlig stallbyggnad och på vintern är det kallt.

Å hej igen! :)

Hittade vad jag sökte på DSM.

Bl a så här står det: "För hästar som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp."

Detta tyder ju på att min väninnas uteboxar är godkända? Eller hur?

Hmm, intressant det här! Undrar bara hur ett gammalt stall som vårt räknas? Vad kräver man när man säger att stallet ska vara "värmeisolerat?

Isolerad box som kan värmas upp är nog godkänd, ett oisolerat stall är ju i regel lika kall som utetempratur. Ett isolerat stall uppnår för det mesta några + grader när hästarna står inne, även om det inte finns någon värmekälla för övrigt.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 716
Senast: Liten
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 541
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka