Vill att min häst ska vara ute så länge vädret tillåter. Men när man står inackorderad får man "förhandla" med dom andra och då får man kanske inte alltid som man vill.
Vi flyttar till "vinterstallet" på torsdag. Jag tror att hästarna får gå ute iaf. till sista augusti.
 
Våra har varit "semi-installade" ganska länge. Under värsta värmen ställde vi in dem över dagen, och när det har varit skitväder nu det sista så har de fått stå inne några nätter.

Så länge vädret tillåter får de gå ute på nätterna. Är det bara lättare regn och inte jättekallt så klarar sig iaf våra hästar ett tag. Vi stödfodrar dock med både kraft och hö.
 
Vill att hästarna ska gå ute så länge som möjligt! Hela september blir dom ute i alla fall! Sen så flyttar dom upp till stallet och vinterhagen!
Vissa fina dagar kan dom fortsätta gå ute på nätterna under oktober, men annars blir det till att ta in dom!
 
Innan snön kommer skall min häst få komma in.
Om det inte blir en regnig och kall höst :crazy:
 
Jag tar hem min till stallet den 1:a september eftersom det är läge att börja tillskottsfodra nu. Det blir så oroligt i hagen om min får gå ut och äta en massa god mat två gånger om dagen...
 
De flesta i stallet har redan stallat in sina hästar men min och iallafall en till ska vara ute på nätterna ett tag till . Helst till slutet av september, längre blir det nog inte för då ska den andra ponnyn flytta. Snart ska dom börja gå på nytt bete också. Pållen får gå otäckad men blir det riktigt ruskväder kan ha få regntäcke just då.
 
Då jag enbart har avelsverksamhet med ston i olika åldrar samt några unghästar (ingen är tävlingshäst), så får de gå ute till slutet av oktober med tillskottsfoder (hö o kraftfoder), det har de förresten fått hela sommaren också p.g.a torkan här i Roslagen :cry:.. =mkt seeen tillväxt efter höskörden!! Nu växer det så det knakar men det är ju inte mkt näring i det, sen om snön kommer tidigt.. ja då kommer dom in på direkten!

Mvh
Bia
 
Jag stallade in mina hästar för en vecka sedan. De ska komma igång och tävla nu och då kan de inte gå och bli feta på gräs...
 
Kommer nog att stalla in om ett par veckor. Skulle vilja ha kvar dom ute men betet är i princip slut :cry:
Sedan börjar träningen igen och jag vill ha lite kontroll över fodergivan. :banana:
Tråkigt att börja mocka bara......suck...
 
Jag brukar stalla in min i mitten på augusti oftsat, då börjar betat att bli sämre o det börjar bli mörkt, kallt o ruggigt ute...sätter jättemkt vinterpäls annars o hon blir märkbart trött o hängig av att gå ute dygnet runt så då är det läge. Iår blev det dock i början av augusti pga byte av stall...
 
Vi stallar in dom den 1:a september.Sen till i början av oktober (eller när det blir väldigt mörkt och kallt) går dom in vid 17-18.Hela september går dom ute mellan 19-21.

//"Nallen"
 
Förra året gick min ute till 6 nov eller nåt (bor i skåne :D). Var dock inte så jättekul de sista 2 veckorna pga rallyväder.
I år kommer jag nog att ta hem henne tidigare. Beror givetvis på vädret, men det lutar nog åt sista veckan i sep. Passar bra med avmaskning och så.
Betet är dessvärre mer terapi, än födokälla just nu så de får i princip "normal" ranson hö och kraftfoder. Min häst tränas som vanligt, den andra tränas och tävlas tom MSV dressyr. Kul att inte alla dressytanter förespråkar ett instängt liv... :angel: :devil:
 
hästarna jag rider vill ägaren ha ute så länge som möjligt!! Förra året gick de ute till 1 november, blir nog samma i år med men beror helt och hållet på vädret!!!
 
Fullbloden åker in nu i helgen, det är för kallt för dom ute på natten nu, och betet är för dåligt. Men de kommer att få gå i sommarhagen tillsammans med kallbloden på dagarna (mellan 6 och 20)
 
Allt hänger på hur mycket det regnar, ihållande kallt regn gör att de åker in då vi har dåligt/inga skydd i beteshagarna. Förhoppningen är att de ska vara ute i två veckor till.
 
Jag gör tvärtemot alla andra...

Eftersom min islandshäst har eksem, får han stå inne på natten under sommarhalvåret, och kommer att få en lång höst/vintervila med utegång dygnet runt!

Beträffande vinterpäls kan jag förresten meddela att min häst, trots eksemtäcke dygnet runt och installning nattetid, börjar sätta päls i mitten av augusti, precis som de år då han gått ute dygnet runt utan täcke (innan han fick eksem). Tror därför inte man kan påverka pälsmängden med installning/täcke, utan att detta styrs helt av ljuset.
 
min häst har stått inne på natten hela sommaren men varit ute 8.00-21,30 på dagarna, vi har inte ett enda träd som skydd i hagarna så de behöver komma in och sova lungt, annars brukar hon vara ute juni-aug. :)
 
Jag stallade in mitt sto i slutet av juli mest av bekvämlighets skull,men också för att vi har haft så dåligt bete pga för torr sommar och dålig tillväxt. :(
Vi har en bit att gå mellan sommarhagen och stallet och om man jobbar som jag med långa resvägar och dagar så "hinner" jag inte hämta och lämna i hagen varje dag,hon fick gå där 3 veckor på helbete,sen var jag tvungen att sätta igång henne för dottern skulle vara med på ett 3 dgrs ridläger.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp