Hur länge hade ni haft hovomslag?

Bukefalos 30 år!

Cattis_E

Trådstartare
Först och främst; jag har varit i kontakt med min godkända hovis och han är på "jour" vid behov.
Jag villl bara ha era erfarenheter också.

Min "lilla" hade lyckats trycka in en vass liten sten i hoven (fråga mig inte hur) och har nu ett litet hål genom sulan. Upptäckt i måndags och behandlat efter råd från hovis. Stenen var nog ca 5 mm på längsta sidan om jag ska gissa.
Inget behov av att verka upp mer i nuläget pga inget tecken på böld och är öppet in så jag kunnat spola ur ordentligt.
Nu vill jag ha er erfarenhet som komplement till hovis.

Hon har nu gått med antiseptiskt hovomslag plus barfotaboot sedan dess. Alltså inte samma omslag utan jag byter dem vid behov.
Jag känner mig osäker här.
Hur länge hade ni haft riktigt omslag inne i booten?
Det vill säga hur länge hade ni skyddat mot smuts så mycket ni bara kunde?

1778843572391.webp

Min häst trampade in tåkappan i hoven i vintras, också ungefär ca 4mm djupt, hovslagaren kom och skar upp och dubbelkollae så att ingen böld höll på.

La omslag i 3 nätter. Dessa togs av till utsläpp och han gick ut med 'toffla' i sjukhage dagtid. Inget omslag inne i bootsen dagtid. Gick med boots i ca 10 dagar, och sedan fick han på sig sko. Hästen var helt smärtfri efter ca 5 dagar? Men hovslagaren ville ha skolöst i 7-14 dagar för att verkligen vara säker på att inget gömde sig där inne.

Sten fotad i dåligt ljus och väldigt inzoomad. Fotot där den sitter i är den belyst med pannlampa och betydligt mer rosa mot mörkt underlag
Om jag kommer ihåg kan jag fota hålet utan sten vid nästa koll
25.webp

Min häst trampade in tåkappan i hoven i vintras, också ungefär ca 4mm djupt, hovslagaren kom och skar upp och dubbelkollae så att ingen böld höll på.

La omslag i 3 nätter. Dessa togs av till utsläpp och han gick ut med 'toffla' i sjukhage dagtid. Inget omslag inne i bootsen dagtid. Gick med boots i ca 10 dagar, och sedan fick han på sig sko. Hästen var helt smärtfri efter ca 5 dagar? Men hovslagaren ville ha skolöst i 7-14 dagar för att verkligen vara säker på att inget gömde sig där inne.
Tack!

Detta är ju en oskodd treåring skor är nog inte aktuellt riktigt än iaf så.
Tåkappa in i hoven har jag också haft, men hade tur med hur den tog och slapp skära upp då med. Körde omslag något dygn. Det som gör mig osäker är att detta hål ju är mer öppet och runt.

Hon är ohalt nu vad jag kan se, men rörelsemönstret är ju lite klurigt med boots. Men väldig skillnad var det redan dagen efter stenen var ute
Sen har jag i vanlig hage, så har kört omslag för att inget ska leta sig in i booten och vidare in i hålet. Speciellt nu när det regnat en del

Jag hade haft någon form av omslag/skydd tills man ser att det börjat komma horn i hålet, dvs ny sula på g. Mellan tummen och pekfingret kanske 7-10 dagar nånstans i detta fallet?

Generellt så rekommenderas ju hovgips om det går hål på sulan för att ge mottryck mot området, men har det inte gått igenom hela sulan/kommit blod och/eller bara är ett litet hål så kan man ofta använda barfotaboots och rent omslag precis som du gjort tex. I fall med större hål i sulan, tex kappa som gått in hela vägen och man dessutom måste verka upp en bit, så brukar man generellt ha gips typ 10-14 dagar eller tills horn täppt igen hålet, och sen kan man gå över till sko med sula eller barfotaboot för extra skydd ytterligare några veckor tills området känns hårt igen (i praktiken ofta en skoperiod på skodda hästar).

Jag hade haft någon form av omslag/skydd tills man ser att det börjat komma horn i hålet, dvs ny sula på g. Mellan tummen och pekfingret kanske 7-10 dagar nånstans i detta fallet?

Generellt så rekommenderas ju hovgips om det går hål på sulan för att ge mottryck mot området, men har det inte gått igenom hela sulan/kommit blod och/eller bara är ett litet hål så kan man ofta använda barfotaboots och rent omslag precis som du gjort tex. I fall med större hål i sulan, tex kappa som gått in hela vägen och man dessutom måste verka upp en bit, så brukar man generellt ha gips typ 10-14 dagar eller tills horn täppt igen hålet, och sen kan man gå över till sko med sula eller barfotaboot för extra skydd ytterligare några veckor tills området känns hårt igen (i praktiken ofta en skoperiod på skodda hästar).
Tack för info.

Du bekräftade vad jag tänkte.
Tänkte någon slags omslag runt hoven inuti booten minst någon vecka till, möjligen kanske inte lika kraftigt som nu på slutet.
Man får ju gå på hur det ser ut.
Har inte varit något blod och jag ser inget jag tolkar som "kött" så kanske är ett mkt tunt sullager kvar.

Jag skulle ha gipsat hoven.
Det sitter ett tag i väntan på hovslagare som kan kontrollera att sulan är tillräckligt tjock.

Men jag har gipsat många hovar så jag är rätt bra på det.

Jag skulle ha gipsat hoven.
Det sitter ett tag i väntan på hovslagare som kan kontrollera att sulan är tillräckligt tjock.

Men jag har gipsat många hovar så jag är rätt bra på det.
Och som jag skrev så har min hovis gjort en bedömning redan av vad som han ansåg behövde göras.
Och jag väljer att lita på honom kring det.
Jag ville bara höra hur länge andra lagt omslag och haft boot eftersom jag gärna gör "lite extra" för att det ska blir bra .
Men då vet jag att du hade gipsat, tack för att du delar med dig av din erfarenhet också.

Och som jag skrev så har min hovis gjort en bedömning redan av vad som han ansåg behövde göras.
Du frågade hur vi andra hade gjort.
Men då vet jag att du egentligen inte var intresserad av det.

För andra som läser på detta öppna forum så kan jag berätta att det kan vara ett bra alternativ att gipsa i stället för barfotaboots.
Detta för att det oftast sitter bättre när det skall vara på hela tiden och inte ger skavsår på samma sätt.

Du frågade hur vi andra hade gjort.
Men då vet jag att du egentligen inte var intresserad av det.

För andra som läser på detta öppna forum så kan jag berätta att det kan vara ett bra alternativ att gipsa i stället för barfotaboots.
Detta för att det oftast sitter bättre när det skall vara på hela tiden och inte ger skavsår på samma sätt.
Jag måste varit otydlig, jag tyckte väl att jag frågade hur länge andra lagt omslag.

Det jag reagerade mest på var att du skrev att du gjort det i väntan på hovis när jag skrev överst att jag varit i kontakt med hovis redan och det är bedömt av honom.

Det kändes som att du inte läst vad jag skrivit ordentligt.

Med det sagt så är det väl jättebra att du skriver att du hade valt att gipsa för då är det ju din erfarenhet att det är bäst och framgår att sådana hovskador kan man inte vänta lite och se.
Ingenstans skrev jag att du inte fick skriva så, men det var inte helt ett svar på frågan jag tyckte jag ställde utan ett påpekande att jag ska ringa ut hovis.

Hennes boots skaver lyckligtvis inte. Dessutom finns wraps att köpa eller så skapar man egna med bomull+Flex även runt karleden.

Jag måste varit otydlig, jag tyckte väl att jag frågade hur länge andra lagt omslag.

Det jag reagerade mest på var att du skrev att du gjort det i väntan på hovis när jag skrev överst att jag varit i kontakt med hovis redan och det är bedömt av honom.
Det betydde tills att hovslagaren kommer och kontrollerar att sulan är tjock nog för att inte längre behöva något extra skydd.

På en häst som skall vara skodd hade jag låtit hovslagaren sko med sula en eller två skoperioder.

När sulan är försvagad så finns risk för att något annat vasst föremål penetrerar sulan och det blir riktigt dåligt.

När min hovis verkat upp hovbölder har vi kört gips sedan sko direkt sula, om hovis inte kunnat komma ut igen så snart har vi gjort omläggning med bomull, vetvrap o silvertejp som byts regelbundet (var tredje dag) tills hovis kunnat komma ut.

Vid barfota gång gjort samma men fortsätt med omläggning istället för sko och haft boots ovanpå ut i hage så länge vädret varit okej.

Hur länge har varit olika men tills det finns tillräckligt med hårt horn där hovis verkat. Har vädret varit bra och med en bra boots (dvs som inte släpper in så mkt skit) har vi ganska snart gått från omlägg+boot till bara boot, vid sämre väder/sämre boot har vi haft omslag och antingen valt sko även på barfota häst eller kört på med omslag tills hoven klarar att vara utan skydd helt.

Svårt att avgöra på bild men ca 1 vecka kanske ngra dagar längre? Men jag har alltid låtit min hovis avgöra. :)

Gips för det där är överkurs.
Jag tycker att gips är enklare än boots.
Det har alltid rätt storlek och är lätt att ha hemma.
Det kostar väldigt litet och sitter kvar bra
Om hästen tappar det så är det bara att sätta dit ett nytt.
Inget springa och leta i hagen.

Boots tycker jag är ett himla bök.
Så jag brukar gipsa, för det är enklast för mig.

Tack alla!
Nu känner jag mig trygg med att min behandlingsplan är bra.

Boots får bli båda bak så länge som möjligt. Det skadar ju inte. Så hellre länge än för kort tid.
Har ett par boots som sitter som ett smäck som jag ska byta till när det inte sätts omslag längre så förhoppningsvis kan hon gå med dem en längre tid utan problem.

Hålet idag vid omslagsbyte. Fotat mindre inzoomad och med bättre kamera (bytt mobil)
Kände försiktigt med descifierad väldigt liten skruvmejsel (samma som petade ut stenen och det känns som det kan vara lite sula kvar. Vågade dock inte trycka mer än minimalt.
Hon tycks ohalt. Belastar benet på gången utan boot helt obekymrat också.

4278.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka