Ställa ut löptik

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Gilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 023
Sv: Ställa ut löptik

och vi gör det inte. Dt är ju inte alltid tiken är i toppform då hon löper så det är med tanke på henne som vi väljer att inte ställa.

Har man en tik som inte är sig själv så förstår jag fullt att man inte ställer ut eller tävlar.

Har man dock en tik som jag, som man knappt märker att hon löper så är det lugnt tycker jag.

Eller så har man en som min som är absolut bäst när hon löper. Hon visar sig allra finast då eftersom hon måste imponera på alla karlar som är runt omkring. :laugh:

Har man en tik som inte är sig själv så förstår jag fullt att man inte ställer ut eller tävlar.

Har man dock en tik som jag, som man knappt märker att hon löper så är det lugnt tycker jag.

Menar du att du TÄVLAR när hon löper också? Vad är det tillåtet att tävla i med löptik?

Nej *skrattar*

Zaga och jag har inte tävlat än över huvudtaget.

Vet dock folk som tävlar med sina tikar när dom löper( ej i höglöp ) det får står för dom, jag skrev lite fort och nej jag kommer inte tävla när hon löper även om hon absolut kan.

Jag är inte helt säker, men jag har FÖR mig att man får tävla på vallhundsprov med löptikar, även under höglöp. Tikarna går i så fall sist och detta enbart p g a att vallhundar bör kunna koncentrera sig på vallningen, trots löptikar i närheten.

Var dock ett tag sen jag läste reglerna, så jag är som sagt inte helt säker.

Inga problem, ställer alltid ut även om de löper. Men får tänka på om det är i Tyskland eller inte (inte tillåtet att ställa löptik där)

Grytprov får man också göra (startar sist) och just det har jag faktiskt gjort med en höglöpande tik en gång. Provtillfällena, liksom utställningstillfällena, är ju inte obegränsade precis så visst gör jag både det ena och det andra även om tiken råkar löpa under förutsättning att hon är i form för det (har dock ingen tik som är speciellt ur gängorna bara för att hon löper)! Är själv ägare till ett gäng hanhundar och ser absolut inga problem med det ur den synvinkeln heller.

kl.
även lydandstävlingar så får man tävla iaf i SHK. med löptik. då går man sist ut. alltså efter att alla klasser är avklarade oavsätt vilken klass man är i själv. samt man få inte vistas vid tävlingsplanerna med löptiken utan får gå iväg en bit om man ska rasta och ha dem i bilen om man vill kolla på tävlingarna. Funkar bra för mej :) Men jag undviker att tävla när tikarna löper, dom är inte riktigt sig själv då.

Inga problem. Jag hade inte haft problem med att de tävlar i andra tävlingsformer heller.
Har vi dumkåta hanar så är det vårt problem - inte tikägarnas!

Menar du att du TÄVLAR när hon löper också? Vad är det tillåtet att tävla i med löptik?

Det får man väl? Inom räddningen ses det fullt normalt med löptik. Hanarna får gott finna sig i att lära sig sova i tält med löptik.

Kl:

"Tik som löper får ej deltaga i lydnadsprov" står det i lydnadsprovsbestämmelserna I-III

Det vet jag att vissa klubbar håller hårt på. Har hört många samtal om detta på tävlingar där det pratats vilt om folk som tävlar med löptikar. Vissa döljer att tikarna löper men det märks ju på hanarna direkt ( De flesta ).

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Funderade lite på hur man ser på sina hundar. Vad ser ni när ni tittar på eran hund? Tror ni att andra ser på er hund på samma sätt... 2
Svar
21
· Visningar
595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka