Stallägare vägrar betala tillbaka deposition

miumiu

Trådstartare
Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...?

Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och flyttade den 1/8 till ny anläggning. Depositionen skulle återbetalas då vi tömt och städat stallet, vilket vi fick godkänt på och fick även bekräftelse på att depositionen skulle återbetalas. Fick något slags kvitto på detta till mailen. Någon deposition har dock inte återbetalats.

Däremot har vi fått argsinta sms från fd stallägaren där hon anklagar oss för att bland annat stulit kutterspån från henne. Spånet har alltså stått i gamla stallet och troligtvis använts till boxarna i stallet då dessa ströades med spån, men spånet var tydligen inte avsett för detta utan halm skulle användas då. Jag har ingen aning om vem som använt spånet till vad, men det kan lika gärna vara stallägarens egen personal som någon hyresgäst (eller någon annan helt random som stulit en hel pall med spån, men känns ju mindre troligt).

Då stallägaren tidigare dubbelfakturerat ridskoleelever, och jag redan betalat beteshyra för en månad jag inte nyttjade betet över huvud taget känner jag mig jävligt angelägen om att den här personen faktiskt betalar tillbaka depositionen så som står i kontaktet (dvs inom en månad, vilket iofs inte skett så hon har ju redan begått kontraktsbrott). Hon håller på med ett bygge just nu och gissar att det är där hon vill skyffla in pengarna istället för att betala tillbaka.

Vad tusan gör man? Någon som vet?
 
Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...?

Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och flyttade den 1/8 till ny anläggning. Depositionen skulle återbetalas då vi tömt och städat stallet, vilket vi fick godkänt på och fick även bekräftelse på att depositionen skulle återbetalas. Fick något slags kvitto på detta till mailen. Någon deposition har dock inte återbetalats.

Däremot har vi fått argsinta sms från fd stallägaren där hon anklagar oss för att bland annat stulit kutterspån från henne. Spånet har alltså stått i gamla stallet och troligtvis använts till boxarna i stallet då dessa ströades med spån, men spånet var tydligen inte avsett för detta utan halm skulle användas då. Jag har ingen aning om vem som använt spånet till vad, men det kan lika gärna vara stallägarens egen personal som någon hyresgäst (eller någon annan helt random som stulit en hel pall med spån, men känns ju mindre troligt).

Då stallägaren tidigare dubbelfakturerat ridskoleelever, och jag redan betalat beteshyra för en månad jag inte nyttjade betet över huvud taget känner jag mig jävligt angelägen om att den här personen faktiskt betalar tillbaka depositionen så som står i kontaktet (dvs inom en månad, vilket iofs inte skett så hon har ju redan begått kontraktsbrott). Hon håller på med ett bygge just nu och gissar att det är där hon vill skyffla in pengarna istället för att betala tillbaka.

Vad tusan gör man? Någon som vet?
Det billigaste är förmodligen att tugga i sig det och inte göra något alls.

Det du kan göra är att skriftligt begära pengarna, eventuellt med hänvisning att du tar det till kronofogden annars och om du inte år dem försöka få ut dem via kronofogden. Bestrider stallägaren ditt krav så så är det upp till dig att bevisa att din fodran är korrekt i tingsrätten.
 
Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...?

Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och flyttade den 1/8 till ny anläggning. Depositionen skulle återbetalas då vi tömt och städat stallet, vilket vi fick godkänt på och fick även bekräftelse på att depositionen skulle återbetalas. Fick något slags kvitto på detta till mailen. Någon deposition har dock inte återbetalats.

Däremot har vi fått argsinta sms från fd stallägaren där hon anklagar oss för att bland annat stulit kutterspån från henne. Spånet har alltså stått i gamla stallet och troligtvis använts till boxarna i stallet då dessa ströades med spån, men spånet var tydligen inte avsett för detta utan halm skulle användas då. Jag har ingen aning om vem som använt spånet till vad, men det kan lika gärna vara stallägarens egen personal som någon hyresgäst (eller någon annan helt random som stulit en hel pall med spån, men känns ju mindre troligt).

Då stallägaren tidigare dubbelfakturerat ridskoleelever, och jag redan betalat beteshyra för en månad jag inte nyttjade betet över huvud taget känner jag mig jävligt angelägen om att den här personen faktiskt betalar tillbaka depositionen så som står i kontaktet (dvs inom en månad, vilket iofs inte skett så hon har ju redan begått kontraktsbrott). Hon håller på med ett bygge just nu och gissar att det är där hon vill skyffla in pengarna istället för att betala tillbaka.

Vad tusan gör man? Någon som vet?
Jag kan skicka pm med detaljer hur jag gjort i ett fall, men det vill jag inte outa här.

Men generellt så skulle jag säga att skriftlig kommunikation är A och O och det är viktigt att godkännandet för städningen har meddelats skriftligt. Har den det?

Finns anklagelser (oavsett om de är sanna är falska) om stöld av spån, så är det en annan sak och kan troligtvis inte reglera en skuld som stallägaren har till dig som hyresgäst.

Så mitt tips är att du håller dig till sakfrågan och begär att få depositionen tillbaka.
 
Hur mycket pengar handlar det om?
Jag hade nog bara struntat i det och gått vidare om det inte handlar om flera tusen.

Det går inte att diskutera med galna människor.
 
Som principsak hade jag utan problem svarat "om jag inte får mina pengar så går jag via Kronofogden" och dessutom gjort det, det kostar 300 kr som läggs på skulden... Nemas problemas...
 
Inga problem där heller... Vart i den sitsen med... (förlikning men fick 2/3 av det jag ville ha) och nöjd med det.
Så du menar att alla betalar eller går med på förlikning med 2/3-delar och det inte finns någon som bestrider? Och gör de det mot förmodan så blir det förlikning (och inga ytterligare kostnader?)?
 
Så du menar att alla betalar eller går med på förlikning med 2/3-delar och det inte finns någon som bestrider? Och gör de det mot förmodan så blir det förlikning (och inga ytterligare kostnader?)?
Absolut inte men man går väl bara vidare om man har torrt på fötterna ? Eller hur kommer det sej att du undrar ?
Tror du man bara "skickar till KFM på vinst och förlust" ?
 
Absolut inte men man går väl bara vidare om man har torrt på fötterna ? Eller hur kommer det sej att du undrar ?
Tror du man bara "skickar till KFM på vinst och förlust" ?
Torrt på fötterna är relativt, det jag menar är att det på inget vis är plättlätt att få rätt om motparten motsätter sig oavsett om man har rätt eller inte. Då kan det bli dyrt.
 
Jasså ? Då har du nog inte haft så torrt som du trodde ?
Det beror mer på motpartens vilja/ovilja att betala.

Det räcker att skriva "bestrider" och skicka tillbaks till kronofogden så är bollen parten som vill ha betalt. Det går absolut att driva in pengar via tingsrätten, men det är inte gratis. När det gäller något som deposition så är det lätt att ord står mot ord om skyldigheter är fullgjorda.

Det är absolut inte som du skrev att det bara är att skicka till kronofogden och sen får man sina pengar med garanti.
 
Det beror mer på motpartens vilja/ovilja att betala.

Det räcker att skriva "bestrider" och skicka tillbaks till kronofogden så är bollen parten som vill ha betalt. Det går absolut att driva in pengar via tingsrätten, men det är inte gratis. När det gäller något som deposition så är det lätt att ord står mot ord om skyldigheter är fullgjorda.

Det är absolut inte som du skrev att det bara är att skicka till kronofogden och sen får man sina pengar med garanti.
Det sa jag inte, men har man torrt på fötterna är det bara att gå vidare, varför ska en bjuda på pengar till idioter ?
 
Det sa jag inte, men har man torrt på fötterna är det bara att gå vidare, varför ska en bjuda på pengar till idioter ?

Det jag kommenterar är nedan. Jag tolkar "nemas problemas" som att du menar att det inte är några problem, men det är klart att du kan ju menat något helt annat. Jag vill mest bara påpeka att många kommit fram till att kronofogden inte löser alla problem oavsett hur rätt man har. Det handlar inte om att bjuda idioter på pengar utan att välja sina strider och ibland minimera förlusterna. För TS har det löst sig tydligen så jag lämnar ämnet. Vill du fortsätta att tro att kronofogden är lösningen och inget kan sätta käppar i hjulet får bara man har torrt på fötterna får du gärna göra det.

Som principsak hade jag utan problem svarat "om jag inte får mina pengar så går jag via Kronofogden" och dessutom gjort det, det kostar 300 kr som läggs på skulden... Nemas problemas...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 124
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp