Defektavingar

Trådstartare
Tips på en "liten" stor bil som inte drar hejdlösa mängder bensin?
Funderar på en ny bil då jag tycker att min v70 är för stor, dyr och törstig för en person. I dagsläget körs knappt släp, dels beroende på att jag måste ha B96 för att dra ekipaget och dels för att vi inte tävlar något nu.
Klart, hade jag haft både bil och släp som jag får köra med på vanligt B-kort så kanske det blir fler utflykter.

Jag vill ha en halvkombi/liten suv/lättare bil så jag kan köra med B-kort (Beror såklart på hur mycket släpet väger men i dagsläget har jag ingen) som inte ruinerar mig både verkstadsmässigt, skattemässigt osv för att åka till stallet/jobbet/stan varje dag men som ändå har komfort så man kan köra längre sträckor på motorväg utan att bli döv.
En allround bil som jag kan köra min lilla, nätta halvblodsvalack med, helt enkelt. Men det verkar inte finnas, antingen är de "värstingbilar" eller för klena...

Tips mottages tacksamt!
 
Jag har inte någon egen transport, men hästen väger ca 500kg så jag behöver inget värstingsläp direkt. En boogie med totalvikt kanske 1200-1500kg?
 
Vi har en Mitsubishi ASX 1.8. Den fungerar finfint för våra behov. Får dra 1400kg. Vid blandad körning drar den typ 0.55l/milen.
 
Ska genast kolla upp! Tack för tipsen!
Yetin var kanske inte det vackraste jag sett, men den verkar vara väldigt smidig!
Ser ut som att till och med vovven får en värdig plats i den.

Någon som har en volvo v40/ v40 cross country? Tycker den verkar rätt törstig för att vara så liten, om man jämför med en Kia i samma storlek tex... Eller har jag fel? Hur är den att dra med?
 
Jag kör Peugeot 307 SW.
Den drar 0,7 liter/mil med min körning och är oändligt rymlig.
Släpvagnsvikten på B kort är 1500kg, men den är ingen vidare bra dragbil.
Däremot är komforten och väghållningen lysande.
Peugeot har fått in körglädje även i den lådan.
Billig att köpa, behöver många och ganska så dyra reparationer.
Sammantaget blir det inte så farligt.
Jag kör mycket och måste åka bekvämt så jag unnar mig en Peugeot med alla dess olika egenheter.
 
Jag får litet deja vu. ☺
En bil som skall vara mindre och smidigare och bränslesnålare än en V70 och vara komfortabel på motorväg, och vara en bra dragbil och en bra jobbpendlarbil. Frågan ställs varje månad, men har hittills inte fått något riktigt bra svar - och jag tror inte att det finns något. Kravbilden är litet för motsägelsefull.

Den närmaste kompromissen som trådar ofta landar i är Passat, sen tror jag iofs att Golf Sportcombi kan funka fint om man inte behöver så hög släpvagnsvikt.
Har man en halvgammal V70 så är nog de flesta tänkbara alternativ en bit nyare och dyrare, den biten får man inte glömma att väga in när man tänker att man vill spara bränsle.
 
Ska genast kolla upp! Tack för tipsen!
Yetin var kanske inte det vackraste jag sett, men den verkar vara väldigt smidig!
Ser ut som att till och med vovven får en värdig plats i den.

Någon som har en volvo v40/ v40 cross country? Tycker den verkar rätt törstig för att vara så liten, om man jämför med en Kia i samma storlek tex... Eller har jag fel? Hur är den att dra med?
Sambons bror leasade en V40 och var nöjd med den, dock aldrig använd som dragbil. Jag och sambon tyckte att den var fruktansvärd att ta sig in och ut ur, vi som är vana vid Yetin, som brorsan kallar för pensionärsbil.

Man fick liksom dyka in i bilen och hoppas på att landa rätt. Och att kliva ut med en väska eller påse i handen gick inte.

Nya Volvo XC40 däremot är min drömbil som jag skulle köpa om jag hade råd.
 
V40 körde jag 2000 mil i jobbet för ett par år sedan, den ersattes av en Golf Sportcombi som jag kört 3000 mil. Båda helt nya leasingbilar. Totalintrycket var inte riktigt jämförbart, Golfen slog V40:n på alla punkter imho. Känns trist att säga men så var det.
 
bränslesnålare än en V70 och var
Jag tycker nog att Peugeoten som jag har klarar det ganska så bra.
Så dålig på att dra släp är den inte.
Den kostade 16 500:- i inköp.
Dotterns V70 är en dröm att dra med men känns som en pansartraktor i jämförelse f.ö.
Nu så har jag en gammal Audi A6 Quattro med V6a i att dra med. Utmärkt som dragbil men inget som jag orkar köra långt med egentligen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Bonita4
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
968
Senast: Messy
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: LillaMy84
·
Äldre Jag har börjat spåna lite på nästa bil. I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L...
2
Svar
26
· Visningar
2 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp