Jag älskar min Honda CR-V. Den är inte bensinsnål, men den har varit väldigt snål i reparationer. Den känns rejäl och som bra kvalitet helt enkelt. Får dra 1500 kg på b-kort, och det märks inte att man har ett släp med sig. Vår är en 2006 års modell, och vi har haft den i 3 år. Det enda som vi har behövt lägga pengar på hittills är byte av bromsar bak. Annars har den gått som en klocka..... :)
 
Apropå bensinsnål (eller i vårt fall dieselsnål). Så här lite drar Yetin när jag åker till stallet om jag undviker köer.

C211A210-8A10-48A5-952A-D2BC104CD11F.jpeg
 
Audi a4, quattro, helt överlägsen att dra med, ok bagageutrymme, trevlig komfort.

Köpte först en -03, när jag inte hade häst. Sjukt nöjd med den, men sen när jag skaffade häst behövde jag drag, så då köpte jag en -10 tdi.

Bensinaren drog ca 0,7 blandad körning, och dieseln ligger runt 0,5. Då är det större delen slingrig backig skogsväg och ta sig genom centrum jag kör. Kör jag riks/motorväg är det betydligt lägre! Skatten på bensinaren låg på 2800, dieseln 3300.

Det enda jag har bytt under dessa år är bromsbelägg och en låskista.
Beställer (orginal)delar från Tyskland, kostar nästan gratis.

Största anledningen till att jag kör denna är att jag åker överben slingring, ej högst prioriterad väg över skogen till jobbet. Behöver aldrig vara rädd på vintern, dels är det nästan omöjligt att få sladd, och dels så kvittar det om vägen inte är plogad. Har kört ut på leriga åkervägar, sandstränder osv utan det minsta bekymret, 4hjulsdriften är verkligen oslagbar på dessa! :bow:
 
Jag drog släp ett tag med Audi A4-02a. Funkade finfint. Fick dra 1500kg har jag för mig. Drog även med en Ford Mondeo-03 i flera år, fungerade också bra och extremt rymlig! Fick också dra 1500kg. Nu har jag bytt upp mig till en nyare mondeo och fick då ta b96 för att få dra släpet. Men det var det ju värt.
 
Tips på en "liten" stor bil som inte drar hejdlösa mängder bensin?
Funderar på en ny bil då jag tycker att min v70 är för stor, dyr och törstig för en person. I dagsläget körs knappt släp, dels beroende på att jag måste ha B96 för att dra ekipaget och dels för att vi inte tävlar något nu.
Klart, hade jag haft både bil och släp som jag får köra med på vanligt B-kort så kanske det blir fler utflykter.

Jag vill ha en halvkombi/liten suv/lättare bil så jag kan köra med B-kort (Beror såklart på hur mycket släpet väger men i dagsläget har jag ingen) som inte ruinerar mig både verkstadsmässigt, skattemässigt osv för att åka till stallet/jobbet/stan varje dag men som ändå har komfort så man kan köra längre sträckor på motorväg utan att bli döv.
En allround bil som jag kan köra min lilla, nätta halvblodsvalack med, helt enkelt. Men det verkar inte finnas, antingen är de "värstingbilar" eller för klena...

Tips mottages tacksamt!

Mitt tips alla dagar i veckan är att uppgradera körkortet, helst till BE. Då är du helt fri i fråga om att hyra släp osv.

Dra på b-kort är annars den typ av bil du har det som får dra mest i lägre prisklasser. Äldre Volvo och Saab ligger runt 1500 kg på B, har där kört besinare. Subaru Forrester (möjligen även Legacy?) får dra runt 1400 på B vill jag minnas men det kan dock gälla dieslarna då det är det enda jag tittat på. De ligger högre i pris såklart men inte hutlösa.

I övrigt stämmer dina önskemål in på min VW Tiguan. Men där bör du ha högre behörighet, har för mig du bara får dra runt 1200 kg på B, med BE drar du 2200-2500 med de äldre Tiguanerna och 2500 med nya Tiguan Allspace. Ska du ha Tiguan är mitt råd att köpa diesel då bensinarna har haft mkt problem med sina motorer.
 
Jag är också väldigt nöjd med min Yeti.

Den är en kompromiss mellan min Landrover Discovery som jag egentligen ville ha kvar (förutom att den var trasig hela tiden men jäklar vilken bra dragbil) och en liten bensinsnål "vanlig" bil.

Det visade sig faktiskt vara en riktigt, riktigt bra bil. Drar väldigt lite om man kör på ett bra sätt, dock kan jag nog inte säga att jag får samma värden som @Amanda_F . Så bra kör jag inte...... :(

Jag har ju dessutom BE-körkort och får köra mitt stora boogie-släp med två d-ponnyer i. Egentligen kan man ju inte ha en bättre bil.
 
Jag är också väldigt nöjd med min Yeti.

Den är en kompromiss mellan min Landrover Discovery som jag egentligen ville ha kvar (förutom att den var trasig hela tiden men jäklar vilken bra dragbil) och en liten bensinsnål "vanlig" bil.

Det visade sig faktiskt vara en riktigt, riktigt bra bil. Drar väldigt lite om man kör på ett bra sätt, dock kan jag nog inte säga att jag får samma värden som @Amanda_F . Så bra kör jag inte...... :(

Jag har ju dessutom BE-körkort och får köra mitt stora boogie-släp med två d-ponnyer i. Egentligen kan man ju inte ha en bättre bil.
Det är nog mer tur med vägen att jag inte behöver gasa eller bromsa så mkt. Idag var det trafik och äckligt väder och då blev det 0,45 i stället..
 
Det är nog mer tur med vägen att jag inte behöver gasa eller bromsa så mkt. Idag var det trafik och äckligt väder och då blev det 0,45 i stället..

Jag har tyvärr lite backigt men annars utan broms och trafik....gas blir det då det är uppför. Jag får liksom inte helt igen det på nedförsbackarna.
 
Verkar som de flesta är nöjda med sin golf och Audi, ska kika vidare på dem!
Har gjort lite efterforskning på Dacia Dustern, det verkar vara väldigt skilda åsikter om just säkerheten och kvalitén, men jag gillar modellen.
En Peugeot 3008 råkade hamna före mig i bilkön, och efter research har jag fastnat lite för den... :love:

De flesta nyare bilar från bilhandlarna verkar vara framhjulsdrivna och det verkar inte direkt populärt mellan häst- och husvagnsägarna :o Men om inte hästen bestämmer sig för att åka akut till Helsingborg i snöstorm kanske det duger... Känner mig helt borta med alla förkortningar och motormodeller, är verkligen oförskämt dålig på bilar :p:angel:

Tack igen för alla tips i denna djungel!
 
De flesta nyare bilar från bilhandlarna verkar vara framhjulsdrivna och det verkar inte direkt populärt mellan häst- och husvagnsägarna :o Men om inte hästen bestämmer sig för att åka akut till Helsingborg i snöstorm kanske det duger... Känner mig helt borta med alla förkortningar och motormodeller, är verkligen oförskämt dålig på bilar :p:angel:

Gör inte det misstaget. En kompis köpte en Nissan Qashqai "suv"med bara framhjulsdrift för hon trodde att det dög gott. Hon tog sig inte från stallplanen som sluttade svagt uppåt, en vanlig vinterdag. Fick byta bil rätt snabbt. Hon har dessutom bara en enaxlad vagn med en liten storhäst a 450 kg dvs inget tungt släp.

Är det nåt du kan räkna med när det gäller hästar så är det att de alltid skadar sig vid minst lämpliga tillfället :p Jag tycker personligen det är onödigt att köpa en suv om den inte är 4x4... bara estetiskt svammel i mina ögon då de ändå är dyrare att drifta än en vanlig standardbil. Om en nu ändå inte ska betala för 4x4 så är det ju rätt värdelöst på alla andra sätt än att en sitter lite högre
 
Har haft 2 golf kombi och funkade bra att dra med här men inget jag skulle ge mig ut i med transport vid mycket snö eller in på mindre grusvägar med.

Har nu v40 och ungefär samma som dom innan.

Den bästa jag haft var en golf från 91, den tog sig alltid fram oavsett väglag men dom har inte lika starka motorer i längre, men den jag hade fick dra 1500 på be och 1050 på vanlig b.
 
Jag skulle personligen inte köpa utan 4-hjulsdrift. Inte om jag skulle köpa ny och hade möjligheten att välja med. För mig är det ovärderligt. Aldrig känt mig så trygg sen jag köpte min nya bil, med 4-hjulsdrift!

Jag köpte mig till slut en liten BMW x1 som jag är såååå nöjd med, skulle inte välja minsta motorn men den går bra. Aldrig suttit i en bil som drar så bra som den. Men då kommer vi till att den inte får dra jättemycket på vanligt b-kort, 1355 kg får min dra, det finns ju lite skillnader. Några lite äldre får dra liite till vet jag. Jag har tur att jag har ett litet och lätt släp. Men nu när jag vill köpa nytt är jag nog illa tvungen att ta nytt körkort, tänkt tanken länge men inte kommit till skott. Men nu är jag ju tvingad ;) BMW:n var dyrare i inköp än passaten var men det är så stor skillnad i bil och dragförmåga. Så det var det värt, i alla fall för oss!
 
Min Seat Leon drar 1400 kg på kroken, och ungefär 0,5 blandad körning och 0,7 - 0,8 med släp. Diesel.

Den var kompromissen mellan billig bränslesnål pendlarbil och dragbil. Är en 2011 och jag köpte den 2012 när den gått 2500 mil. Nu har den gått knappa 16000 mil tämligen problemfritt. Jag väntar fortfarande på en "dyr service", än har ingen dykt upp.

Har bytt stötdämpare samt i somras bromsskivor och belägg runt om. De enda fel utöver byta slitdetaljer är byte av elektroniskt lås i bakluckan samt byte av egr-ventil (inte så kul men kan hända alla dieslar)

För stunden krånglar de elektriska speglarna men det är för det är smuts och det är för jag är sämst på att tvätta bilen alls.

Mycket nöjd med mitt lilla lejon faktiskt. Det mest problemfria bilägande jag haft.

Vintertid kan den såklart inte hävda sig mot fyrhjulsdrivna bilar med starkare motor men vi har alltid kommit fram iaf.
 
De som fortfarande inte är övertygade om Yeti kan ju titta på när Jeremy från Top gear testar den :rofl:
Den går finfint att ha som tatueringsstudio eller att landa en helikopter på, eller varför inte låta en grupp brandmän använda den som entré till en brandplats.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Bonita4
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
973
Senast: Messy
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: LillaMy84
·
Äldre Jag har börjat spåna lite på nästa bil. I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L...
2
Svar
26
· Visningar
3 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp