Stallbygge m.m.

H

honeypie_84

Jag undrar vad som gäller när man vill bygga stall, hägna in hagar m.m. Hur långt måste det vara till omkring liggande bostäder? Är det speciella bestämmelser om det ligger t.ex. dagis i närheten?

Om det skulle vara för nära till en bostad, kan man kringgå detta genom att fråga den aktuella grannen om lov eller nåt?

Kan jag läsa om dessa regler & lagar nånstans?
 
Sv: Stallbygge m.m.

Är det inte 200 meter i tätbebyggt område och 50 i glesbygd om jag minns rätt. Jordbruksverket borde väl ha information om det, eller länsstyrelsen/kommunen.
 
Sv: Stallbygge m.m.

Tack för ditt svar!

Jag läste på länsstyrelsens sida och hittade till slut svaret på min fråga: Om det gäller 1-10 djur så gäller det 50m avstånd från stall & gödsel, 25m avstånd från hagar eller där djuren vistas varaktigt. Detta gäller både bostäder och skolor. :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 535
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 054
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 091
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp