Sv: Stallflickor
Det beror väll på vad för arbete man gör. Men i en idéel förening så tycker jag att frivilliga ska få hjälpa till att sköta hästarna t.ex. mot extra ridning på helgerna, kanske extra lektioner och träningar, få gratis tävlingslicens, få låna transport gratis etc. Alltså att man i så fall borde få tillbaka det i form av tjänster man kan utnyttja på ridskolan, det tycker jag är trevligare en rena pengar. Men det är ju om det är frivilligt mot att man t.ex. hjälper till på vissa lektioner och leder hästarna, mockar någon gång ibland etc.
Jag har alltid hjälpt till mycket idéelt samt varit aktiv i US i våran ridklubb kanske senaste 7-8 åren (är 19 i sommar ) . Då har jag hjälpt till på ridlekitonerna och i stallet med att göra i ordning hästar,
att leda och longera under vissa lektioner, hjälpt till som funktionär på tävlingar, bakat och gjort mackor ibland etc. men detta har jag ju gjort idéelt för att det har varit roligt och för att jag har lärt mig saker utav det etc. Det har ju varit helt frivilligt.
Handlar det om anställning du frågar efter tycker jag man ska vara minst 16 år gammal, om inte ännu äldre och att man ska ha en anständig lön på ca 60 kr/timmen och att allt ska vara vitt och man ska följa de regler som finns.
På våran ridskola har vi ett skötarsystem men då jobbar personalen mellan kl. 7-12 på helgerna och skötarna tar hand om utfodring på eftermiddagen och kvällen samt insläpp. De får då rida lördag och söndag men måste ha en vuxen med sig hela tiden vid all ridning.
De behöver inte mocka eller någonting oftast, endast vid röda dagar då personalen är ledig, dvs. under storhelger och liknande som vid jul, nyår, påsk etc. Då delar de också på all stalltjänst. Men så de har ändå inte så mycket att tänka på utan det är ju bara det, då får de ju ändå ganska mycket tillbaka eftersom de får nyttja hästarna så pass mycket.