Stallflickor

A

Annna_91

Vad tycker ni att flickor i åldern 10 till 18 år ska få för lön när dom jobbar i stallet typ på ridskola. Det skulle handla om några kvällar i veckan med varierande uppgifter från att hjälpa nybörjare och sköta seldon till att mocka och hjälpa fodra. Tycker ni det är ok att man får belöning i form av att man får rida extralektioner, billigare startavgifter till tävlingar osv? Hur mycket lön i förhållande till det arbete man gör borde man få?
skriv och tyck till!:bump:

Sv: Stallflickor

Tycker ni ska föja lagen och ge riktiga löner till barnen. Lägsta lön för person under 18 år tror jag ligger på 58 kr/timmen. sen kan man ju ge andra grejer i stället för pengar typ lektioner men med samma värde. Om Det finns handledare i stallet som övervakar och hjälper och insturerar baren kan man ju kalla det för stall skötarkurs och slippa betala i och försig, då kan man ju betala dem vad man vill.

Får man arbeta i stall när man är 10 år?

Är du under 15 år så får man inte arbeta på det viset och sedan är det ju som sagt en försäkringsfråga och efter kl.18.00 räknas det som kväll. Man bör ju få lön efter avtal, men så unga personer som 10-12 skulle jag inte se som någon direkt tillgång för 58-60sek/tim. Jag skulle personligen heller inte villa ha så unga personer i arbete på vår gård. Vare sig det vore jobb med hästar eller nötkreatur i lättare form av sysslor. Våra barn har ju sen tidig ålder hjälpt till med diverse saker både i stall och la´gård men det är ju lite eljest. Eftersom dom står under vårt ansvar. Men ha utomstående barn i arbete under 15 år skulle jag inte vilja.

/Kicki = o)

alltså jag tänkte mest på just ridskola där man typ är skötare på någon häst, men hjälper till med allt möjligt, så det är ju ingen anställning. det är alltså inte frågan om något arbete man är starkt bunden till, utan man kan bli borta om man har något annat program. Dessutom gör ju de yngre lättare uppgifter som att leda ponnyer på lektion etc.
försäkring har man automatiskt när man är medlem i vår förening, alltid när man är i stallet, har med hästar att göra samt på vägen till och från stallet.

Måste bara tillägga att det inte är jag som har någon ridskola, och tänker inte heller starta, men jag bara undrar:p

Är man skötare och tar hand om massor med saker i stallet så är det väl något man valt själv, eller ?!

Jag har i ca 3 år varit skötare på olika hästar på min ridskola och då har jag mockat, lett på lektioner och fodrat. Men det har jag ju gjort sv helt fri vilja så då tycker inte jag att det är så viktigt med "lön" för det. Eftersom man inte är tvingad till det. Men börjar det bli så att ridläraren ber än hela tiden om saker man ska göra utan att få något tillbaka så ska man nog diskutera.

Jag fick rida extra ibland, oftast på somrarna då men även annars.

Funderar lite, om det är schemalagt jobb en dag i veckan från ca halv fyra till sista kvällsfodringen, varje vardag(där mockning för alla ridskolehästar, hjälp till de grupper som behöver inklusive ledhjälp, fodring, packa hö och annat ingår) , och ca tre förmiddagshelger från 7.30-14-00 per termin och det gäller en grupp "skötare" i åldern 12-17år ca och "betalningen"är 10 kronors rabatt på en lektion i veckan och en hopplektion varannan/var tredje vecka. Är det okej betalning? Dessutom förväntas de hjälpa till på många tävlingar som funktionärer och på aktiviteter. Räknas detta som svartjobb?

Vad tycker ni att flickor i åldern 10 till 18 år ska få för lön när dom jobbar i stallet typ på ridskola. Det skulle handla om några kvällar i veckan med varierande uppgifter från att hjälpa nybörjare och sköta seldon till att mocka och hjälpa fodra. Tycker ni det är ok att man får belöning i form av att man får rida extralektioner, billigare startavgifter till tävlingar osv? Hur mycket lön i förhållande till det arbete man gör borde man få?
skriv och tyck till!:bump:

Om man är rädd om både hästtjejerna , er själva & hästarna borde bara folk över 18 göra dessa tjänster.
Jag vet inte hur försäkringarna täcker annars & som ngn skriver så gäller vissa åldrar & arbetstider.

Den ridskolan jag gick på när jag var liten där kunde man få en "sköthäst", då kom man på på lördag / söndag (ofta var det 2 till varje häst / helg.) då fick man hjälpas åt med alla sysslor i stallet sen fick man rida en lektion på "sin" häst .
Jag vet inte hur mycket man fick göra & hur lång tid osv eftersom jag inte skaffade mej en "sköthäst"

Håller igentligen med om att det igentligen inte är bra för oss under 18 att jobba med hästskötsel då det ju sliter mkt men man vet ju själv att man endå fick de. Jag var 12 år när jag började jobba i stallet, vi var flera på en dag då men endå?! Igentligen förstår jag inte hur stallägaren tänkte..... Idag är jag snart 16 och förstår inte att jag fortförande håller på.... men har man inte möjlighet till egen häst så jaa va ska man göra .....

jobbar på ridskola varje lördag. Har hand om stallskötsel(20hästar), hjälper elever och rider oftast ett pass.Har även hand om sista knattelektionen. Från kl. 8 till 16. Käkar gratis lunch och får för en dag ca 400 kr. Men det är ibland olika från helg till helg.... allt är svart tyvär. Rider mkt gratis på extraträningar, tävlingar och närsomhelst ngn häst behöver gå. 400 delat på 8 = 50 kr i timmen..... inte tokbra direkt men jag känner att det duger då jag lär mmig så otroligt mkt. Men jag vet att jag endå är rätt "lyckligt lottad", min kompis jobbar för 100 kr och gör i stort sett samma saker som jag men de stallet har dubbelt så många hästar:eek: förstår inte att hon gör de.....

måste tillägga att jag tycker det är idiotiskt med skötarsystem på lektionhästar! Har hört att det ofta funkar dåligt och det blir mkt bråk och det verkar så krångligt med 1a, 2a och 3e skötar osv... men de kanske funkar bra om man verkligen organiserar det på rätt sätt. Tycker endå att det är ridskolans personal som ska ta hand om hästarna, det är ju det dom får betalt för. Sen så ska ju givetvis alla få komma dit och borsta på sin favorit när dom vill.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är kluven.

Å ena sidan tycker jag inte det är rätt att utnyttja barn som gratis arbetskraft.

Å andra sidan tycker jag inte heller barn och ungdomar skall lära sig att allting serveras på ett silverfat.

Jag skall fundera vidare sen kanske jag utvecklar mitt svar.

Försäkring när man är anställd är en annan sak än den försäkring man har som medlem.

Som sagt finns det bestämmelser om vilka åldrar som får jobba med vad. Folk under en viss ålder får inte hålla på med något "farligt" och hästar är ju faktiskt farliga. (Kan bli).
Sen finns det mycket bestämmelser om arbetstider, löner osv.

Och hur hade du tänkt göra med anställningen?
Låta ett par personer vara anställda och sen ge dem pengar de dagar de är där?
Det är dyrt att ha personal vet du.. ;)

Vad jag har förstått så räknas det inte som svartjobb om man för in det i bokföringen..
kanske inte just bokföringen, men man måste ha papper på att de fått lön för det jobb de gör, och den lönen ska vara rimlig för det jobb de gör. Alltså om de jobbar fyra timmar är inte en lektion för 100kr rimlig.

Skulle inte tro att detta bokförs någonstans. Detta system är igång på en ridskola. Och är någon av skötarna sjuk eller har förhinder på "sin" dag måste de fixa ersättare. Det finns ingen anställd personal som har hand om detta. Skötartjejerna tar hand om allt i stallet, hjälper till med sadling, tränsning, ev leder hästar på nybörjarlektioner, mockar, kvällsfodrar.

Men det låter ju helt sjukt. :crazy:

Är det alltså BARA skötare som tar hand om allt? Ingen ridlärare eller någonting?

Ridläraren som jobbar på kvällen har lektioner, men allt i stallet sköts av skötarna. Och de hjälper också till att leda på lektion vid behov. De är oftast två stycken, ibland tre. Och har den "ersättning" jag tidigare skrev om.

Det beror väll på vad för arbete man gör. Men i en idéel förening så tycker jag att frivilliga ska få hjälpa till att sköta hästarna t.ex. mot extra ridning på helgerna, kanske extra lektioner och träningar, få gratis tävlingslicens, få låna transport gratis etc. Alltså att man i så fall borde få tillbaka det i form av tjänster man kan utnyttja på ridskolan, det tycker jag är trevligare en rena pengar. Men det är ju om det är frivilligt mot att man t.ex. hjälper till på vissa lektioner och leder hästarna, mockar någon gång ibland etc.

Jag har alltid hjälpt till mycket idéelt samt varit aktiv i US i våran ridklubb kanske senaste 7-8 åren (är 19 i sommar ) . Då har jag hjälpt till på ridlekitonerna och i stallet med att göra i ordning hästar,
att leda och longera under vissa lektioner, hjälpt till som funktionär på tävlingar, bakat och gjort mackor ibland etc. men detta har jag ju gjort idéelt för att det har varit roligt och för att jag har lärt mig saker utav det etc. Det har ju varit helt frivilligt.

Handlar det om anställning du frågar efter tycker jag man ska vara minst 16 år gammal, om inte ännu äldre och att man ska ha en anständig lön på ca 60 kr/timmen och att allt ska vara vitt och man ska följa de regler som finns.

På våran ridskola har vi ett skötarsystem men då jobbar personalen mellan kl. 7-12 på helgerna och skötarna tar hand om utfodring på eftermiddagen och kvällen samt insläpp. De får då rida lördag och söndag men måste ha en vuxen med sig hela tiden vid all ridning.
De behöver inte mocka eller någonting oftast, endast vid röda dagar då personalen är ledig, dvs. under storhelger och liknande som vid jul, nyår, påsk etc. Då delar de också på all stalltjänst. Men så de har ändå inte så mycket att tänka på utan det är ju bara det, då får de ju ändå ganska mycket tillbaka eftersom de får nyttja hästarna så pass mycket.

Jag tycker ändå inte det låter som svart jobb? Antagligen så är det frivilligt och tjejerna tycker att det är kul? Dock tycker jag att de kanske kunde fått mer ersättning tillbaka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -... 2
Svar
34
· Visningar
4 521
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linda ben
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur