stallgång

Fillifjonkan

Trådstartare
Kan man ha tegel som stallgång istället för att gjuta? Vilka för-och nackdelar finns? Det borde väl bli billigare men samtidigt svårare att sopa rent, eller hur?

Sv: stallgång

tycker också det lät jättefint, men smutsen åker väll lättare ner i springorna och de blir väll jobbigar när man ska storstäda stallet ??

En bit av vårat stallgolv är tegel (gammal lagård). Tycker de är jättefint men med årens slitage har de blivit helt jämt och därmed riktigt halt, mycke värre än de jämngamla cementgolvet.

Största nackdelen är väl att det blir snorhalt.

Vi har faktiskt tegelgolv på bottenvåningen i huset, just för att det är tålig. Det är inga springor mellan, det är det ju inte i ett murat hus heller. Murbruk är hemligheten...

*kl*

Är det ett helt nytt stall du skall bygga så kolla upp noga vad man får använda som golv, det finns regler på det också (eller riktlinjer)
Var på en föreläsning och just med helt nybyggda stallar var det miljoner grejer som jag inte kommer ihåg nu:o men jag minns att det var en del just med golvet:idea: Dom rekommenderade något svindyrt halk material b.l.a:D

en sak till som jag kom på, slits inte tegel ner lätt om man går mkt på de ? och efetrsom de flesta hästar har järnskor så måste de väll slitas enormt på golvet ??:crazy: :confused:

Jo det blir snorhalt.
Min häst har precis bytt box eftersom han vägrade gå ut ur den andra boxen (precis nyinflyttad i nytt stall) pga att det var "slipat" (läs väl använt/slitet) tegel utanför boxen. Benen for åt alla håll på honom och han blev för rädd efter några försök och vägrade ens gå ut. :(
är nu tillbaks i box med vanligt cement golv utanför och i resten av gången, och är glad och nöjd igen......

Vi har någon slags tegel i en av stallgångarna.
Jag tycker att det funkar bra, med undantaget att det är skitjobbigt att sopa om man tänker vara noga och sopa bort all skit i springorna, är ju åtminstonde 20-25 kvm. Stallet har använts i iaf. två år, och jag har då inte märkt någon halhet, däremot ser man "spår" där hästarna har gått mest, där det röda teglet har gått till en ljusare nyans.
Kan fota imorgon och lägga in. :)

ja, det är ett helt nytt stall jag ska bygga. ska köpa "att bygga häststall" eller vad den nu heter så jag kan läsa om alla bestämmelser. Att tegel kan bli halt tänkte jag inte alls på. tänkte precis tvärtom att det skulle vara mycket halkfritt fast när man tänker efter så är det klart att tegel måste slitas mer då det är ganska så poröst. Tack för alla svar!

Du kan lägga marksten som man brukar lägga på gångarna i trädgården. Blir mycket snyggt och bra. Vi hade det i alla stall när jag jobbade i Tyskland. Har även precis lagt in det stallgången i vårt kallstall.
/M

Jag stod i ett stall med teglegolv, det var faktiskt inte alls vidare svårt att sopa och är skitsnyggt :love:

Hur kan det bli billigare med tegel? Men ni kanske får tegel gratis.. Gjuta kostar inte mycket om man gör jobbet själv! Vi gjöt för några veckor sedan. Hela stallgolvet (ca 48 kvm) kostade 6000 kr. Vi beställde en betongbil som kom med färdig betong, och sedan skottade vi och körde med vibbrobrygga själva. Blandar man betongen själv blir det ännu billigare, men det är ganska jobbigt :angel:.

Du kan lägga marksten som man brukar lägga på gångarna i trädgården. Blir mycket snyggt och bra.

Vi kollade vad det skulle kosta att lägga marksten i stallgången innan vi gjöt. Jag var jättesugen på det för det är ju så snyggt. Men det skulle bli nästan dubbelt så dyrt, :eek: så det fick bli betong i hela stallet för mig. :smirk:

va hade tegel innan vi byggde om och det var lite halt när det blev blött, men på vissa ställen har vi kvar gammal kakel och är "trubbig" och det är inte halt..

det är jättefint med tegel men det går lätt ösnder men hästarnas broddar

*kl*
Jag ska precis börja bygga på mitt stall, ska bli kallstall av befintlig byggnad (5 m takhöjd :d ) där ligger det redan innan singel hela golvet, så vi kommer att fylla på med stenmjöl för att få jämn yta och lägga in riktiga "hästgummimattor" i boxarna, och ha gatsten (såna som man även gör gångar i trädgårdar, och infarter och så) i gången. Det finns i hur många olika utseenden som helst, kommer nog ta någon som är lite rundare i utformningen och blanda två olika färger, kanske lite mot röd och lite sand eller nåt sånt. Det är nog tåligare än tegel, och lägger man stenmjöl under och runt så blir det stadigt och inte så djupa springor. Rätt billigt tycker jag, speciellt eftersom jag bara kommer att ha det i gången. Skulle bara bli några tusen för gången.
Dessutom ursnyggt! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 188
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 322
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 982
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad vill han ?
  • Butros eller Dyngpeter?

Hund, Katt, Andra Djur