Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Bukefalos 30 år!

Ja det där med att förklara sin sjukdom är så svårt. För jag ser ju frisk ut när dom ser mig. Men jag är heltidssjukskriven och hon jobbar tex. Och när jag säger att jag bara orkar göra en sak per dag, tex åka och handla och därmed inte orkar med att vara social flera timmar i stallet så säger hon att det är samma för henne, en sak i taget.
Det går liksom inte in.
Är sån stor skillnad att vara själv och pyssla på i min takt på gården och med hästarna. Göra det jag orkar för stunden och dagen och vila när jag behöver det och framförallt inte prata med och hålla reda på andra människor.
Men det är ju svårt att få tom läkare att förstå.
Det stora problemet är väl att hon förstår det mesta lite långsamt? Ska man hålla på med någon annans hästar är min erfarenhet att man omgående, helst från första början, måste visa att man är problemfri, smidig och pålitlig. Att man kommer vara där som en arbetande skugga som inte skaver alls utan liksom bara smälter in.

Men här är det en person som fattar långsamt med hästar, fattar långsamt med det sociala, fattar långsamt med instruktioner - det funkar ju inte. Då får man betala för sig.

Jag hade nog rekommenderat närmsta ridskola (travskola funkar ju också, men om de vill rida) och sagt att jag inte bedriver den typen av verksamhet som de söker, ungefär.

Tycker annars att de flesta kan börja med hästar som medryttare/skötare men det kräver ju faktiskt någon form av respekt och sunt förnuft. Dessa verkar välmenande men inte mycket mer än så.

Skulle du, helt ärligt med handen på hjärtat, låta de vara hästvakt åt dina hästar om du var tvungen att vara borta några dagar?

När jag läser det du beskriver så skulle jag tro att svaret på den frågan blir att ett "NEJ!".

Jag skulle om jag var du vara helt ärlig och säga att du inte tycker att detta fungerar för dig. Bättre det för alla involverade än att försöka linda in det och tassa omkring som katten runt het gröt.

Skulle du, helt ärligt med handen på hjärtat, låta de vara hästvakt åt dina hästar om du var tvungen att vara borta några dagar?

När jag läser det du beskriver så skulle jag tro att svaret på den frågan blir att ett "NEJ!".

Jag skulle om jag var du vara helt ärlig och säga att du inte tycker att detta fungerar för dig. Bättre det för alla involverade än att försöka linda in det och tassa omkring som katten runt het gröt.
Nej, absolut inte som det är nu.
Hade jag haft ork att lägga ner tid på dom så hade de nog kunnat lära sig tillslut att hantera hästarna säkert. Men jag har inte den orken.
Jag trodde att de var kunnigare än de var utifrån mammans beskrivning när hon kontaktade mig första gången.
Och ärligt talat så tror jag att hon tycker att hon är bättre än vad hon är. Vid senaste besöket förra veckan pratade hon om att hon ville bli en av ledarna för travskolan och skulle kolla upp hur man blev det…🤦🏻‍♀️

Jag tänker att de inte behöver förstå, utan att det räcker med att du förklarar att på grund av din sjukdom så funkar det inte att de kommer till stallet. Du behöver inte förklara mer och du kan säga det på en vänligt men bestämt sätt. Börjar de ifrågasätta så skulle jag bara vänligt fortsätta svara att tyvärr funkar det inte just nu. Lätt att säga för mig att säga hur du ska göra och svårt för dig att göra det i verkligheten, det förstår jag så klart.. Men viktigt för din hälsa att du får ett avslut på deras stallbesök.
Jag hade passat mig noga för att säga "just nu". Det lämnar dörren på glänt och snart lär det nog komma förfrågningar om det passar bättre nu eller när det kan tänkas passa igen.

Egentligen ska det det ju räcka med nej, men jag hade använt sjukdom och och att de vill mer än vad som erbjuds om jag kände att jag behövde ange skäl.

Nej nej bryt omgående och va tydlig. Jag hade en liknande familj som mer el mindre flyttade in i både stall o bostad. Där det inte fanns någon kunskap alls, hade min ork funnits hade det säkert varit bra att de va gröna då man kunnat forma dem efter sitt eget tänk. Men när ens egen ork inte finns får man vara tydlig. Säg typ, jag är ledsen men jag har inte ork att få fler besök och tacka för denna tiden och önska dem lycka till med att finna något nytt ställe att vara på.

Du kan ju också fundera på om det finns någon annan gård där du tror att det finns möjlighet att rida, och rekommendera dem att kolla där. När de nu uttryckt sådana önskemål.
Jag tänker att barnets ointresse kan ha med bristen på ridning att göra. Och innan alla kränkta tanter härinne ;) börjar ljuda om hur de minsann cyklade 2 mil till stallet för att endast klappa en häst över staketet vill jag säga att även barn behöver ha en morot, något de vill erhålla för att ha motivation till att lära sig tråkigare saker.
Jag hade försökt tänka ut om det finns någon annan som har hästar som är igång där de hade kunnat rida. Med den kunskap de verkar ha tror jag inte att det hade funkat med sådana hästar som bara skrotar i hagen, de är för understimulerade, eller ovana är kanske bättre uttryck.
Så tipset är att hänvisa vidare. Nu när de uttryckt önskemål om ridning har du chansen. :)

Du kan ju också fundera på om det finns någon annan gård där du tror att det finns möjlighet att rida, och rekommendera dem att kolla där. När de nu uttryckt sådana önskemål.
Jag tänker att barnets ointresse kan ha med bristen på ridning att göra. Och innan alla kränkta tanter härinne ;) börjar ljuda om hur de minsann cyklade 2 mil till stallet för att endast klappa en häst över staketet vill jag säga att även barn behöver ha en morot, något de vill erhålla för att ha motivation till att lära sig tråkigare saker.
Jag hade försökt tänka ut om det finns någon annan som har hästar som är igång där de hade kunnat rida. Med den kunskap de verkar ha tror jag inte att det hade funkat med sådana hästar som bara skrotar i hagen, de är för understimulerade, eller ovana är kanske bättre uttryck.
Så tipset är att hänvisa vidare. Nu när de uttryckt önskemål om ridning har du chansen. :)
Fast det kan aldrig bli TS ansvar att hitta något annat stall de här två kan vara i för att bli av med dem. Det borde räcka med att säga att det inte funkar hos TS, ni får hitta nån annan. Jag hade däremot också använt ridningen som ett skäl men jag hade inte letat upp ett annat stall. Jag hade heller inte velat pracka på någon annan dessa två underliga individer.

Mamman verkar ju dessutom vara den som är intresserad och dottern uttråkad. Såg tillräckligt många såna konstellationer under ridskoletiden för att vara avskräckt för all framtid.

Har ett litet dilemma.
I maj hörde en mamma till en av sonens klasskompis av sig. De bor i närheten men vi har inte haft någon kontakt tidigare.
Hon skrev att hon hört att jag har hästar och att hon och hennes dotter är hästintresserade och undrade om de fick komma och hjälpa till hos mig.
Vill egentligen inte ha någon här varje vecka men samtidigt är det ju perfekt med någon som bor nära i fall jag vill/behöver åka bort eller är sjuk osv. Bor så till att det inte är så lätt att få hästvakt.

Frågade vad de tänkte sig att de skulle hjälpa till med och fick svaret att hon ville att dottern skulle lära sig mer än vad de får lära sig på travskolan hon går på, samt bara mysa med hästar. Hon skrev att de hade ridit lite båda två tidigare.
Jag svarade att de gärna får komma och pyssla med gammeltanten som kommer lite i andra hand samt hjälpa till att mocka hagar, packa hö osv. Men att det inte kommer att bli tal om någon ridning då valacken är för reaktiv och tanten är pensionär som inte ska ridas. Det var helt okej.

Nu har de varit några gånger under sommaren och de är jätte gulliga, men tyvärr ingen hjälp alls utan det tar bara massor med energi från mig att ha dom i stallet.
De kan knappt sätta på eller ta av en grimma, skulle inte våga låta dom leda ens snälla gammeltanten själv runt skogsvägen som går runt gården. Ännu mindre våga låta dom hantera valacken. De kan absolut inte vara själva i stallet.
Bad de fylla vatten åt hästarna en av de första gångerna de var här. Sa att de skulle tömma och diska ur baljan och fylla upp nytt vatten. De tog vattenbaljan och ställde mitt på gården, diskade ur och fyllde upp där den stod. Sedan åkte de hem. Så vattenbaljan stod alltså mitt på gården full med vatten, inte ens i närheten av hagen.
Mamman vill att jag ska lära dottern massor om hästar och utrustning mm då hon tycker det är för lite av det på travskolan.
Jag har inte orken eller ens lust att vara en gratis hästskola.
Mamman skriver varje vecka och frågar när de får komma igen och efter varje gång de varit så skriver hon och tackar och lägger ut på FB att de varit ”hos bästa grannen” och myst med fina hästarna och massor med hjärtan. Hon vill jag ska komma förbi på fika och umgås. Men även om hon är trevlig och snäll så klickar jag inte och det blir liksom ansträngt att umgås. Jag gillar en lättsam jargong och skämtar mycket osv. Men hon är mer allvarlig och svår att skämta med.
Nu skrev hon igår att de vill komma i helgen. Och att hon faktiskt är sugen på att rida!
Jag vet inte vad jag ska svara ang ridningen. Jag vill inte att hon ska bestämma om hon ska rida eller inte. Okej om jag frågar henne om hon vill skritta något varv efter att jag ridit. Men jag orkar sällan rida utan jobbar mest för hand. Så ska hon rida så blir det att göra iordning hästen enbart för hennes skull mest troligt.
Sist de var här så sa hon till dottern när vi var ute på en kort promenad med hästarna att ”vi får köpa en vagn så du kan köra N”.
Jag trodde först hon skämtade men det gjorde hon inte och jag var tvungen att upplysa henne om att hästen är 24 år och har aldrig dragit en vagn i hela sitt liv. Hon är dessutom pensionerad sedan flera år tillbaka och ska inte motioneras mer än promenader och gå i hage.
Kunskapen är verkligen på lägsta nivå så det är svårt att låta dom göra något alls på egen hand.
Hon berättade för mig sist att hon har en bekant som har hästar som VÄGER höet åt hästarna varje dag… Eh, ja… det gör jag också när de inte går på bete…
Och tipsar om att Hööks har bra priser på hästgrejer och ofta har rea osv osv… Allt väl menat men jag orkar liksom inte och det ger mig ingenting att ha dom här. Förutom den lilla förhoppningen att kanske våga låta de vara hästvakt någon gång… i framtiden…
Vad hade ni gjort?
Är så svårt då hon är övertygad om att de är en hjälp och att jag tycker det är jättetrevligt att ha dom här.
Äh, sluta irritera dig, säg att de får vara i boxen med gammeldamen och borsta och fixa manen och klia hästen. Rykta hästen med två rader ryktdamm på stallgången , 2 meter långa. När de är färdiga med det kan de börja putsa läder. Punkt.

Alltså i boxen enbart. När de är färdiga putsar de läder.

Du är i trakterna men inte i närheten. Se till att de har hjälm i boxen.

De drömmer om att stalllivet är något annat än vad det är.

Efter hästen är ryktad, minst 20 minuter på var sida alltså, 40 minuter sammanlagt, varje gång. Lädret är smörjt så kan de börja lära sig mocka. Detta är värt din tid. Lycka till.

Ja, hjälm och stålskor är standard idag för ungdomar. Stålskor behöver de också.

Sätt stopp för all sociala medier, some-inlägg från din gård. Säg bara stopp.

Lycka till, de vill hjälpa till, se till att de hjälper till, inget annat.

Senast ändrad:
Åh , jag skulle vilja att någon gick igenom och skötte mitt läder just nu, berätta tydligt hur viktigt det är.

Vill någon komma hit och krama hästar enligt ovan, hör av er.

Äh, sluta irritera dig, säg att de får vara i boxen med gammeldamen och borsta och fixa manen och klia hästen. Rykta hästen med två rader ryktdamm på stallgången , 2 meter långa. När de är färdiga med det kan de börja putsa läder. Punkt.

Alltså vadå ”sluta irritera dig”?? Det är hennes gård de är på. Man måste inte vilja ha folk på gården bara för att de eventuellt kan hjälpa till med något.

Nått som tar mer än vad det ger är sällan värt. Klart att man kan göra fel men som vattenbaljan är väl basic? Tar man en sådan sak från ett ställe så kanske den ska tillbaka dit igen - så borde man tänka i min värld.
Jag hade förhalat allt och hoppats att det rann ut i sanden under vintern och att det var bortglömt till våren 😅

Alltså vadå ”sluta irritera dig”?? Det är hennes gård de är på. Man måste inte vilja ha folk på gården bara för att de eventuellt kan hjälpa till med något.
Något otydligt möjligen, Kanske jag skulle skrivet, ändra attityd för att kunna förenkla, förtydliga och strukturera upp arbetet hon vill ha hjälp med. Förenkla och sätta banala gränser.

ts har varit med länge så jag tror verkligen hon förstår vad jag menar bara hon blir påmind.

Om de redan börjar fråga om att rida/ köra in O_o hästen hade de nog inte nöjt sig med att putsa läder särskilt länge.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka