Stallhyra?

Hejsan!
Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt lika mycket) jag har problemet att hon är inte så aktiv i stallet så att säga, jag nämner hur allt är upplagt i dagsläget.
Jag har alla utsläpp på mornarna i veckorna, på helgen delar vi på lör o sön. Jag ger hästarna EM hö varje dag. Vi har dealen att när vi har stallet så fixar vi allt till båda hästarna. Hon har en medryttare till hennes häst som kommer 2-3 dagar i veckan ca. Jag har sagt till henne att jag vill att hon tar stallet åtminstone 2 dagar i veckan, vilket oftast resulterar i att hennes medryttare oftast tar hennes "pass", sen har jag även bett henne om 2 st intag på kvällen, vilket hon också gör. Men hon känner att det är för mycket för henne och funderar på att flytta till ett annat stall för att allt ska ingå.
Då hade jag mina funderingar på om jag skulle fråga henne om hon vill betala för full inackordering hos mig istället, då till min fråga vad skulle jag kunna ta i stallhyra?
Vad jag hade tänkt skulle ingå i hyran är:
In och utsläpp alla vardagar. Utsläpp: 0600 Insläpp: 2100(beroende på väder)
Mockning alla vardagar.
Fodra och fylla höpåsar alla vardagar.
Fylla vatten varje vardag.
12 kg hösilage om dagen.
6 påsar spånpellets i månaden.
Kraftfoder som jag inhandlar(vill hon ha nåt special får hon stå för det själv)
Vi har ett ridhus ca 200m från mitt stall, det får man betala extra för.
Men ridbana finns att tillgå gratis.
Vi håller till i Södermanland om det har nån betydelse. ;)
Vad skulle jag kunna ta för det? :cool:
Sen tänkte jag väl även erbjuda henne att jag kan motionera hennes häst dom dagar hon inte kan/orkar, vad skulle man kunna ta för det? :angel:
Tacksam för svar :D

Jag köper gärna eget kraft men hade lätt lagt 4000kr för den fina servicen!
Och då hade jag ändå mockat och fixat nästan varje dag ändå! :)

Så ”sälj dig” inte för billigt. Då är det lättare för dig att köpa in en ponny och själv ta in medryttare tex :)
 
Hejsan!
Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt lika mycket) jag har problemet att hon är inte så aktiv i stallet så att säga, jag nämner hur allt är upplagt i dagsläget.
Jag har alla utsläpp på mornarna i veckorna, på helgen delar vi på lör o sön. Jag ger hästarna EM hö varje dag. Vi har dealen att när vi har stallet så fixar vi allt till båda hästarna. Hon har en medryttare till hennes häst som kommer 2-3 dagar i veckan ca. Jag har sagt till henne att jag vill att hon tar stallet åtminstone 2 dagar i veckan, vilket oftast resulterar i att hennes medryttare oftast tar hennes "pass", sen har jag även bett henne om 2 st intag på kvällen, vilket hon också gör. Men hon känner att det är för mycket för henne och funderar på att flytta till ett annat stall för att allt ska ingå.
Då hade jag mina funderingar på om jag skulle fråga henne om hon vill betala för full inackordering hos mig istället, då till min fråga vad skulle jag kunna ta i stallhyra?
Vad jag hade tänkt skulle ingå i hyran är:
In och utsläpp alla vardagar. Utsläpp: 0600 Insläpp: 2100(beroende på väder)
Mockning alla vardagar.
Fodra och fylla höpåsar alla vardagar.
Fylla vatten varje vardag.
12 kg hösilage om dagen.
6 påsar spånpellets i månaden.
Kraftfoder som jag inhandlar(vill hon ha nåt special får hon stå för det själv)
Vi har ett ridhus ca 200m från mitt stall, det får man betala extra för.
Men ridbana finns att tillgå gratis.
Vi håller till i Södermanland om det har nån betydelse. ;)
Vad skulle jag kunna ta för det? :cool:
Sen tänkte jag väl även erbjuda henne att jag kan motionera hennes häst dom dagar hon inte kan/orkar, vad skulle man kunna ta för det? :angel:
Tacksam för svar :D

Jag tycker 3500-4000kr om det ska vara något så när marknadsmässigt.
Tänk på att du behöver redovisa intäkterna på din deklaration (om inte annat så som "inkomst av hobby").
Tänk också på att du måste registrera dig som foderföretagare.
 
Betalar 750 dollar för full service (det enda jag får lägga till är pållens tillskott). Det blir väl ungefär 6000 SEK. Tror inte det är möjligt att hålla häst för mindre - tänk bara vad det kostar att lägga om ett stallgolv efter att en häst har lyckats flisa upp betongen genom idogt skrapande (trodde inte detta var möjligt men nu har jag sett bevis på att det är).
 
För mig är det även andra saker som jag är beredd att betala för. Låst och uppvärmd sadelkammare. Torkrum/skåp. Toa. Hur mycket utrymme jag får ha osv. Stod i ett stall som hade liknande förutsättningar som TS, men ridhuset var på gården. Uppvärmd sadelkammare, men t ex ingen toa, vilket jag hade uppskattat. Betalade 3000:- plus moms.
 
Jag tycker 3500-4000kr om det ska vara något så när marknadsmässigt.
Tänk på att du behöver redovisa intäkterna på din deklaration (om inte annat så som "inkomst av hobby").
Tänk också på att du måste registrera dig som foderföretagare.

Den månadskostnaden är helt rimlig. Men man får inte ha det som hobbyverksamhet då det är en kontinuerlig inkomst. Måste drivas som minst enskild firma. Annars kan Skatteverket komma och knacka på.

Håller med de flesta här att helackordering bör ligga runt 4000kr då det är ca 2000kr som lär försvinna för kostnaden av hästen. Sedan måste du dra bort moms också som då blir 1000kr då har du 1000kr kvar som skall täcka slitage på hage/stall samt jobb
Elen är ju rätt lätt att glömma också. Blir dyrt på vintern
 
Jag räknade ut att hennes häst går på som följande:
Box: 500kr
Hösilage: 675kr
Kraft: 250kr
Spånpellets: 300kr
=1725kr faktisk kostnad, jag sa 2500kr till henne nu och hon skulle fundera men verkade väldigt positiv till det :D
Kanske egentligen är lite dåligt betalt för min del med 800kr i månaden men det är ju ändå min vän och vill ju gärna att hon står kvar. :o
Vänta nu... Sörmland 2018?
12 kg hösilage om dagen = Minst 1000:- i månaden
Och då är du billig. Mockning och pass på vardagar!
Var ligger ditt stall? Jag kommer
Nej men på riktigt - 4000 är en relativt låg kostnad för det du erbjuder. Särskilt med tanke på närheten till ridhus.
 
Jag vet inte hur @Similitude tänker men jag skäms om jag utnyttjar snälla människor.
Fast det är väl inte att utnyttja när de sätter ett pris vad de tycker är rimligt?
Betalar själv ca 2700kr fast det är inte all inclusive, sköter insläpp, vatten till hagen, mellanmåls fodring till min häst själv och köper till hö extra då det endast ingår 9kg, så landar runt 3000kr i slutänden.
 
Fast det är väl inte att utnyttja när de sätter ett pris vad de tycker är rimligt?
Betalar själv ca 2700kr fast det är inte all inclusive, sköter insläpp, vatten till hagen, mellanmåls fodring till min häst själv och köper till hö extra då det endast ingår 9kg, så landar runt 3000kr i slutänden.
Problemet är att vissa människor sliter ut sig för andra och tar underpriser. Dessa människor är ofta sådana som folk sedan tar för givna och utnyttjar till max. En dag så tar de slut och för mig känns det fult. Givetvis kan man se saken på ett annat sätt men jag har en sådan människa i min bekantskapskrets och jag ser hur folk i omgivningen behandlar henne. H*n ställer alltid upp och får vanligen inte ens ett tack. Det är kanske inte så i alla fall men det här är inte det enda exemplet jag sett och för mig är det ett så ovärdigt sätt att behandla människor på.
 
Problemet är att vissa människor sliter ut sig för andra och tar underpriser. Dessa människor är ofta sådana som folk sedan tar för givna och utnyttjar till max. En dag så tar de slut och för mig känns det fult. Givetvis kan man se saken på ett annat sätt men jag har en sådan människa i min bekantskapskrets och jag ser hur folk i omgivningen behandlar henne. H*n ställer alltid upp och får vanligen inte ens ett tack. Det är kanske inte så i alla fall men det här är inte det enda exemplet jag sett och för mig är det ett så ovärdigt sätt att behandla människor på.
Möjligt att det är så i privata stall, det är skillnad på privat och en anläggning där det är personal som sköter jobbet. Vet de sa när vi skrev på kontraktet att priset ligger lite under mot vad andra tar, men jag hade lätt betalat lite mer om servicen hade funkat felfritt. Har funderingar på att flytta därifrån av olika anledningar. Vi får se vart det bär hän.
 
Jag driver stall i gränsen mellan södermanland och stockholm. Jag tar - för samma service - 4500kr på box. Och jag har inte ens nära till ridhus, dock egen paddock och fina ridvägar.
Har inte ni haft väldigt svårt att få tag i grovfoder i år? Och visst har väl priserna på grovfoder stigit under denna säsong? Jag tycker du ska ta mer betalt.
 
Problemet är att vissa människor sliter ut sig för andra och tar underpriser. Dessa människor är ofta sådana som folk sedan tar för givna och utnyttjar till max. En dag så tar de slut och för mig känns det fult. Givetvis kan man se saken på ett annat sätt men jag har en sådan människa i min bekantskapskrets och jag ser hur folk i omgivningen behandlar henne. H*n ställer alltid upp och får vanligen inte ens ett tack. Det är kanske inte så i alla fall men det här är inte det enda exemplet jag sett och för mig är det ett så ovärdigt sätt att behandla människor på.

Jag tänker precis som du och det är därför jag skulle skämmas. Även om någon har satt ett pris så tycker inte jag att det är schysst att tiga om att det är ett underpris. Det är min häst och mitt ansvar och om jag betalar folk som har hand om min häst ordentligt så de kan få en dräglig lön så tror och hoppas jag att de i sin tur är mer benägna att sköta om min häst väl.
Det är självklart ingen garanti, men dåligt betalt brukar tendera i att man kanske inte lägger manken till ordentligt.
 
4000kr låter väldigt rimligt för "all inclusive" varje vardag. Kanske lite beroende på vad ridhuset kostar i månaden? Det påverkar ju efterfrågan av stallplatsen och därmed också dess värde.
I Stockholm är priserna för samma service mellan 6-9 tkr. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 336
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 801
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp