Stallinredning

Sv: Stallinredning

Vet du om man MÅSTE ha kontaktgaler till grannen??? Det står att det ska bli ngn ny regel 2010 men många säger att det är så redan nu. Tänkte fråga innan jag murar så högt... Jag vill helst inte ha. De som har det har mest problem med att de skrapar o slår där till grannen...
 
Sv: Stallinredning

Nej, galler behövs inte. Vi har inga galler i vårt stall (2 år gammalt), och det är godkänt av både kommunen och länsstyrelsen.

Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv:

10 § Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även
vara utformade så att skaderisken minimeras.
Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot
hästsparkar.


Och här är kommentarerna till paragrafen:

Hästar har stort utbyte av social kontakt och de blir lugnare av att kunna se, höra och nosa på andra hästar. I vissa fall kan det vara befogat med tät vägg t.ex. för vissa hingstar, vissa ston med föl, i gäststallar etc. Hästar som trivs ihop kan ges möjlighet att sträcka huvudet över till grannens box. För dessa hästar kan man även ha boxar med helt eller delvis öppen överdel.
 
Sv: Stallinredning

Jo- jag har läst detta.. Även i "att bygga stall" boken... MEN from 2010 skulle det tydligen bli lag på det... O så skulle man tänka på att sätta för gardiner i tid före fölning mm...
Jag tycker bara att det verkar lite korkat. Det är garanterat större skaderisk, mer tjabb mellan hästarna och se varandra gör de ju om de sticker ut huvudet...

JAg vill inte ha galler... Tänker ringa o höra med länsstyrelsen imorgon...
 
Sv: Stallinredning

Ja, du gör absolut rätt i att ringa länsstyrelsen. Berätta gärna här vad du får för svar, det är intressant både för mig och för andra som följt tråden.
Jag har inte hört talas om att det ska bli lag på galler, snarare tvärtom. Det talas ju om att hästar ska kunna "umgås med varandra på ett naturligt sätt" och det främjar man inte genom att skilja dem åt med galler.

Lycka till med ditt stall!
 
Sv: Stallinredning

Han jag pratade med på Länsstyrelsen tyckte det lät intressant och skulle fördjupa sig i ämnet :)
Han trodde inte att det skulle behövas. Han tyckte det var viktigare att de hade social kontakt i hagen.
 
Sv: Stallinredning

Det var för två år sedan som vi köpte våra. De kostade 1250 kr/st eller 1000 kronor/st om man köpte två eller fler.
De skruvas fast i väggen, två skruvar på varje sida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 900
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 019
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp