Stalljobb/hästskötare - tänkvärt?

Sv: Stalljobb/hästskötare - tänkvärt?

Något jag tycker du ska fråga om är vad som händer om du blir sjuk, vem jobbar istället för dig? Måste du ta hand om hästarna i 40 graders feber eftersom det inte finns någon ersättare?

Lycka till!

/madde

Ja, det håller jag med dig och glömde skrev det på min inlägg till henne.

Instämmer som många andra skrivit, kolla upp arbetstider,arbetsuppgifter, försäkring,lön o förmåner noga.
En grundlön för en hästskötare ska i sverige var 14.800,- MEN det är det inte många som får....o många betalar svart o då kan det bli problem om du skulle bli sjuk eller skadad.
lycka till
prillan

för mig är det 14.000 men sen kommer det skatt då jag får runt 10.000 efter det..

Jag är ju ingen expert på området precis men några tips kan jag nog ge. Se till att att du få avtalsenlig lön, ej svart lön, månadslön istället för timlön. Börja aldrig arbeta innan ni har gjort upp om lönen. Arbetar du över så ska du ha övertidsersättning i pengar. Det ska finnas papper på arbetstider, arbetsuppgifter, lön. Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen? Hästskötarjobb ska ses som vilket arbete som helst. Man ska inte behöva bli utnyttjad för att man väljer att arbeta med djur. Hoppas att jag var till nån hjälp.

14000kr? Det är ju en riktigt bra lön! Jag som egen företagare tjänat långt ifrån det...Men är det tänkt att hästens inackordering, skötarens boende osv skall ingå PLUS 14000i lön??? Hur skall man då ha råd att anställa?

14000kr? Det är ju en riktigt bra lön! Jag som egen företagare tjänat långt ifrån det...Men är det tänkt att hästens inackordering, skötarens boende osv skall ingå PLUS 14000i lön??? Hur skall man då ha råd att anställa?

Jag bor inte på gården/ridskola, utan att det är bara 5 km härifrån här.

Jag mockar alla boxarna utan privat boxarna, mata alla även privathästarna, göra rent i stall tex damma av ovs. Hjälp till på lektioner.. Får även två timmar rast med min häst betald,

Det är bra jobb men ibland känns det att man är trött efter 21 boxarna mån - fre.. men med sjukgympa så orkar jag kanske mer om min gamla skada inte dök upp igen.

Hon betalar bara 30% av lön resten betalar ams.

14000 kr i lön är dåligt betalt tycker jag och då speciellt om hästskötaren har utbildning, ex hästgymnasium. De som har utbildning på gymnasienivå har väl högre lön än så? Nu har jag inte så bra koll på vad andra yrkesgrupper tjänar men är det nån som har en så låg lön?

Instämmer som många andra skrivit, kolla upp arbetstider,arbetsuppgifter, försäkring,lön o förmåner noga.
En grundlön för en hästskötare ska i sverige var 14.800,- MEN det är det inte många som får....o många betalar svart o då kan det bli problem om du skulle bli sjuk eller skadad.
lycka till
prillan

Jag skulle gärna anställa någon som jobbar 40 timmar per vecka, lediga helger och någorlunda arbetstider och naturligtvis "vitt"!

Ställer också upp med inackordering för medförd häst samt bostad.

Men det finns inga som helst möjligheter att kunna betala ovanstående lön.

Då skulle stallhyran bli så hög att inga inackorderingar stannar kvar!

Har någon en lösning?

Jag har praktikanter ett par om året som brukar vara 6mån-1år itaget. Fråga om du får ett praktikavtal.
Där kan ni reglera vad som ingår. Ex vad ingår till din häst i foderväg, Vad ingår i ditt boende. mm.
Ingår det lektioner med din el annan häst, hur ofta?
Kolla att du är försäkrad så det gäller vid hasthantering och ev tävling. Gör upp om vem som betalar ev extra försäkring.
Lägg in i avtalet vad som gäller med arbetstid & ledighet så slipper det bli missförstånd.
Lön beror givetvis vad som ingår i ovanstående. Kan referera till vad mina praktikanter får.
Uppstallning och foder till egna hästen. 10kg hö, 3kg kraftfoder, mineraler, salt.
Boende i liten stuga på gården inkl frukost, lunch, middag, fika mm.
Tillgång till egen bil (Golf av äldre modell)
En lektion i veckan med den egna hästen.
Ledighet en dag varannan vecka och två dagar varannan vecka. El enligt överenskommelse.
Praktiklön från hem kommun ca 2500kr/mån, Ersättning från mig 2500kr/månad
Arbets tiden är 8 tim/dag när vi är hemma. På tävling efter behov.
Hoppas du kommer att trivas. Tänk på att det är bättre att göra upp i förväg så blir det inga tråkigheter.
(Har själv jobbat på diverse ställen så jag vet att det är lätt att ibörjan tycka att man kan jobba hur mycket som hälst. Men efter tre månader är det kanske lite slitigt i längden)
/M

kolla noga upp vad som gäller innan du börjar jobba. arbetade själv ca 10-14 tim per dag, 6 1/2 dag i veckan i nästan ett år, för boende stallplats och fickpengar. jag lärde mig mkt men var totalt pank när jag slutade och tänk om ngt hade hänt mig? de hade ingen ersättare, jag var själv på 12 hopphästar samt min egen. många dagar hann jag inte äta lunch förrän halv fem och middag vid tio.
idag när jag är lite äldre skulle jag aldrig ställa upp på det. men när jag var där på interjuv så var det naturligtvis inte dessa villkor som gällde och sedan när allt blev sämre allteftersom så blev jag mer härdad och tänkte att jag fixar det ändå. men det är ju inte det det handlar om utan att man blir utnyttjad att arbeta mkt mer än vad som är sagt bara för att man är lojal och inte vill säga nej.
så kolla vad som gäller och se sedan till att de håller sig till det! lycka till!

Jag skulle gärna anställa någon som jobbar 40 timmar per vecka, lediga helger och någorlunda arbetstider och naturligtvis "vitt"!

Ställer också upp med inackordering för medförd häst samt bostad.

Men det finns inga som helst möjligheter att kunna betala ovanstående lön.

Då skulle stallhyran bli så hög att inga inackorderingar stannar kvar!

Har någon en lösning?

Självklart dras stallplats och boende av från lönen! säg att stallplatsen är värd 2000 kr och boendet 4000 kr, då blir den vita lönen 8000 kr. sen om det är för mkt pengar då är det nog inte meningen att företaget skall ha heltidspersonal. då får man istället erbjuda någon att arbeta per timme efter behov. det kanske finns någon inackordering som arbetar halvtid/pluggar och vill arbeta av sin stallhyra ?

14000 kr i lön är dåligt betalt tycker jag och då speciellt om hästskötaren har utbildning, ex hästgymnasium. De som har utbildning på gymnasienivå har väl högre lön än så? Nu har jag inte så bra koll på vad andra yrkesgrupper tjänar men är det nån som har en så låg lön?

Läste att när man har gått på en gymnaise inom hästlinje brukar det av början får låg lön men sen när hon/han arbetat i 5 år, vet riktig inte vad det är mål till men kanske ridlärare eller hästskötare hos någon som är tävlingmänniska.. så får man mer lön varje år. Jag vet inte heller, men för mig är det rätt ok lön då jag har aldrig gått gymnaise utan bara iv program och mest praktikplatsen..Och det var det då jag hittade min jobb som sent blir mitt jobb.

jag får runt 11.000 per månad eftersom jag har handikappersättning med också. Sen är det också jag har sambo som tjänar 15-18.000 kr efter skatt så klarar vi mkt bra.

Jag äör ewgen företagare. Jobbar i princip 7 dar i veckan tjänar i snitt 5000kr...företaget går bra :(
Jobbar på att utveckla för att tjäna mer. Är knappt så jag klarar mig...så jag skulle vara överlycklig med 14.000i lön :)

Jag tycker att den här diskussionen är intressant. Vad jag förstår så är det en hel del hästskötare som har konstiga arbetsvillkor och låg lön. Jag tycker fortfarande att detta yrke ska ses som ett vanligt yrke. Men jag är nog ensam om det. Om en anställd butiksbiträde får lägre lön än avtalet för att butiken går dåligt eller få jobba över utan ersättning så skulle det bli ramaskri hos fackförbundet handels. Om en bonde har en avbytare under några timmar (ex vid sjukdom, skördetider) så måste ju bonden vackert få betala till avbytartjänst (heter det så?) oavsett om den har råd eller ej.
Det här var bara några tankar från mig och jag hoppas att jag inte råkade slå någon på fingrarna eller låter vasst när jag skriver.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 059
Senast: Zaria
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?