Stallrenovering

Sv: Stallrenovering

Jo jag har läst det och 10 m3 är ju inte alls mycket. Dvs mer som en tillfällig förvaring. Så jag förstår mycket väl era problem med detta.
 
Sv: Stallrenovering

Jo jag har läst det och 10 m3 är ju inte alls mycket. Dvs mer som en tillfällig förvaring. Så jag förstår mycket väl era problem med detta.
Jo, det blir ju en krock, men hur som helst så är det ju viktigt att höet inte möglar och så. Sedan kan man ju så småningom kanske bygga en liten hölada vid sidan om stallet och kanske prioritera det bygget framför garage för hästtransporten t ex. ;)
 
Sv: Stallrenovering

Det tycker man ju :D

Jag har dilemmat att jag vill ha höet lättillgängligt och inte skräpa ned i hela stallet vid vägning/utfodring. Än så länge är planlösningen på allt jag vill få uppfyllt helt rörig i skallen :crazy:
 
Sv: Stallrenovering

Det tycker man ju :D

Jag har dilemmat att jag vill ha höet lättillgängligt och inte skräpa ned i hela stallet vid vägning/utfodring. Än så länge är planlösningen på allt jag vill få uppfyllt helt rörig i skallen :crazy:
Vi har en hölada ca 25 meter från stallet som vi hämtar hö med en cykelkärra från. I stallet har vi sedan en hölår (egentligen en låda gjord av hyllplan från IKEA med hjul) som vi lägger höbalarna i. När vi sedan tar hö så lägger vi portionerna i kassar (typ de blå IKEA-kassarna) som vi bär till respektive box. Det blir inte mycket spill, och det som blir räcker det med att man sopar bort någon gång i veckan.
 
Sv: Stallrenovering

Jo, det kan kanske funka. Ta hellre i lite för mycket än för lite (dvs. gör hellre stora ventilationshål än för små. det är lättare att minska flödet än öka det). Jag ser många stall i mitt jobb, och för lite ventilation är väldigt vanligt tyvärr. Se också till att stallet blir en egen brandcell när ni har hö på loftet. Det kan räcka med att man lägger ett lager plank till på golvet på skullen t ex. (60 mm trä = brandskydd till närliggande lokal i 60 minuter, dvs 1 minuts brinntid per mm trä). Kan vara bra att ha i bakhuvudet i alla fall :) Lycka till med stallet annars. Det verkar som om ni tänker till ordentligt:)

Jag har min sambo att tacka för allt arbete med stallet, han är en klippa! Han jobbar (på kontor) själv med vvs så han är lite insatt i den biten. När vi bygger något så gör han ritningar o planerar ganska så mycket innan.

Det där med brandskyddet o höet har vi faktiskt inte tänkt så mycket på, tack för upplysningen. Sambon ska kolla lite på jobbet om brandskyddet, det måste vi forska vidare om, återkommer.

Ella
 
Sv: Stallrenovering

en liten notering så jag vet var jag ska fortsätta läsa när mer bilder är utlagda :D

Vilket jobb ni gör! Men det blir fint också!! :bow:

Skrev i avundsjuka tråden nyss..och detta passar inte alls in där..inte alls..:angel: (fast jag her ett eget stall och allt ;) )

Mer bilder kommer efter helgen. Då ska vi försöka göra skjutporten. Kan säga att utebelysningen är inkopplad. Jätte mysigt!

Avundsjuka tråden? Måste jag ha missat...
 
Sv: Stallrenovering

Jag har min sambo att tacka för allt arbete med stallet, han är en klippa! Han jobbar (på kontor) själv med vvs så han är lite insatt i den biten. När vi bygger något så gör han ritningar o planerar ganska så mycket innan.

Det där med brandskyddet o höet har vi faktiskt inte tänkt så mycket på, tack för upplysningen. Sambon ska kolla lite på jobbet om brandskyddet, det måste vi forska vidare om, återkommer.

Ella
Här kommer en länk till lantbrukets brandskyddskommitté. Det är deras rekommendationer som man följer när det gäller förprövningar av lantbruksbyggnader. Även försäkringsbolagen går efter dessa rekommendationer i sina bedömningar vad jag förstår. Titta i fliken LBK-pärmen så hittar ni mycket exempel som är bra att tänka på.

http://www.brandskyddsforeningen.se/web/LBK.aspx
 
Sv: Stallrenovering

Dörren o utebelysningen är uppe!
30048348.jpg


Även porten på gaveln.
30048351.jpg


Elen är oxå klar så nu blir det vintervila för sambon i stallet. Till våren blir det nog måleri i stallet o putsa utsidan.
 
Sv: Stallrenovering

Vilken spännande tråd, och vilket jättefint stall!

Vi rev ett stall i mycket sämre skick och byggde ett nytt, efter mycket funderande. Har massor med bilder, men är tyvärr inte så teknisk. Hade kunnat visa annars :laugh:

Fortsatt lycka till med ombyggnad och renovering!
 
Sv: Stallrenovering

Hej!

Nu blev jag jätte-nyfiken... Jag bor i Bölarp några km bort. Var i Göstorp är detta? Jag bor i den gamla skolan och har 2 hästar, 2,5 årigt halvblod + shettis. Rev stallet invändigt förra året, tog bort loftet och lyfte upp i nock och ändrade hela planlösningen. Fanns tidigare 2 ponnyboxar. Nu box på 9 kvm och 4 kvm. Har gjort allt själv (tur man är snickardotter och gått lite elutbildning :laugh:).

Har funderat på att göra som ni... dvs ta bort träväggarna på stalldelen (halva byggnaden) och mura fasad, alltså behålla stommen och taket. Vi har putsad fasad på huset så det kunde vara snyggt... Blev det dyrt med leca och puts?

Ditt stall blir ju jätte-fint!

Mvh Ulrika
 
Sv: Stallrenovering

Gamla skolan i Bölarp, vart kan den ligga? Vi såg på en del hus i Bölarp innan vi köpte vårt, men har ingen aning om vart skolan låg. Vårt hus ligger på Göstorpsvägen ca 3 km mot Göstorp från Veinge kyrka, gult tegelhus.

Jag säger som sambon ang. kostnaden på leca o puts - Allt är relativt... Vi har tillgång till så gott som gratis virke, men eftersom dom tidigare ägarna hade gjort en gavel i leca så valde vi att fortsätta med det. Jag är jätte nöjd med resultatet! Det är snyggt, så gott som underhållsfritt o brandsäkert.

Vad gör du med dina hästar? Jag har en Haflinger som jag tävlar körning med. Fast i år blir det nog uppehåll, väntar vårt andra barn nu i februari.
 
Sv: Stallrenovering

Om du håller höger efter kyrkan och sedan kör mot Mästocka så står det en skylt Bölarp. Vi bor 1200m efter den på vänster sida i ett vitt putsat hus. Hagar runt huset och ett litet rött uthus med garage och stall. Har bott här i 5,5 år.

Min shettis går mest som sällskap. Lite för het för mina barn, 4 och 6 år. Har varit utlånad i somras men kräver en tuff ryttare. Har haft annons efter medryttare på honom men det är svårt med så små ponnyer. Har tömkört honom och haft honom som handhäst. Nu longeras han mest och är sällskap till mitt halvblod som precis blev 3. Hon ska ridas in nu, har haft sadel och är longerad. Hoppas att jag ska komma så långt så att jag kan visa henne på 3-års testet i Plönninge i Maj. Är hoppstam på henne så jag hoppas hon blir min framtida tävlingskompis...

Då bor du nog ganska nära min hovslagare Johan. De totarenoverade ett stort stall på vägen mot Antorp. Får ta den svängen hem nån dag och se var du bor :laugh:
 
Sv: Stallrenovering

Jag får köra den vägen o kolla in din gård någon dag. Jag har oxå Johan som hovslagare, tycker han är toppen! Jätte fint stall har han oxå gjort. Vår gård ligger 1 km från honom, fortsätt bara förbi hans hus så kommer du till vårt.

Lycka till med 3-års testet i vår.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 033
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Smulu
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp