Stallritning

Sv: Stallritning

mina vinterhagar har skog, de har även bra diken runt om. Är man rädd om skogen så är ju skodda hästar ett dilemma. Men marken håller väldigt mkt bättre än den mark jag har som är plan. Trots att det är åkermark med sandbotten blir det lätt 1 dm lera, dock inte mer som tur är. Men det blir det inte i skogen, min skog är iofs lite upphöjd o även urdikat. Kan även tycka att lite kuperad mark är bra förhästar på vintern, de kan gnaga på träden om de är uttråkade, de blir fint musklade av att bara stå i hagen. Hästarna här har fri tillgång på mat i hagen där de är ca 12 h/dag, o begränsat inne. Så de har äpplerumpor allihopa o ingen är igång, en del inte ens inridna.
 
Sv: Stallritning

Ja det är ju det där med aktivering vintertid när det inte finns så mycket gräs att gnaga på. Jag vet ju bara min som fick stå i lite grushage i höstas för han fick sån mugg av att stå i lera, och då grävde han stora hål på bara några dagar så han behöver ju all aktivering han kan få! Jag släpade på grenar till honom och efter det blev det bättre, men det klart det hade vart ännu bättre med skog och fler kompisar i hagen! Samt större hage!

Men vad tycker alla ni andra om resten av stallet, hade ni planerat annorlunda?
 
Sv: Stallritning

bekväm(=körbar m traktor o under tak) förvaring för strö (halmbalar eller pallar m torv/spån vad du nu ska ha) samt grovfoder i direkt anslutning till stallet, blir ju stora mängder till 12 el fler hästar. Alltid lönsammare att köpa mkt åt gången. Men det finns väl om det är kor där nu?
 
Sv: Stallritning

Alltså måste du ha en gödselplatta med avlopp som urinet kan rinna ner i, brukar vara en brunn, vet inte om man kan ha annat med, är inte så hemma på konstruktionen.

Du får vända dig till din kommun, det är de som bestämmer vad som ska va och inte. Vet att vissa vill ha skriftligt på hur du hanterar din gödsel så att det görs på ett miljövänligt sätt, samt vart du ska göra av den.

Man brukar räkna med min 1 ha per häst (vid bete).

Du måste ha tillstånd, för när du inhyser så många hästar kommer det räknas som en verksamhet, är det din tanke?
 
Sv: Stallritning

Det finns kor där nu, men han kommer ju avveckla sin verksamhet och sen kommer vi ev att köpa! Och absolut är tanken att köpa allt grovfoder på samma gång, förvaring får man ju fundera på, men det finns ju plats, tanken är ju att alla i så fall får köpa strö själv och då får vi ju ordna med en plats för det!

ZaNdRoRiA: Okej, då ska kolla det då! Är det hos jordbruksverket man skaffar det? Det är tanken, om det går någorlunda runt så är väl tanken att jag kanske går ner till halvtid och jobbar med detta, men det är bara en tanke..

KL

Nästa fråga, vad kan man tänkas att betala för en box här? Det är ca 30 min med bil till GBG, buss funkar, tror jag, jag har aldrig åkt buss hit, men det är ca tre kilometer till närmsta busshållplats. Utsläpp, morgon och kvällfodring kommer ingå som minst. Kan jag gå ner till halv till kan alla (fyra?) fodringar ingå och ev insläpp, då kanske det tillockmed kan bli så att man kan ha hästen som helinackordering. Helger kanske blir kollektivt (blir väl en - två helger på "termin". Padock har vi tänkt att anlägga, ridhus med bra underlag finns va 30 min skrittväg bort, ridvägar och anlaggd rakbana finns runt knuten!
 
Sv: Stallritning

Täckestork/torkrum/torkskåp tycker jag är otroligt bra, stör mig så på att ha blöta grejer i stallet.

Var ska du förvara kraftfoder?

Om jag ser rätt har du 14 boxplatser. Jag står i ett stall med 8 boxplatser och vi har 3 skötselplatser, men det är tajt när alla är där på helger osv. Nu kan man ju iofs använda din stallgång också, men som en parentes. Jag hade planerat in skötselspiltorna nära sadelkammaren, det är störigt att bära sadlar och grejer långt.
Jag betalar 2400 (inkl moms) för en stallplats i utebox i det stallet jag står, då ingår ensilage (10 kg men jag har en liten deal så jag tar mer), halm, kraftfoder (havre, kli, betfor och korn) och in- och utsläpp varje dag. Det finns upplyst ridbana, sadelkammare med avfuktare och fina ridvägar. 20-30 min med bil från Malmö.
 
Sv: Stallritning

Torkrum och tvättstuga ska in någonstans, men brandrisken har jag hört är ganska stor, så jag vet inte hur man ska göra med det...

Kraftfoder och foder i allmänhet är tanken att det ska vara i det utrymme som sticker ut på vänster sidan! Skötselspiltorna ligger vägg i vägg med sadelkammaren, och ja det kanske är för lite med två, men stallgången funkar ju att stå i också! Där jag står nu är vi 13 hästar med ingen skötselspilta och det är faktiskt sällan som det är helt fullt, och vi kan bara stå fyra i gången och en i spolspiltan!
 
Sv: Stallritning

du måste ha våtrumsgodkänd el för det första. Ha även brytare med kodlås på tvättmaskinen. Det är en bra början.
 
Sv: Stallritning

Det skulle jag tro (hoppas jag) att det redan är men man vet ju aldrig.. Vadå brytare med kodlås?
 
Sv: Stallritning

Putt putt!

Ingen mer som har ideer, tips eller bara tycker det är kul att planera och tänka hur man vill ha det?
 
Sv: Stallritning

32859820.jpg

vad tycker du om denna ritningen? bara 12 boxar men då får du mer hage per häst :p.

2 sadelkammare med vars 2 sadelhängare, ett skåp och ett hyllplan för täcken.

4st skötsel/ dusch spiltor på 2,17m,
alla boxar är 3*3,5m
stallgången är 3m
sadelkammarna är 10*3m

eftersom du skulle ha tork och tvätt rum i en annan byggnad så kan du installera en toalett där :p.
 
Sv: Stallritning

forts.
och om du har öppet till nocken + innertak över foderkammare och över sadelkammarna så kan ni ha förvaring av strö där uppe eller övrig täckes förvaring.

kan nog ta bättre bilder på ritningen om du vill ^_^.

älskar sketchUp!!
 
Sv: Stallritning

Gud va fint du har gjort! Hade nog velat ha större boxar, hade ju vart en ide att göra alla 3,5x3,5 och ha en som man kan ta ur mellanväggen så får man ju en stor fölbox om man behöver! Smart också med fler uppbindningsplatser!

Är det google sketchUp du ritat i? Måste lära mig sånt här!
 
Sv: Stallritning

Vart skulle man kunna tänka sig att man skulle förvara skottkärror och grepar mm?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 763
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 303
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp