Stallsuspensoar för hingstar

Sv: Stallsuspensoar för hingstar

Jag tror att trav och galoppsportens proffsstall har liiite fler hästar än ridsportens elit. I kapplöpningssporten talar vi om 10.000tals hästar som dessutom avlas på kapplöpning = det blir mer testosteron i hingstarna än vad det någonsin kommer bli i en hopphäst. Du kan inte jämföra varmblodiga travara och fullblod med ''halvbloden''. Det går inte, de avlas för helt olika ändamål och lika så har de helt olika hormonnivåer.

Sedan är detta INTE en vanlig grej!!! Det händer någon hingst per flera 10.000tals hästar. Så det är knappast ett problem med miljön som du ser det. Utan det är en enstaka individ som blir såhär och varför skulle det vara ett fel att hjälpa den att slippa ta stryk i rygg och kors? Ser liksom inte problemet.

Nu är det nog du som fått något om bakfoten om du tror att trav och galopp är fler hästar än ridsporten, antalet travare och galoppörer är mkt mindre än antalet tävlande i andra grenar så där är du helt fel ute.
Det är bara rent kvalificerat skitsnack att travare och galoppörer har andra hormonnivåer än halvbloden, herregud läs på innan du skriver så dumma påstående. Däremot är de hästar som står inne på banorna utsatta för extrema mängder stress vilket kan få det att slå runt i skallen på känsliga individer och då får man ju istället se till att ta hand om dessa individer som inte klarar att bete sig normalt i sådan miljö antingen genom att skära dem så att de kan stressa ner alternativt flytta dem till en lugnare miljö.
Vill man så kan man eller så skiter man bara i individen och spänner på den hjälpmedel istället som gör att den inte kan bete sig som man har stressat den till att bete sig istället för att ta tag i grundproblemet but who cares så länge den springer in pengar behöver man väl inte bry sig om hur den mår, det är precis sådant här som ger det dåliga ryktet trav och galopp har tyvärr.

Jag har som sagt själv haft galoppörer så jag vet mkt väl hur banstressen påverkar deras psyke men då får man göra desto mer för att de skall må bra inkl skära om de inte klarar av stressen att dessutom vara hingstar.

Jag känner mkt väl till mentaliteten att så länge de springer bra så får de bära sig åt hur som helst, men man skulle ju tycka att ok att detta resonemang kommer från icke hästkunniga men när det är folk som tycker sig vara mkt hästkunniga som kommer med det så är det skrämmande.

Dessa individer står oftast inte alls inne på banorna, utan ute på gårdar. Jag kan nog garantera dig att det finns fler kapplöpningshästar i i proffsträning än vad det finns hopphästar på elitnivå i Sverige

Men det spelar ingen roll, det är inte detta ts är ute efter att diskutera. Utan var man får tag på dem.

Det här en susp på hingstar skrämmer mig. O_o det kan inte vara bra, enligt min mening. Men det är bara min åsikt.

Men LÄS Vad jag skrivit i inlägget ovan. :mad:

Ja det är normalt att få stånd och de ska få stånd ibland med, men det är INTE normalt att onanera 23timmar om dagen!!! Det är översexuella hingstar som får fysiska men och skador av det vi pratar om. Inte om grannens hobbyhingst som är ''normal'' och får ett litet stånd ibland. Det är de som onanerar så mycket att de får värk i ryggen och i korset. Tycker du det är normalt?? :mad::mad:

Det är iafl inte ett dugg jäkla naturligt!!! Och detta beror oftast på skyhöga testosteronhalter som kapplöpningshingstar kan få som gör dem översexuella och de onanerar inte för att det är naturligt!

Läs innan du kommer med dina dumma kommentarer! :mad::mad::mad:

Jag tycker du kan ta och plugga lite beetende själv, kan du svara på vilken häst som av naturen som onanerar som huvudsakliga syfte så de får värk i rygg och kors så de blir halta?? Varför ens låta dem gå så långt om man med ett liiitet hjälpmedel kan få dem att sluta och håller sig friska? Du vill alltså att de ska skadas? Trevlig människa! Nu blev jag arg. Du har bevisligen ingen som helst erfarenhet alls.

Nej, det är inte normalt att få stånd större delen utav dygnet så att hästen får fysiska skador av det! MEN då måste man fundera på VARFÖR hästen gör som den gör.

Troligtvis är hästen väldigt stressad och verkar helt enkelt inte må bra. Antingen flytta till lugnare ställe eller kastrera hästen. Att sätta på något gör visseligen att hästen inte får fysiska skador,.. men psyket då? Döljer man detta beteende kommer hästen få någon annan beteende störning eftersom man inte gått till botten med själva problemet.

Ingen erfarenhet alls? jojo... jag ska egentligen inte behöva försvara mig, men jag kan bara nämna att jag pluggar till Hippolog, har tidigare fått betalt för att träna andras hästar! har jobbat på större gård (ca 70-80hästar), följer med som vet. assistent på måndagar....
-Och jag har aldrig upplevt en hingst som är så stressad, .. utan de hingstarna gör man normalt till valacker. (om man tänker på hästens bästa)
Tror heller aldrig en veterinär skulle rekommendera en suspensoar.

Jodå hingstar tömmer sig varje dag ofta flera gånger, en normal hingst som mår bra gör det i lugn och ro när de är avslappnade så många sköter den biten i boxen utan att göra någon större sak av det.
Inte luktar de för att de tömmer sig då har de nog en infektion om det luktar. Har aldrig någonsin märkt någon lukt från någon av hingstarna.
Och jag har definitivt inte märkt att någon frisk hingst skulle bli stel i rygg/bakben av denna aktivitet. Skulle nog gissa att hoppning är något som är ännu mer avslöjande än att trava fort, de är liksom väldigt beroende av rygg och bakdel och det märks direkt om de har några spänningar.

Har nog helt missat detta isåfall, har flera hingstar med olika "nivåer" så att säga på gården, vissa är mer hingstig än andra och 2 av dom är helt icke hingstiga och de 3 andra är betydligt mer på G, hingsten i granngården är väldigt hingstig men alla hästar lever i en lugn och trevlig miljö, de är placerade i boxar där de trivs bäst med sin granne för att slippa bråk och de tränas enbart i naturen och går något enstaka banjobb innan de ska få starta för första gången och därmellan går de i stort sätt bara på banan när de startar. Diskutionen om travsportens vara eller icke vara som finns i tråden tänker jag inte ens ge mig in på då våran filosofi är lugna harmoniska hästar tränade hemmavid som förhoppningsvis ger bra resultat på banan. Fadern till han jag jobbar hos (granngården) har idag några av sveriges bästa kallblodstravare så här fungerar det bra. I vårat stall har vi 5-åringskullens topphäst.

Hingsten i granngården blev som sagt betydligt bättre av stallsusp och vi kommer även att prova på våran för att se om det blir något bättre resultat muskulärt och träningsmässigt men han kommer att få gå utan den i hagen då han inte är det minsta hingstig och strosar runt där utan att bry sig om ston eller andra hästar som går förbi. Det är i boxen han sysslar med detta och vill han nu tömma sig får han ägna sig åt det i hagen, om han nu gör det. Fungerar det inte kommer han nog skäras för då har ägaren fått prova ett alternativ och som det är nu kommer han inte tjäna pengar eller fungera fullt ut i träning/lopp. Klart vi tänker på hästens bästa!

Precis som gylle skriver så är det precis sådant här som ger trav och galoppsporten dåligt rykte. Kan inte hingsten leva i sin miljö utan att bli som det beskrivs här så ändrar man i hingstens miljö, eller kastrerar.

Att de behöver hållas som hingstar för att prestera bra är ju bara rent bullshit. Det finns för många exempel på valacker som tävlar så bra. Jag tycker jag hittar mycket fler exempel på hästar som fungerar mycklet bättre som tävlinghästar som valacker om de inte beter sig som en normal hingst. Oavsett så går djurskyddet före, det finns så många hästar som trivs med att tävla så de som inte pallar kan väl få slippa?

Man kan göra väldigt mycket för att hingsten ska fungera normalt om man inte vill kastrera. Om den fungerar fint i hagen, som Zuzzis, varför låter man den inte gå ute då? Bygg en bra lösdrift till den och låt den vara ute där den verkar mer harmonisk.

Precis som gylle skriver så är det precis sådant här som ger trav och galoppsporten dåligt rykte. Kan inte hingsten leva i sin miljö utan att bli som det beskrivs här så ändrar man i hingstens miljö, eller kastrerar.

Att de behöver hållas som hingstar för att prestera bra är ju bara rent bullshit. Det finns för många exempel på valacker som tävlar så bra. Jag tycker jag hittar mycket fler exempel på hästar som fungerar mycklet bättre som tävlinghästar som valacker om de inte beter sig som en normal hingst. Oavsett så går djurskyddet före, det finns så många hästar som trivs med att tävla så de som inte pallar kan väl få slippa?

Man kan göra väldigt mycket för att hingsten ska fungera normalt om man inte vill kastrera. Om den fungerar fint i hagen, som Zuzzis, varför låter man den inte gå ute då? Bygg en bra lösdrift till den och låt den vara ute där den verkar mer harmonisk.

Klart varje sport har sin baksida. Förstår inte varför det skulle bli sånt tjaffs om trav/galopp-sportens rykte när många avelshingstar inom ridsporten som inte ens får gå ute i hage utan det kompletteras med promenader/motionsridning vilket är helt ofattbart!

Tro mig, inom travsporten så är många hästar bättre som hingstar och såklart finns det dom som blir bättre som valacker om de inte mår bra av att vara hingst eller om den inte koncentrerar sig i loppen. Och klart de hästar som inte vill/kan/klarar att vara tävlingshäst tvingar man inte att springa, eller ja många gör ju det men vad blir det för resultat - inte några bra resultat. Det förekommer ju sånt i alla sporter så varför haka upp sig just på travet. En häst som mår dåligt presterar inte!

Det är inte min häst vi pratar om och varför i hela friden ska vi ställa den på lösdrift? :confused: Han mår ju toppen och är hur lugn och harmonisk som helst både ute och i stallet samt på tävlingsbanan, flera frågade om han verkligen var hingst. Vill han nu stå och roa sig med snorren kommer han få göra det ute i hagen om det köps in en stallsusp. Blir det inte bättre trots detta kommer han kastreras. Punkt. Djurplågare får vi väl vara då i vissas ögon...

Det värsta är ju just det att det är så många som tycker att "si och så är helt okej" för att det är myyycket värre i andra sporter/inriktningar? :confused:

Men är det inte lite typiskt just travet att hitta på den ena lösningen efter den andra för att hästen ska kunna starta på lördag, istället för att förlora både tid och pengar men att (förhoppningsvis) lösa problemet för gott?

Edit: Kalla mig fördomsfull men det känns som travhäst-relaterat i största allmännhet vare sig det gäller trav eller ridning, det här med snabba lösningar...

Senast ändrad:

Men är det inte lite typiskt just travet att hitta på den ena lösningen efter den andra för att hästen ska kunna starta på lördag, istället för att förlora både tid och pengar men att (förhoppningsvis) lösa problemet för gott?

Edit: Kalla mig fördomsfull men det känns som travhäst-relaterat i största allmännhet vare sig det gäller trav eller ridning, det här med snabba lösningar...

Du får upplysa mig om något exempel isåfall för mig personligen är jag inte bekant med något i de stall jag har hållit till i? :)

Att prova olika utrustningar, balanser m.m. är ju såklart en helt annan sak.

Vet inte hur många trådar jag läser om "vilket bett ska jag prova nu" och "har ni några tips för att få min häst att galoppera" när det kommer till ridtravare.

Well, ta hästen till en tandläkare och prova ut ett passande bett. Och sedan börja rid för en tränare.
Men såklart, detta kostar ju både tid och pengar. Ett skarpt bett och ett par långa sporrar så löser man det mesta på 5 sekunder...

Inom travet kan vi ta tex om hästen springer med huvudet snett så finns det nån slags "stång" man kan sätta på som sitter fast i selen och i huvudlaget på nåt vänster. För att hästen ska springa rakt och därmed med hålla takten.

Well, varför springer hästen med huvudet snett från början? Värt att kolla upp men såklart, det kostar ju både tid och pengar. Ett järnrör löser problemet på 5 sek.....

Fast det här med quick fix är ju inget som travsporten är ensam om på långa vägar.

Fast det här med quick fix är ju inget som travsporten är ensam om på långa vägar.

Verkligen inte men nu handlade tråden om det (min tolkning av stallsusp = quick fix)

Och jag tycker ändå (med min egen erfarenhet som referens) att travsport och ridtravarägare leder den "ligan"

Jodå hingstar tömmer sig varje dag ofta flera gånger, en normal hingst som mår bra gör det i lugn och ro när de är avslappnade så många sköter den biten i boxen utan att göra någon större sak av det.
Inte luktar de för att de tömmer sig då har de nog en infektion om det luktar. Har aldrig någonsin märkt någon lukt från någon av hingstarna.
Och jag har definitivt inte märkt att någon frisk hingst skulle bli stel i rygg/bakben av denna aktivitet. Skulle nog gissa att hoppning är något som är ännu mer avslöjande än att trava fort, de är liksom väldigt beroende av rygg och bakdel och det märks direkt om de har några spänningar.

Hmm nej mina luktar inte heller när de tömmer sig? Men kanske det blir någon sorts infektion om hästarna, pga stress och höga hormoner(?), tömmer sig för ofta? Är det en myt eller kan killar som onanerar för mkt få problem? Fast det kanske är pga att något annat. (Jag är inte kille och inte direkt insatt i problematiken :p)

Generellt sett så flaxar mina med sin ganska många gånger per dag, men faktum är att jag bara en gång sett min ena tömma sig, eller snarare så såg jag resultatet på marken ute i hagen. :crazy:

Du som håller på med hoppning av vad jag uppfattat det som, hur beroende av ryggaktiviteten är en hopphäst när den hoppar "längre" höjder? Det pratas i tråden om att hingstarna får problem först när de ökar kraven på hästarna (dvs de går fort).
En hopphingst som har ryggproblem och som hoppar hinder som för den är relativt låga, kommer det att märkas på den att den har ont i ryggen?

*dl kl*

Jag kan själv intyga att min ena hingst vid inköp var mkt stressad. Han hade då travtränats och tävlats och kört in över 400.000:- innan han gick sönder, en häst över medel men kanske inte topp (fast det beror nog mer på tränaren än hästen misstänker jag då hästen gick sönder pga tränaren).

Vid inköp hade han rätt kraftiga beteendestörningar. Förutom klaustrofobin och separationsångesten så hade han "hingstproblem".
Han var supersnäll att hantera, skulle aldrig gjort en människa illa. Vid intag skötte han sig super tills han släpptes in i boxen och han inte längre hade en människa bredvid sig och då började beteendestörningarna.
Han skulle lukta på den nymockade bädden (en bädd som Bara han stod på, ingen annan häst var in i hans box), sen blev han förbannat, skrek och slog med ett framben. Lukta igen, blev arg och slog, luktade sig själv i skapet och blev ännuargare, varvid han minst skrek och sparkade och ibland även bet sig själv...

Efter två, tre månader hos mig förändrades han till att bli en filbunke. Han älskade sin valackboxgranne som brukade slipcka honom på mulen.

För några år sedan hade jag en kort period mina hästar i ett travstall och vilken enorm negativ skillnad det blev. De tålde inte alls miljön utan blev odrägliga och ohanterliga. Ostyrsliga och skikiga. Bråkiga och sura. Trotts att de är vana att stå i större ridstall. Båda var vana vid att gå med andra hästar i hagen men då var det inte ens att tänka på.

Miljön är a och o. En stressad miljö ger stressade hästar med beteendestörningar.
Travstall är generellt set mer stressiga än de ridstall (även elitridstall) som jag varit i.

Klart varje sport har sin baksida. Förstår inte varför det skulle bli sånt tjaffs om trav/galopp-sportens rykte när många avelshingstar inom ridsporten som inte ens får gå ute i hage utan det kompletteras med promenader/motionsridning vilket är helt ofattbart!

Tro mig, inom travsporten så är många hästar bättre som hingstar och såklart finns det dom som blir bättre som valacker om de inte mår bra av att vara hingst eller om den inte koncentrerar sig i loppen. Och klart de hästar som inte vill/kan/klarar att vara tävlingshäst tvingar man inte att springa, eller ja många gör ju det men vad blir det för resultat - inte några bra resultat. Det förekommer ju sånt i alla sporter så varför haka upp sig just på travet. En häst som mår dåligt presterar inte!

Det är inte min häst vi pratar om och varför i hela friden ska vi ställa den på lösdrift? :confused: Han mår ju toppen och är hur lugn och harmonisk som helst både ute och i stallet samt på tävlingsbanan, flera frågade om han verkligen var hingst. Vill han nu stå och roa sig med snorren kommer han få göra det ute i hagen om det köps in en stallsusp. Blir det inte bättre trots detta kommer han kastreras. Punkt. Djurplågare får vi väl vara då i vissas ögon...

Varför Inte ställa den på lösdrift?
Faktat du gett oss är följande:

1) Hästen tömmer sig så mkt att den har ont av det.
2) Hästen tömmer sig bara i boxen.
3) Hästen kan inte prestera pga smärtan.

1+2+3= lösdrift i mina ögon.

Om ni sätter ut hästen på lösdrift kommer den inte att tömma sig lika ofta, kanske... Den verkar må bättre i hagen än i stallet av vad du skriver. Att tömma sig så ofta är ju uppenbarligen, och som du skriver själv, inte naturligt eller hälsosamt.

Vore det inte då bättre att testa att ha hingsten på lösdrift och se om problemet löser sig. Att sätta på en susp är att kväva symptomen, men ni kommer inte åt orsaken till varför hästen tömmer sig så ofta.
Vill ni inte hellre komma åt problemet till varför hästen tömmer sig, hellre än att komma åt att den tömmer sig?

Jo, lösdrift är lite besvärligare pga att vi i norra sverige har kallt och det i sig innebär att hästarna får päls (det och mörkret). Det löser man genom att slänga på dom ett täcke som är nog varmt.
Jag är ingen förespråkare för täcke, men hellre en häst som mår bra på lösdrift och där ägaren vill ha täcke, än en häst som uppenbarligen inte mår bra på stall.

Jag menar inte att attackera dig även om det kanske känns så för dig. Jag föreslår istället att du kollar upp fördelarna med lösdrift och ser om det är en lösning på problemet istället för att kväva symtomen.

Smärta är det inte han har utan korta stumma muskler som gör att travet felar, jag har aldrig sett honom stå och tömma sig eller hitta några spår av detta i boxen och inne är han helt harmoniskt vilket jag också har skrivit, han är inte det minsta stressad, går i hage 8 timmar per dag och tränar 3 ggr/vecka, har mat och aktivera sig med och har stallets lugnaste box där han kan stå och kika ut genom både fönster/stalldörr och har världens gulligaste personlighet, alltid glad, gosig och busig.

Han är kollad av diplomerad ET eller vad man ska kalla henne, jag vet faktiskt inte vad hon går "under" för nånting men hon hittar absolut ingen smärta i honom nånstans förutom just korta muskler och ett vältränat fäste i ryggen där paketet är fäst, eller hur jag ska förklara det som :p Han är även kollad hos vet utan hältor.

Fördelarna med lösdrift vet jag mycket väl om då vi har haft våra egna hobbyhästar ute i 5 år nu, hingsten är inte min och den står uppstallad hos proffstränare där ägaren betalar dyra pengar för att få den tränad. Jag kan ju som tyvärr inte påverka på något sätt. Jag skulle gärna få hästen kastrerad om nu detta problem inte går att få åtgärdat på något sätt.

Och för att upplysa Djurens rätt som lämpligt kom inhoppandes i tråden... har redan skrivit detta i det här inlägget men som vanligt kommer det ignoreras... det är INTE SMÄRTA hästen upplever som ska döljas utan det är korta, stumma muskler som gör att hästen inte kan ta ut sitt baksteg. Vi ser det inte direkt meningsfullt att kör/ridträna en häst med smärta :grin: ser det inte så underhållande att förstöra talangfulla tävlingshästar, oavsett sport! Dessa är dessutom inga hingstar med överdriven sexualitet eller felriktad onani som det nu står skrivet på eran FB-sida, läs gärna hela tråden innan ni ska hoppa på folk tack.

Senast ändrad:

Jag skulle nog vilja påstå att våran egna personliga energi spelar in otroligt mycket vilket nog inte många ens tänker på. Jag kan ha ett lugnt stall men en orolig energi inom mig som djuren märker av direkt och tvärtom, kan ha ett stall med mycket aktivitet och rörelser men en lugn och harmonisk energi smittar av sig på djuren och bara de får ha ett naturligt liv går detta ihop alldeles utmärkt även med en större träningsverksamhet.

Min ridtravarbrud var ett nervvrak och rent ut sagt livsfarlig mellanåt och då hade hon inte varit i närheten av en travbana/travträning på 6 år, bara varit ridhäst. Nu har jag haft henne i 5 år och litar på henne fullständigt i alla situationer och miljöer, hon har blivit fantastiskt trygg och stabil men rätt sätt att leva, bra foder, naturligt liv och en trygg valack som kompis. Hade en person med nervös och stimmig energi haft henne hade det inte gått ihop.

Smärta är det inte han har utan korta stumma muskler som gör att travet felar, jag har aldrig sett honom stå och tömma sig eller hitta några spår av detta i boxen och inne är han helt harmoniskt vilket jag också har skrivit, han är inte det minsta stressad, går i hage 8 timmar per dag och tränar 3 ggr/vecka, har mat och aktivera sig med och har stallets lugnaste box där han kan stå och kika ut genom både fönster/stalldörr och har världens gulligaste personlighet, alltid glad, gosig och busig.

Förlåt men har jag missat något:confused: Nyss tror jag du berättade att hästen står och tämmer sig och får stånd inne i boxen när den är utttråkad och nu är den lugn, hramosik och de har inte sett honom göra detta men ändå sä är det det som får traven att fela och att han inte tar ut steget bak:confused:
Rätta mig om jag har fel men annars låter din historia otroligt snurrig i mina öron!:crazy:

Upplysningsvis vill jag meddela att onani hos hingstar är helt naturligt och studier visar att beteendet tvärtom tenderar att öka i omfattning om man förhindrar det (ger tätare intervaller). http://research.vet.upenn.edu/Portals/49/SEAM_ISSR_2005.pdf

Precis som med krubbitare är det förkastligt att begränsa hästens beteende med diverse tvångsredskap. Det orsakar bara en massa frustration som kan leda till andra beteendestörningar. Att det skulle påverka hästens fysiologiska status så pass att den skulle få problem med ryggen osv. tvivlar jag starkt på så länge hästen lever ett för hästar normalt liv. Står den på box 23 timmar/dygn och tömmer sig där så visst kan det säkert uppstå problem, men då får man nog se över hästhållningen...

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 211
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 033
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 618
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka