stalltäcke & regntäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fasinah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 633
Sv: stalltäcke & regntäcke

Stalltäcket är mest tänkt för säkerhetsskull då stallet han ska stå i i sommar tydligen kan bli svinkallt på natten :crazy: .

Jag lovar dig att din häst inte kommer frysa även om stallet blir kallt påsommaren för det kan nämligen omöjligt bli minusgrader i det på natten om det inte är minusgrader ute då dvs. men det antar jag inte att det är på sommaren!! En hästs idealtemperatur ligger på cirkus +5 grader och man kan gå ner ganska långt under utan att den fryser! Nä det enda du behöver är ett (som domino förslog) combitäcke som kan ta bort det blöta från honom då det är det som gör att han fryser!

Ärligt!.. Finns det folk som verkligen har stalltäcken på sina hästar på sommaren?? (Inte riktat till trådskaparen utan en fråga bara) :crazy:

jag håller med dig. Och sen var ju förre sommaren den kallaste på 76 år eller vad var det...så oddsen är ju att det i alla fall blir aningens varmare denna sommar. Är hästen kall sätter den ju päls som gör att den klarar sig. Ska du träna hårt eller tävla så du hästen måste ha kortkort päls?

Ja det är super!
Verkligen över förväntan!

Han hade det i princip hela sommarn samt vår/höst och det håller tätt, andasfunktionen är bra och han var sval och torr under!

Det är inga bogveck på det täcket men det gav inga skav ändå.

Capable Case skrev:
Ärligt!.. Finns det folk som verkligen har stalltäcken på sina hästar på sommaren?? (Inte riktat till trådskaparen utan en fråga bara) :crazy:

Absolut inte!! Min häst går ju ute dygnet runt på sommarn och har regninga nätter det täcket jag nämnde ovan. Men annars går han helt naken! Varma regninga dagar har han inte täcke heller.

Tack - bra att veta. MIn går aldrig med täcke normalt heller på sommaren, men om det är som tex förra året då det vrål regnade i en hel vecka utan uppehåll, så kan det vara bra att ha ett. har kollat på det täcket i affären och tyckte materialet verkade kanon, men alltid bättre med någon som testat förstås :bow:

Var inte riktat till dig heller..Förstod redan innan att du inte hade stalltäcke på!*ler* Regntäcke regniga nätter är ju en helt annan sak!;)

Jag menar mer állmänt ifall det finns såna som tar in sina hästar på nätterna sommartid och läger stalltäcke på dem!? Och i så fall varför???

Åker ofta förbi ett stall i Stockholms nedre regioner som man ser de stackars hästarna ensama i sina små fyrkantshagar, lindade upp till öronen och med tjocka täcken även steknheta sommardagar. Antar att det är stalltäcke på nattetid när de är inne..

Capable Case skrev:
Ja, på alla tävlingshästarna, vad är det för konstigt med det? Dom har inga tjocka täcken som dom svettas i så jag ser inget konstigt med det.... :cool:

Jag har precis beställt ett Himalaya Regn till min pålle. Kommer nog troligen på måndag.
Jag ringde till börjes och täcket andas och polyestern funkar bättre än fleece. Eftersom täcket inte var så dyrt så tyckte jag att det är värt att prova. I annat fall kan man ju ha det som extra täcke.

Och en annan sak TM Summer Rain har ju också polyesterfoder o det täcket andas så alltså andas polyester. Sen kanske det är olika kvalité på täckena med tanke på priset men det får man ju räkna med.

Capable Case skrev:
Var inte riktat till dig heller..Förstod redan innan att du inte hade stalltäcke på!*ler* Regntäcke regniga nätter är ju en helt annan sak!;)

Jag menar mer állmänt ifall det finns såna som tar in sina hästar på nätterna sommartid och läger stalltäcke på dem!? Och i så fall varför???

Åker ofta förbi ett stall i Stockholms nedre regioner som man ser de stackars hästarna ensama i sina små fyrkantshagar, lindade upp till öronen och med tjocka täcken även steknheta sommardagar. Antar att det är stalltäcke på nattetid när de är inne..

Missförstod nog varann, det var svar på din fråga. Tog inte åt mig eller så ;) :D

Tycker det är synd om hästar som går täckade för jämnan, som nu tex, sol och flera plusgrader och ändå ser man hästar med tjocka vintertäcken på :crazy: :(

Sifa hästprylar har superfina täcken så kolla in på hastprylar.se

Varför varför i all världen vill man ha ett stalltäcke på sommaren?
Och regntäcken är ganska onödiga de med, skulle jag faktiskt vilja säga.

För mig är täcken endast nåt man använder för att man har hästar som fryster (alltså hästar som egentligen är gjorda för ett varmare klimat än Sveriges - annars fryser de inte, jag lovar..).

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 366
Senast: Flixon
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Mimsan_
·
M
Utrustning Ja ni alla med eksemhästar som går täckade hela sommaren. När det regnar, lägger ni på ett regntäcke då? Isåfall vad för något...
Svar
6
· Visningar
1 169
Senast: M-Meduza
·
Övr. Hund Nu har jag laddat upp med lite frågor allt från utställning till regntäcken :P 1. Om jag har fått ett certifikatkvalite (Ck) på...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Ciindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Chat GPT
  • Köpa stolpar