Stalltäcken

Ingela_S

Trådstartare
Är det nån här som har nåt tips om stalltäcke som spånet inte fastnar så makalöst mycket i? :crazy:

Jag har nu ett fleecetäcke som är ett rent h*lv*te att få rent från spån på morgnarna... Har sneglat lite på ett termotäcke (heter de så..?) men de känns nästan för varma. Pållen är inte klippt och har bara täcke inne när tempen inne i stallet kryper ner runt 0:an. Och det är inte så många nätter om året den gör det i skåne.. Funderade på ett våfflat stalltäcke också, men det är kanske lika hemskt som fleece..? Funderade annars på att helt enkelt låta utetäcket sitta kvar över natten, där lär inte fastna så mycket spån i den glansiga ytan..!

Men ni som är mer bevandrade än jag i spånets värld, vilka täcken funkar?

Sv: Stalltäcken

alltså det beror ju på vad du vill ha för tjocklek på täcket.
ett våfflat bomullstäcke fastnar det nästan lika mycket i, ett vanligt bomull (som iofs inte värmer) fastnar det inget i.
det finns ylletäcken som har bomullsyta, dom fastnar inte på heller.
mina hästar har utetäckena på både inne och ute. + stalltäcken under.

har ett i bävernylon med fleecefoder från ostäcket-jätterbra fastnar inget alls på det

ja håller med våffeltäcken fastnar det mycket spån i speciellt efter ett par tvättar.

Bäst funkar mitt termotäcke med glansig in och utsida. Men om du tycker att ett termotäcke (finns ju även tunna) är för tjockt och du har hästen oklippt så skulle inte jag tro att den behöver täcke inne? släng till den ett kilo hö extra istället för enligt senaste ridsportstidningen så var det ju bevisligen så att hästarna håller sig minst lika varma om de har att äta som om de får ha på sig täcken.

Ok, då lägger jag ner våffel-idén då..! :p

Egentligen tror inte jag heller att han skulle frysa utan täcke.. men när alla andra hästar har täcke och vi människor fryser *rslet av oss i stallet så känns det bättre att lägga på nåt åtminstone.. Det var därför jag hade tänkt nåt åt det tunnare hållet. Stallkamraten har ett tunnare termotäcke som är 10 år gammalt, men det borde ju finnas nåt liknande idag också..

Tack för alla svaren! Fler tips är välkomna!

Tunnaste Horseware Amigo har bara 100 gram fyllning och har nylon både på insidan och utsidan. Jag tror inte att det är varmare än ett fleecetäcke.

Köp et termotäcke!
Dom har ju samma yta som ett utetäcke fast utan vattenavvisande. Det enda som händer kvar på dom är någon liten brunfläck om hästen lagt sig att sova på en skithög ;) (Eller som min, typ brunt för tillfället istället för grått, haha)

det finns ju thermotäcken utan foder! Horseware har ett jättefint blå rutigt som jag tror jag ska köpa (läs mamma;) ) när det blir varmare. det är helt ofodrat och kan inte vara varmare än ett fleece.
annars är ju ett bomullstäcke ett alternativ. fastar inte fullt lika mkt spån på iaf!

*Knapplån*

Tack för hjälpen allihopa! Jag ska genast (nästan, i alla fall..) ge mig ut och leta efter ett termotäcke modell tunnare!

Tycker det låter som en bra idé!

Har en arab som brukar bli lite 'frussen' i det härliga Trosa-vädret... Han är ändå inte klippt :crazy:

Jag har ett "grovt" bomullstäcke inne på min häst på hösten. Det är jättebra! Fastnar inget spån alls!
På vintern har jag ett termotäcke med glansig utsida oxå jättebra! Sen kan jag tipsa om ett täcke nästan ser ut som ett regntäcke men inte är vatten tätt...:/ Tunt fodrat är det och oxå super bra

Jag tycker att Hansbos fleecetäcke med bomullsutsida är bra :) Då får man ett stalltäcke som andas, men som spån inte fastnar lika mkt i! Lite spån kanske fastnar, det är ju inte som ett termotäcke, men eftersom du redan använder fleecetäcke så kanske det är ett alternativ.

Säljs på Eko för ca. 250:-

Ingela_S skrev:
Är det nån här som har nåt tips om stalltäcke som spånet inte fastnar så makalöst mycket i? :crazy:

Jag har nu ett fleecetäcke som är ett rent h*lv*te att få rent från spån på morgnarna... Har sneglat lite på ett termotäcke (heter de så..?) men de känns nästan för varma. Pållen är inte klippt och har bara täcke inne när tempen inne i stallet kryper ner runt 0:an. Och det är inte så många nätter om året den gör det i skåne.. Funderade på ett våfflat stalltäcke också, men det är kanske lika hemskt som fleece..? Funderade annars på att helt enkelt låta utetäcket sitta kvar över natten, där lär inte fastna så mycket spån i den glansiga ytan..!

Men ni som är mer bevandrade än jag i spånets värld, vilka täcken funkar?

Hej,

Våran står på spån och vi kör med Horseware Insulator Stable (när det inte är så kallt) http://www.hastshopen.se/products/HWABHA03.aspx ett toppentäcke som det inte fastnar nåt på varken på ut eller insidan.

Bra pris är det dessutom!!

~Ingrid

Rekommenderar också ett termotäcke med glansig yta. Jag har också fått för mig att fleecetäcke är varmare än tunt termotäcke....har jag fel???:angel:

Nej, du kan säkert ha rätt i det... Jag har inte haft Lidos så länge, men han är i bättre hull i år och verkar hålla värmen lättare än förra vintern. Så egentligen skulle han nog kunna stå utan och klara sig fint med lite extra hö eller halm. Men i boxen har de ju inte möjlighet att röra på sig som i hagen, så när tempen sjunker så blir man lite nojjig och tänker: njaa, han får nog ha stalltäcke för säkerhets skull.. Det är ju tråkigt att komma ner på morgonen och upptäcka att hästen faktiskt har frusit..

Men jag ska leta ett tunt termotäcke nu. Kanske blir rea på sånt nu till våren och sommaren.. :idea:

Tack allihop för svaren!!

Hööks har ett blåt, sådant täcke, där det just står, att spånet inte fastnar, pga av den glansiga utsidan m.m

Själv har jag också flece på mina pollar, jätte jobbit att varje mogon få bort allt spån, både på ut sidan som in sidan, o det e inte uppskatat att lägga på ett små spånuingt flece på helrakade häst kroppar :)

några tips? inte allt för dyrt?

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 037
Senast: Wera
·
Utrustning skulle jag vilja ha tips om. Finns det termotäcken med bara 100 g fyllning? Var? Tjock fleece eller ylle skulle egentligen räcka, men...
Svar
15
· Visningar
1 189
Senast: Sia
·
Utrustning Plocka fram era bästa bästa tips. jag vill ha följande: Ett TUNT vinterstall täcke, som sitter bra på hästen, och som helst har ett...
Svar
10
· Visningar
1 101
Senast: supergladis
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete... 2
Svar
22
· Visningar
2 949
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Stockholms skärgård

Hund, Katt, Andra Djur