STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

*kl*

Här kommer lite bilder på mitt stall som vi byggt helt själva. Vi fick börja med att riva en gammal ladugård som stod där och det enda vi behöll var takstolarna. (ursäkta de stora bilderna men jag vet inte hur man gör dem mindre.

Så här såg det ut när vi rivit halva
BF452BC2.jpg


Och så här ser det ut nu
DSC00285.jpg


Röran framför stallet är pga av att vi håller på att bygga garage och uppfart dit.

DSC00281.jpg


Inne..
DSC00304.jpg


DSC00303.jpg
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Rolig tråd :D.

Jag kan visa stallet där jag har min häst uppstallad. Har dock inga rena stallbilder.

P1013466-1.jpg


Utsikt paddock

JMOOMNMSCNOMR0.jpg


Själva stallet skymtas..

JMOOMNKQLOGRE0.jpg


Höförråd.

JMRROMIQLNDQN0.jpg


Fasad på stallet.. Är borsatshus där, hästar i källaren


JMRROMPPIPIMQ0.jpg
Inne i det..

JMRROMQMHMDOD8.jpg
Boxutsikt med del av hage.
 
Senast ändrad:
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Nu ska vi se, tog mig friheten att kommentera era alla lite grann, men jag har bara postitivt att säga tror jag :D .


lenven: Jättefint stall, gillar verkligen färgen på själva boxarna och detser verkligen stifullt ut med de dära boxgallren! Skönt med en så fin sadelkammare och bra ridbana intill med.

Ingela_S: Ser jättefräscht ut och luftigt ut i stallet - och bra ordning och reda med, det gillar jag. Jag är även svag för den ljusgula fina färgen på husen brevid själva stallet :d .

Àlin: Jättefint och fräscht men samtidigt mysigt!

Jempa: Fint och välorganiserat. Bra ordning och reda!

sessan: Mysigt men fint på samma gång. Verkligen jätte ljust och fräscht, jag gillar att ni verkar ha mycket naturliga ljusinsläpp.

Bounce: Otroligt fint verkligen! Stallinredningen är jätteläcker, och det syns att du verkar gilla att ha ornding och reda också ;) . Shettisboxen var väldigt söt dessutom.

Fröken_Skåne: Mysigt men ljust och fräscht. Det gillar jag.

superstar: Mysigt stall, ser välordnat och 'städat ut' . Bra med sadelkammaren och det med :) .

MercedesBenz: Ser ut att vara ett litet mysigt stall.

werah: Ser fint ut, välordnat. Gillade den inbjudande ingången ni hade vid det lilla stallet.

silly: Ser fint och samtidigt mysigt ut. Ni verkar ha en välordnad sadelkammare med och jättefina hagar!

Prestige: Ditt stall ser jättefint och inbjudade ut utifrån sett. Invändigt är det verkligen en personligprägel på stallet, men superfint :) .

Pacific: Ser jättetrevligt ut när det är så pass ljust och fint som det är i ditt stall. Trevliga fönster, ser trevligt ut att de kan titta ut bra och de ser ju varandra bra trots den murade väggen, ibland kan det ju även vara en fördel att hästarna kan gå i undan och vara helt i fred (t.ex. min egen dam behöver ha lugn och ro i boxen när hon står och äter och har 'helväggar' till sina hästkompisar sett.

Bison: Ser fint och välordnat ut. Och ni ser ut att ha jätte lyxigt ridhus! :d .

scarlettlady: Lite mörk inredning för min smak, men samtidigt är det ju lite praktiskt när det är en mörkare inredning. Men ni verkar ha väldigt fina hagar!

ehtrod: Ser ljust och trevligt ut av vad man kan se på bilden.

Rebecka83: Jättefint verkligen! Superljust och fräscht men samtidigt en liten personlig 'nisch' på det hela. Jag gillar formen och knopparna över gallrena mycket.

Desert_Wind: Jättefint! Ganska enkelt men stilfullt.

Scilla: Superfint. Gillar grinden och staketet, ser snyggt ut. Invändigt tycker jag om den enkla träfärgen och att det ser så ljust och fräscht ut.

Hallonsoda: Lite annorlunda men ser ut att vara ett jättefint stall. Verkar vara en fantastisk miljö och omgivning runt omkring!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Herregud va fint ni har fått!!
Åh, nu längtar jag till våren då man kan börja grejja på allvar med stallet!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Eftersom vi bara fick slänga upp boxarna lite snabbt då vi fick tillökning, och hästarna knappt är inne så blev det lite mörkt. Vi skulle egentligen använt ljusa lackade plank till väggarna, men vi hittade dessa boxarna jättebilligt och eftersom vi inte är gjorda av pengar så tog vi chansen.

Hagarna är jättelika. Vi har am-kor också som går med hästarna så det krävs ju väldigt mycket hagar så att de inte blir dåliga.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vad häftigt att ha stallet under bostaden! Så vill jag också bo! Vad tycker hästarna? Är det bra takhöjd? Blir det varmt i huset av att ha det så? 1000 frågor...
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Ni som byggt era stall nytt. Vad hade ni för budget, och vad stannade slutsumman på? (om man får fråga alltså) Det verkar som om många har ganska nya stall, eller är det bara de med nya fräsha stall som vågar visa bilder?
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vågar knappt skriva vad vi hade för budget men runt 30 000 kr kostade mitt stall... men då har vi gjort precis allt själva (utom putsa väggarna inne) och min pappa är helt otrolig på att hitta material till sanslöst låga priser tex allt trä till boxarna kostade 250 kr tack vare att det var andra hands sort och han lyckades pruta ner det då han bor nästan granne med sågverket, det spåntade taket kostade 500 kr, dörrarna till stallet har han själv gjort och även galler och boxdörrarna.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

vet inte den exakta slut summan men vi byggde nytt från grunden...

men min morfar grävde så han e grävmaskinsförare... pappa o jag gjorde ALLT jobb själva... vi tom högg stock i skogen o åkte till ett litet lokalt sågverk o sågade upp plank till utsidan...

fönster o dörrar o lite annat köpte vi på en byggretur... dessutom gjorde pappa lite arbete mot att vi fick endel material då han är elektiker...
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vad häftigt att ha stallet under bostaden! Så vill jag också bo! Vad tycker hästarna? Är det bra takhöjd? Blir det varmt i huset av att ha det så? 1000 frågor...
Nejdå, det blir ingen nämnvärd värme från hästarna :). Det är ok takhöjd, se en bild där, men det är ju inte jättehögt, så man kan inte ha jättehästar. hehe
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Scilla!

Undrar över om ni murade själva? Är den som murade en kunnig murare i så fall eller har ni bara fått instruktioner från någon som kan?
Du skrev att ni gjorde allt utom putsen på insidan, gjorden ni putsen på utsidan själva? Om ni gjorde allt själva, var det besvärligt?

Golvet, var det gammalt cement golv innan som ni tagit ut? Körde ni eget cememnt i tombola eller hade ni cement bil till det nya golvet?

Hur stort är stallet, långsida resp. kortsida?

Vi har nämligen planerat att göra likadant med våran lada, bara behålla stommen, men det är större och vi kommer att ha 4 boxar + vattenspilta och sadelkammare i stalldelen. Vi tänker också mura själva stalldelen.
Var det några problem ni stötte på under tiden som ni inte tänkt på innan?

Är jätte intresserad av att höra om det, även från andra som har gjort likadant.

Mvh
Oggie
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vi murade allt helt själva, jag blandade murbruket :D och min pappa och sambo murade (med lecablock) och de hade alldrig gjort detta innan och de tyckte inte det var speciellt svårt. Däremot var det rätt tungt och min pappa lyckades få ljumskbråck så byggandet drog ut på tiden. Putsen på utsidan gjorde sambon tillsammans med en murarkompis och det var inte heller svårt det gick rätt kvick när de väl fått in tekniken. Putsen på insidan ville de inte göra då det är mycket svårare eftersom det ska vara slätt.

Det gamla golvet fick vi bila bort då det var i så dåligt skick sedan fixade pappa och sambon gjutformen och grannen som har betongbil kom och lämnade betong och resten fixade pappa o sambon.

Det svåra var väl att hålla takstolarna på plats medan vi murade upp väggarna. men tack vare att pappa var brandchef så hade han fixat en domkraft som används att lyfta tak med, så när stalldelen var uppmurad hissades taket bara ner på väggstommen.

Storleken på stallet har jag inte just nu men jag kan återkomma med det.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Tack för svaret, jätte intressant att läsa!

Hur lång tid tog bygget, hur mycket tid lade ni på bygget, var det hela semestern eller???
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Haha hela semestern :rofl:

Bygget tog nog 1 år (hade kanske gått fortare om pappa inte fått bråket).

Men då ska du tänka på att vi rev som sagt hela byggnaden förutom takstolarna och det blir mycket material som måste forslas bort (tex ett helt tegeltak och träskivor som låg under teglet) och bara det tar tid.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jag är en tidsoptimist så att det bara skriker om det!
Min sambo brukar tycka att jag är galen när jag kommer med mina förslag med att bara......

Var gjorde ni av hästarna och foder under bygget?
Min lada är bla mitt foder föråd, men hästarna har jag i uteboxar som vi byggt.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Ja smälla upp ett stall ska väl gå fort tänkte jag också :angel:

På den tiden hade jag bara en häst så hon stod kvar på inackorderingsstallet till allt var klart.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Svarade på fel tråd--.-
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Hej!
Nu när jag äntligen (tror jag) har lärt mig att lägga in bilder så ska jag också försöka visa vårt stall. När vi flyttade till gården var det en inredd ladugård från 1800-talet. Allt jobb förutom svetsjobb,el och vatten har vi gjort själva. Stallet har 5 boxar ca.4m x 3,7m. Boxväggarna är gjorda med liggande brädor så man enkelt kan anpassa höjden beroende på storlek på häst.

th_Stallgngen.jpg

Stallgången när man kommer in. Rakt fram:rum för täckestorkning.Till höger:ingång till sadelkammare(uppvärmd) och utrymme för hö,spån hantering

th_tckeshngare.jpg

Täckestork, (på andra sidan stora garderober med byxhängare att kunna hänga in täcken som inte används.)

th_redskapshrnan.jpg

Redskapshörnan med dörr ut till gödselhögen

th_Stallgngenfr.jpg

Stallgången från andra hållet

th_Nyaytterdrren.jpg

Ytterdörren, till vänster spolspilta med varmt/kallt vatten(blev klar nu i somras:bow: )
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Snyggt!!!!
Gillar den annorlunda färgsättningen och den goda ordningen!!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 822
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 481
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp