Staketproblem!

Amha

Trådstartare
Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför tråden, tills nu. Min 3-åriga ardennerpojke har kommit på att man för tillfället kan leka med eltråden utan att få sig en smäll. Jajjemen, det kan man. Aggregatet är på och när det är plusgrader kittlas det ordentligt i fingrarna om man går emot tråden. Det finns el i tråden enligt en sån där mätdosa som jag inte kommer på vad den heter just nu men det är tydligen inte tillräckligt då häst:devil: står och TUGGAR på tråden (detta har dock inte hänt sedan det var mååånga minusgrader vad jag har sett men han står och grejar med fötterna på den så trådarna går av på löpande band). Inte nog med det, han har även lyckats lära min arab att det inte är farligt med staket så hon har haft sönder en grind, öppnat en annan och mött mig vid stalldörren en kväll när jag skulle ta in dem och plockat med tråden.

Igår kväll när jag skulle ta in de som inte ska gå på lösdrift lagade jag staketet plus satte dit två grindhandtag som den lilla marodören hade lyckats ta loss. Vid den mest utsatta grinden har jag även satt dit ett balsnöre fastsatt i stolparna för att det ska finnas någonting när han lossar handtaget.

Vad gör jag? Med största sannolikhet är det frosten som isolerar strömmen trots att jag har stängslat in mina djur med slät järntråd. Visst kan jag gå en runda varje morgon och sopa av tråden och se om det blir bättre men det känns lite väl jobbigt när morgontrötta jag ska gå en sådan runda innan det är dags att ta tag i dagens alla måsten. Finns det någon som har tips på vad mer jag kan göra? Mitt staket ser för:devil: ut efter alla provisoriska lagningar.

Så fort våren kommer ska aggregatet flyttas till den mest utsatta platsen i hopp om förändring till nästa vinter, i dagsläget får jag ju inte ner något jordspett så det är ju inte riktigt aktuellt.

//En galen death som strax ska ut och laga staket för 100000:e gången den här vintern :mad:
 
Sv: Staketproblem!

Med största sannolikhet så har du dålig jord. Så kan du inte lösa den biten nu p g a tjälen så finns väl egentligen bara Polarbandet att ta till eller liknade lösningar.
 
Sv: Staketproblem!

Jag har inget jättebra svar tyvärr....

Tänkte dock på jordningen,om den fungerar dåligt?Man skulle ju kunna prova att vattna med varmt vatten på de jordspett du har?Inte för att jag vet om det fungerar....det kanske blir så isolerat med tjälen,snön osv.

Jag har märkt att vårt system också blir lite sämre,men man får sig en rejäl kyss ändå då det är överdimensionerat.På vinterhalvåret kan jag koppla från sommarhagarna, så att strömmen bara går i de hagar vi använder.
 
Sv: Staketproblem!

Goggla på ROBCAT produkter, de har en fiffig lösning :) Man behöver inte ens använda jordspett. :)
 
Sv: Staketproblem!

Strömmen går bara i hagen vi använder i dagsläget men det verkar inte hjälpa. Det finns som sagt ström men långt ifrån tillräckligt.

Trästaket hade varit underbart, det är himla fint... Ända tills hästarna får syn på det :angel:

De där ROBCATprodukterna verkade vara något men hur fungerar det med järntråd? Det står bara om elrep där.
 
Sv: Staketproblem!

Vi har med dålig ström i hagen nu. Det är ström men inte tillräckligt för att våran ett åring inne hela tiden. Även när det är som torrast på sommaren så jordar det inte.

Läste på polarbandet att man kan koppla en tråd på minus på aggregatet och en tråd på plus så vi ska nu testa det. Sedan hoppas vi på stark ström som håller hästar inne och människor ute hi hi hi....

Ska om vi hinner i morgon koppla på det. Kan meddela senare om det fungerar...
 
Sv: Staketproblem!

Hur har du kopplat stömmen nu? Har du jordspett blir de säkert för dålig jord, pröva sätta en tråd med minus och den andra med plus men då krävs det att dom går på båda trådarna för att dom ska få ström i sig. Har haft problem med min 1åring som aldrig fått en riktigstöt och insett att de gör ont att gå på tråden. Inte så roligt när dom är lösa och börjar riva hagarna, dom är ju inte så lätt lagade på vintern:/
 
Sv: Staketproblem!

Samma problem hos mig. Jag har aldrig haft en lös häst tidigare, men nu har de varit ute tre gånger på tre veckor. Samma ettåring skyldig alla gångerna. Första gången galopperade hon med öronen rakt fram helt sonika genom grinden, då såg vi det. Andra gången gick hon på stallplan med övre tråden trasig, och igår så gick hon på stallplan - inget trasigt.

Tyvärr har vi inte sett hur hon gjort de sista gångerna men troligtvis tar hon sig ut där grinden är och tråden är elastisk.

Vi har dock kopplat om lite för att få mer ström, samt satt en extra tråd över grinden, så nu får vi se vad som händer. Det är dock jobbigt, jag vågar knappt åka till jobbet och lämna dem!
 
Sv: Staketproblem!

Idag har jag fått samma problem, fick ta in dom då shettisen stanna 2sekunder inne innan hon gick rakt ut.

Min fundering ang jorden, skulle man kunna koppla gjorden till en "riktig" gjord i t ex i ett proppskåp som har en "riktig" gjord? Någon som har gjort detta?
 
Sv: Staketproblem!

Bitvis är den väldigt tunn, har inte de exakta måtten men kanske 1-1.5 mm. En del av hagen har 2 mm, kanske något tjockare.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 812
Hästmänniskan Nu skapar jag en tråd för detta med utegående hästar på vintern. Vi hade en incident i stallet för några dagar sedan där många hästar...
2
Svar
36
· Visningar
8 340
Senast: Fannih
·
Anläggning Jag sökt men inte funnit någon tråd med samma ämne. För ca 2 månader sedan flyttade jag och sambon ihop till en gård med precis lagom...
2
Svar
28
· Visningar
7 373
Senast: pastejja
·
Hästmänniskan Idag upptäckte vi att proppen till hästarnas badkar låg bredvid badkaret. Kanske inte så väldigt underlig, om man inte ser till den...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp