__sofia__

Trådstartare
Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min mamma och mina systrar, 30 mil bort, så att jag har tid att bo in mig, fixa med andra saker först etc. Hästarna består av en nordsvensk (19 år) och en minishettis (1 år). Båda har lite historik med att rymma - nordsvensken har 2-3 gånger bara gått rakt igenom grinden och dragit med sig 5-20 m staket, minishettisen kryper/går under staketet och står och käkar gräs på gräsmattan om hon får chansen.

Med tanke på detta vet jag att hagstaketet behöver renoveras innan hästarna kommer hit (en av anledningarna till att de inte kommer hit förrän i sommar) och med tanke på staketets skick rör det sig troligtvis om totalrenovering på flera ställen - helt nya stolpar, trådar etc.

Det absolut viktigaste är självklart att ha ordentligt med el i alla trådarna.

Men om man ska sätta nytt staket, hur ska man då ha trådarna (i vilka höjder) för att minska risken för att hästarna rymmer? Det är inte heller omöjligt att jag i framtiden även kommer att skaffa några får (eller 1-2 kor kanske?). Finns det några höjder på elrep som funkar för både får, minishettis och nordsvensk?

Sen så står det ju Ohm-tal på elrep, men gör det någon större skillnad på vad man har för isolatorer? Det står ju (av vad jag har sett i alla fall?) inga Ohm-tal på isolatorer, men samtidigt står det ju om vissa att de är extra bra på att inte "stanna upp" elen.
 
Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min mamma och mina systrar, 30 mil bort, så att jag har tid att bo in mig, fixa med andra saker först etc. Hästarna består av en nordsvensk (19 år) och en minishettis (1 år). Båda har lite historik med att rymma - nordsvensken har 2-3 gånger bara gått rakt igenom grinden och dragit med sig 5-20 m staket, minishettisen kryper/går under staketet och står och käkar gräs på gräsmattan om hon får chansen.

Med tanke på detta vet jag att hagstaketet behöver renoveras innan hästarna kommer hit (en av anledningarna till att de inte kommer hit förrän i sommar) och med tanke på staketets skick rör det sig troligtvis om totalrenovering på flera ställen - helt nya stolpar, trådar etc.

Det absolut viktigaste är självklart att ha ordentligt med el i alla trådarna.

Men om man ska sätta nytt staket, hur ska man då ha trådarna (i vilka höjder) för att minska risken för att hästarna rymmer? Det är inte heller omöjligt att jag i framtiden även kommer att skaffa några får (eller 1-2 kor kanske?). Finns det några höjder på elrep som funkar för både får, minishettis och nordsvensk?

Sen så står det ju Ohm-tal på elrep, men gör det någon större skillnad på vad man har för isolatorer? Det står ju (av vad jag har sett i alla fall?) inga Ohm-tal på isolatorer, men samtidigt står det ju om vissa att de är extra bra på att inte "stanna upp" elen.

Hästar (ponnyer) rymmer inte ur elstängsel som har den kvalitet som krävs för att hålla får inne.
Dessa stängsel har minst fyra trådar (gärna fem), i metall (det enda som leder tillräckligt för att nå igenom ullen på får), och är noggrant uppsatta med ordentliga hörn, bra isolatorer och genomtänkta grindlösningar.

Läs på om elstängsel i Jordbruksverkets och Viltskadecenters rekommendationer.
Där finns bra beskrivningar om hur man bygger säkra (el-)stängsel.
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/stangselboken.html
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/faktablad_stangsel-2013-webb.pdf

Om du tror att du ska skaffa får, så bygg för får på en gång, det blir ett bra stängsel, som garanterat håller rymmande Shettisar inne.
Jag har haft får och hästar inom samma stängsel i decennier, och även "rymmare" bland hästarna blir snabbt avvanda från sitt ofog med stängsel i "god fårstandard" (massor med ström, många metalltrådar).

Bygg med ordentliga hörn (parallellogram), och skaffa ett bra aggregat (många volt och många joule), och jorda ordentligt.
Använd High-Tensile tråd och fjädrar för att spänna tråden

Strunta i att använda elrep alls, eller använd det endast för översta tråden, om du är rädd att hästarna inte ser metalltråd, min erfarenhet är att alla hästar utom nyfödda föl ser metalltråd utmärkt.

Även de elrep som leder ström allra bäst slutar att leda ström på ett bra sätt efter några år i solljuset. Även om själva repet ser helt ut, så går ledarna av, genom skav, och genom att varje skarv tappar oerhört med ledningsförmåga, så blir det fort väldigt lite ström kvar.
Elrep är helt oanvändbart till får, förutom till tillfälliga lösningar.
Dessutom så går inte elrep av, vilket ökar skaderisken hos hästar. Spänd eltråd går av, liten skaderisk.
 
Tack!

Om man bara har fyra trådar, vilka höjder ska man använda då?
Vad använder man för grindar till High-Tensile tråd?
 
Tack!

Om man bara har fyra trådar, vilka höjder ska man använda då?
Vad använder man för grindar till High-Tensile tråd?

Höjderna finns beskrivna i dels "Stängselboken", där finns olika alternativ beskrivna, men annars kan man ta de höjder som Viltskadecenter rekommendera för de två nedersta trådarna, jag tror de rekommendera 25-30 från marken för nedersta tråden och 50-60 cm för nästa, så sätter man översta tråden på 115-120 cm och då sätter man den tredje tråden nerifrån "mitt emellan".

Men bor du där det finns lo, eller för den delen varg, och ska ha får (eller getter) så är "en tråd till" den lilla kostnaden och besväret i stängselbygget.
Kom ihåg att du kan söka bidrag för rovdjursavvisande stängsel om du har får eller getter! Även om du inte kan få "EU-bidrag" för marken, så kan du få stöd för stängsel.

Du också söka EU-stöd om du brukar minst 4 hektar mark (åker och bete sammanlagt).

Det är stolpar, hörnkonstruktioner och grindar som är dyrt och arbetskrävande. "En tråd till" kostar bara några hundralappar extra, medan varje grindöppning och varje hörn kostar minst lika mycket, men oerhört mycket mer i arbetstid än att sätta upp en tråd till.

Grindar kan man göra av många material. Endera så tar man en lagom stump HT-tråd och sätter i grindhandtaget, eller så använder man fjädergrindar (med den "smala" spiralfjädern), bägge dessa leder ström extremt bra.
Om man har en grind där det är viktigt att grinden är "mjuk" när man flyttar djur, så har jag gjort så att varannan grindtråd är av elrep av premiumtyp (lägsta möjliga Ohm-ltal), och varannan av metalltråd (metall nederst), för att kunna hålla upp de mjuka trådarna med en hand när jag flyttar får... Jag har så på några ställen där jag ofta flyttar får med hjälp av godis.
Grindar som bara öppnas max en gång eller så per år har jag alltid helt i HT-tråd.

Tänk på att med får behövs många fållor, och inte bara en enda stor betesmark. Men det tar vi i FÅRtråden (finns på andra djur) http://www.bukefalos.com/threads/fartraden.1407470/
 
Jag bor utanför Boxholm i Östergötland, så det borde inte finnas varg men däremot är det väl ungefär där gränsen går för lo om jag tittat rätt på kartan jag hittade :) Sen borde det väl inte vara möjligt att få något bidrag för rovdjursavvisande stängsel i och med att jag än så länge inte har några får? Och inte heller planer på att skaffa några exakt nu, utan snarare om något år. Plus att jag inte är säker på att marken står som betesmark eller åkermark med betesvall, arrenderar endast marken från ett skogsföretag och ser jag på hur marken ser ut så är det inte alls omöjligt att den står som något annat.

4 hektar är det ju tyvärr inte uppe i utan snarare 1-2 (vet inte säkert, har inte ens sett hur staketet är draget i ena hagen längst in mot skogen :o). Det är alltså inte precis särskilt många får det är frågan om i framtiden ;) och inomhus är det begränsat till 6,6 kvm + 5,9 kvm. Men det är i alla fall 3 olika hagar + en väldigt liten vinter(?)hage, och där den ena hagen just nu är byggd för att kunna delas i två olika delar. Så det borde gå att dela upp i olika fållor.

Får dock se hur marken klarar sommaren och nästa vinter innan jag skaffar något mer djur än hästarna ;) Men tidigare ägare har haft 4+ hästar, så jag tycker att det borde funka med en nordsvensk och en minishettis.
 
Jag bor utanför Boxholm i Östergötland, så det borde inte finnas varg men däremot är det väl ungefär där gränsen går för lo om jag tittat rätt på kartan jag hittade :) Sen borde det väl inte vara möjligt att få något bidrag för rovdjursavvisande stängsel i och med att jag än så länge inte har några får? Och inte heller planer på att skaffa några exakt nu, utan snarare om något år. Plus att jag inte är säker på att marken står som betesmark eller åkermark med betesvall, arrenderar endast marken från ett skogsföretag och ser jag på hur marken ser ut så är det inte alls omöjligt att den står som något annat.

4 hektar är det ju tyvärr inte uppe i utan snarare 1-2 (vet inte säkert, har inte ens sett hur staketet är draget i ena hagen längst in mot skogen :o). Det är alltså inte precis särskilt många får det är frågan om i framtiden ;) och inomhus är det begränsat till 6,6 kvm + 5,9 kvm. Men det är i alla fall 3 olika hagar + en väldigt liten vinter(?)hage, och där den ena hagen just nu är byggd för att kunna delas i två olika delar. Så det borde gå att dela upp i olika fållor.

Får dock se hur marken klarar sommaren och nästa vinter innan jag skaffar något mer djur än hästarna ;) Men tidigare ägare har haft 4+ hästar, så jag tycker att det borde funka med en nordsvensk och en minishettis.
Lo finns i hela den skogiga delen av Östergötland. Det är bara på slätterna/den intensivt brukade åkermarken som den inte finns.
Så i Boxholmstrakten, ner mot Sommen och mot Småland, finns definitivt Lo, även mot Rimforsa hållet.
Vilken karta du tittat på vet jag inte, men komihåg att Lo har enorma hemområden, många kvadratmil.

Vad marken är definierad som nu, spelar mindre roll. Det definierar man om vid behov. Finns det mer mark som idag är skogig, så kan ju den ofta också användas till bete, så är det din mark, så kan mycket väl dra stängslet genom skogen.
Att ha skogiga delar instängslade är bra för djuren, då kan de dra sig undan insekter och få skugga på sommaren, och komma undan från stark vind och hårda regn hela året.

Men det är för lite mark för EU-bidrag, och, som du säger, man bör ha får innan man söker bidrag. Men man kan faktiskt få bidrag till stängsel, även om man inte kan få EU-bidrag.
För att få bidrag gäller det i så fall främst att man har bidragsberättigade utrotningshotade Fårraser , som Allmogefår i någon ras, Ryafår, Finullsfår eller Gutefår, och att marken räknas som betesmark.

Tänk på att det viktigaste, det som kräver mest tankeverksamhet och planering, är var/hur i terrängen man ska dra sitt stängsel.

Att slentrianmässigt dra stängsel strax innanför en åkerkant/innanför åkerns dike är sällan optimalt för stängsel och djur, utan det är en slentrian som jag misstänker har uppstått för att det är enkelt att sätta tillfälliga stängsel för kor på det sättet. Och så för att det finns de som tycker att hästar ska vara på slät mark.
Mina Nordisar går på samma naturbeten på sommaren som mina får, beten med stenar, berghällar, stubbar, träd/träddungar/skogspartier och buskage, och så finns det öppna ytor också.

Om du ändå behöver göra om stängslen, välj själv stängsel dragningen, och satsa dina ansträngningar på att få det "yttre stängslet" rymningssäkert/fårsäkert, medan "inre avgränsningar" (t.ex. för att dela av mellan två fållor) kan vara av sämre kvalitet.

Så passa på nu innan du får hem hästarna, att planera, tänk långsiktigt. Läs gärna i stängselboken om planering.

Får bör bo luftigt och kallt, snarare än inne i ett stall/ladugård. En gammal loge är perfekt, eller en enkel lösdrift med möjlighet att stänga in dem vid lamning om man tänker sig att få lamm.

Växelbete mellan hästar och får är bra fär bägge djurslagen, de betar varandras rator, och äter ihjäl varandras parasiter.
Det är ofta (men inte alltid) bättre att får och hästar "turas om" i beteshagarna snarare än att de är i samtidigt i samma hage. Hästarna kan tycka att fåren är "leksaker", som man får jaga och stressa.
 
Nu så här i efterhand vet jag inte heller vad det var för karta jag hittade :o, googlade bara lite snabbt och fick upp tre kartor över Sverige markerade områden för varg, lo och björn. Jag har bott i Skåne i hela mitt liv fram till oktober förra året, så jag får ju erkänna att jag har väldigt dålig koll på var i landet de olika stora rovdjuren finns - inga av dem fanns ju liksom där jag växte upp.

Tack för all hjälp!!!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 216
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 059
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 287
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp