Grannens häst tar sig in till mina hästar

Breen

Trådstartare
finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur ser lagen ut när det gäller detta? Faller ansvaret på mig helt och hållet att skydda mina hästar eller har grannen något som helst ägaransvar?

Fick ny granne i juni i år. De har sina hästar i flock i en hage ett tjugotal meter från min hage. Mellan våra hagar går en ganska trafikerad bilväg. De har ingen ström i sitt staket och tråden som sitter där har suttit där i cirka femton år, ihopknuten som ett trassligt spindelnät numera. Jag har ekstolpar med fyra trådar High tensile järntråd. Därefter har jag nu satt ytterligare ett staket innanför detta med tre elband. Jag har två elaggregat och mycket stark ström. Trots detta tar sig grannens häst in i min hage, oftast genom att utan att blinka spränga staketet så att det även blir helt öppet ut till bilvägen. Alternativt att min tråd ligger utdragen i hagen eller på vägen. I somras gick den mest bara igenom en gång per dygn och sedan under en period inte alls. De senaste veckorna har den gått in i min hage två- tre gånger per dag. Den är mycket aggressiv och jagar i stort sett livet ur mina hästar. Den är nästan omöjlig att fånga och går även till attack mot mig. Jag har fått ta ut veterinär tre gånger hittills till mina hästar.

Så vad gör man i vänta n på att det går att bygga trästaket. Jag är inte säker på att det ens kommer hjälpa. Flyttar? Är detta något länsstyrelsen skulle bry sig om?
 
finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur ser lagen ut när det gäller detta? Faller ansvaret på mig helt och hållet att skydda mina hästar eller har grannen något som helst ägaransvar?

Fick ny granne i juni i år. De har sina hästar i flock i en hage ett tjugotal meter från min hage. Mellan våra hagar går en ganska trafikerad bilväg. De har ingen ström i sitt staket och tråden som sitter där har suttit där i cirka femton år, ihopknuten som ett trassligt spindelnät numera. Jag har ekstolpar med fyra trådar High tensile järntråd. Därefter har jag nu satt ytterligare ett staket innanför detta med tre elband. Jag har två elaggregat och mycket stark ström. Trots detta tar sig grannens häst in i min hage, oftast genom att utan att blinka spränga staketet så att det även blir helt öppet ut till bilvägen. Alternativt att min tråd ligger utdragen i hagen eller på vägen. I somras gick den mest bara igenom en gång per dygn och sedan under en period inte alls. De senaste veckorna har den gått in i min hage två- tre gånger per dag. Den är mycket aggressiv och jagar i stort sett livet ur mina hästar. Den är nästan omöjlig att fånga och går även till attack mot mig. Jag har fått ta ut veterinär tre gånger hittills till mina hästar.

Så vad gör man i vänta n på att det går att bygga trästaket. Jag är inte säker på att det ens kommer hjälpa. Flyttar? Är detta något länsstyrelsen skulle bry sig om?

Det finns lite olika lagar när det gäller staket. Dels finns det som säger att djurägaren ska stänga så att djuren blir inne men det finns också att den som inte vill ha in andras djur får stänga runt sitt. Så det blir i det fallet dubbelt att bägge parter ska se till att stänga ordentligt.

Som hästhållare har man ansvar för att se till så att man har ordentliga funktionella staket. Det låter ju inte som om din granne har det. Om hästar ständigt är lösa p g a dåliga stängsel är det dålig djurhållning och det går att anmäla till Länsstyrelsen.

Nästa bit är att om det händer en trafikolycka och det är känt för hästägaren att hästarna lätt kommer lösa och staketet inte håller dom inne så blir hästägaren skyldig. I normalfallet med lösa hästar så räknas de ju som vilt och det blir bilföraren som blir den som orsakat olyckan. Men som sagt om hästarna kommer lösa upprepade gånger p g a dåliga stängsel ändras ansvaret till hästägaren.
 
Förutom att prata med grannen och länstyrelsen så kan det kanske vara bra att sätta en planka högst upp på staket så det blir lite mer avskräckande för grannhästen.
Har du otur så fortsätter grannhästen bryta sig igenom även om grannen skaffar bättre staket och även om du sätter upp en planka.
Har hästen satt i system att plöja igenom staket så är det inte mycket som avskräcker den från att göra det igen.
 
Förutom att prata med grannen och länstyrelsen så kan det kanske vara bra att sätta en planka högst upp på staket så det blir lite mer avskräckande för grannhästen.
Har du otur så fortsätter grannhästen bryta sig igenom även om grannen skaffar bättre staket och även om du sätter upp en planka.
Har hästen satt i system att plöja igenom staket så är det inte mycket som avskräcker den från att göra det igen.
Det är inte alltid så lätt, nej.
Förra sommaren fick min unghingst för sig att grannarnas hästar var trevliga. Så han hoppade över mitt staket och över deras staket (åtminstone gissar jag på hoppning eftersom båda staket var intakta) och gjorde sällskap med grannens hästar. Som tur var, handlade det om valacker.
Behöver jag skriva att min hingst inte längre fick gå i den hagen?
Jag tog hem honom och han har aldrig "utmanat staket" hemma på gården utan det var beteshagen han lämnade.
 
Det är inte alltid så lätt, nej.
Förra sommaren fick min unghingst för sig att grannarnas hästar var trevliga. Så han hoppade över mitt staket och över deras staket (åtminstone gissar jag på hoppning eftersom båda staket var intakta) och gjorde sällskap med grannens hästar. Som tur var, handlade det om valacker.
Behöver jag skriva att min hingst inte längre fick gå i den hagen?
Jag tog hem honom och han har aldrig "utmanat staket" hemma på gården utan det var beteshagen han lämnade.
Ja det är jobbigt med rymmare, min shettis plöjde igenom 3 trådar och ett plank dagligen på vintern. Och ofta så smet hon in till grannens hästar.. där kröp hon bara under, så hon förstörde aldrig deras staket i alla fall. Och deras hästar var snälla mot henne. Men fick ju ta in deras för att lyckas fånga in min shettis.

Men hur desperat är en shettis om hon tar sig ut från en hage med lite gräs och sällskap, igenom ett staket, knäcker plankan, springer 100m förbi snöfri vall och sen kryper in i en hage med lika lite gräs som hon har i den egna hagen...
 
Ja det är jobbigt med rymmare, min shettis plöjde igenom 3 trådar och ett plank dagligen på vintern. Och ofta så smet hon in till grannens hästar.. där kröp hon bara under, så hon förstörde aldrig deras staket i alla fall. Och deras hästar var snälla mot henne. Men fick ju ta in deras för att lyckas fånga in min shettis.

Men hur desperat är en shettis om hon tar sig ut från en hage med lite gräs och sällskap, igenom ett staket, knäcker plankan, springer 100m förbi snöfri vall och sen kryper in i en hage med lika lite gräs som hon har i den egna hagen...

Eller hur. Eller den av mina fjordingar som gärna går kvar i vinterhagen här hemma, helt gräsfri på sommaren (bra för tjockisar och fånghästar att inte få bete) men som smiter igenom staketet så fort jag släpper honom i beteshagen?
Men logik är inte den hästens starka sida... logiskt sett borde han vara överlycklig över att gå i beteshagen; i verkligheten rymmer han direkt.
 
finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur ser lagen ut när det gäller detta? Faller ansvaret på mig helt och hållet att skydda mina hästar eller har grannen något som helst ägaransvar?

Fick ny granne i juni i år. De har sina hästar i flock i en hage ett tjugotal meter från min hage. Mellan våra hagar går en ganska trafikerad bilväg. De har ingen ström i sitt staket och tråden som sitter där har suttit där i cirka femton år, ihopknuten som ett trassligt spindelnät numera. Jag har ekstolpar med fyra trådar High tensile järntråd. Därefter har jag nu satt ytterligare ett staket innanför detta med tre elband. Jag har två elaggregat och mycket stark ström. Trots detta tar sig grannens häst in i min hage, oftast genom att utan att blinka spränga staketet så att det även blir helt öppet ut till bilvägen. Alternativt att min tråd ligger utdragen i hagen eller på vägen. I somras gick den mest bara igenom en gång per dygn och sedan under en period inte alls. De senaste veckorna har den gått in i min hage två- tre gånger per dag. Den är mycket aggressiv och jagar i stort sett livet ur mina hästar. Den är nästan omöjlig att fånga och går även till attack mot mig. Jag har fått ta ut veterinär tre gånger hittills till mina hästar.

Så vad gör man i vänta n på att det går att bygga trästaket. Jag är inte säker på att det ens kommer hjälpa. Flyttar? Är detta något länsstyrelsen skulle bry sig om?

Vad säger grannen om det hela? Om det är en såndär omöjlig själ så hade jag fakturerat alla kostnader på dagsbasis: stängselmaterial, arbetstid, grovfoder- och spånkostnad för att hästarna måste stå inne när du lagar stängsel, veterinärkostnader osv osv. Kontakta Länsstyrelsen varje gång det händer. Det ska vara jobbigare och dyrare för dem att ha hästen i din hage än sin egen.
 
Jag skulle ringa Länsstyrelsen eller polisen och fråga om råd vad som gäller. I övrigt håller jag med föregående talare, det ska svida för grannen att inte fixa sitt staket. Tror inte alla hästar är hemma (bokstavligen!) om man låter detta fortgå så att prata sunt förnuft med denna är nog inte någon idé.
 
finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur ser lagen ut när det gäller detta? Faller ansvaret på mig helt och hållet att skydda mina hästar eller har grannen något som helst ägaransvar?

Fick ny granne i juni i år. De har sina hästar i flock i en hage ett tjugotal meter från min hage. Mellan våra hagar går en ganska trafikerad bilväg. De har ingen ström i sitt staket och tråden som sitter där har suttit där i cirka femton år, ihopknuten som ett trassligt spindelnät numera. Jag har ekstolpar med fyra trådar High tensile järntråd. Därefter har jag nu satt ytterligare ett staket innanför detta med tre elband. Jag har två elaggregat och mycket stark ström. Trots detta tar sig grannens häst in i min hage, oftast genom att utan att blinka spränga staketet så att det även blir helt öppet ut till bilvägen. Alternativt att min tråd ligger utdragen i hagen eller på vägen. I somras gick den mest bara igenom en gång per dygn och sedan under en period inte alls. De senaste veckorna har den gått in i min hage två- tre gånger per dag. Den är mycket aggressiv och jagar i stort sett livet ur mina hästar. Den är nästan omöjlig att fånga och går även till attack mot mig. Jag har fått ta ut veterinär tre gånger hittills till mina hästar.

Så vad gör man i vänta n på att det går att bygga trästaket. Jag är inte säker på att det ens kommer hjälpa. Flyttar? Är detta något länsstyrelsen skulle bry sig om?


I Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning, DFS 2007:6, 5 kap., 7 § står det att "stängsel ska vara väl uppsatt och underhållet samt i övrigt utformat och anordnat på ett sådant sätt att hästar som hålls inom stängslet eller drivs mellan stängsel inte skadas. Stängseltrådar och stängselnät ska vara väl sträckta."
Om det inte är så kan du anmäla det till Länsstyrelsen, dvs om nu inte grannen går att prata med.
Hästar på rymmen är däremot ett polisiärt ärende
 
"stängsel ska vara väl uppsatt och underhållet samt i övrigt utformat och anordnat på ett sådant sätt att hästar som hålls inom stängslet eller drivs mellan stängsel inte skadas. Stängseltrådar och stängselnät ska vara väl sträckta."
Fast den skrivningen lägger ju ansvaret på TS, att hålla sina hästar säkert inhägnade för att de inte skall skadas.
 
finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur ser lagen ut när det gäller detta? Faller ansvaret på mig helt och hållet att skydda mina hästar eller har grannen något som helst ägaransvar?

Fick ny granne i juni i år. De har sina hästar i flock i en hage ett tjugotal meter från min hage. Mellan våra hagar går en ganska trafikerad bilväg. De har ingen ström i sitt staket och tråden som sitter där har suttit där i cirka femton år, ihopknuten som ett trassligt spindelnät numera. Jag har ekstolpar med fyra trådar High tensile järntråd. Därefter har jag nu satt ytterligare ett staket innanför detta med tre elband. Jag har två elaggregat och mycket stark ström. Trots detta tar sig grannens häst in i min hage, oftast genom att utan att blinka spränga staketet så att det även blir helt öppet ut till bilvägen. Alternativt att min tråd ligger utdragen i hagen eller på vägen. I somras gick den mest bara igenom en gång per dygn och sedan under en period inte alls. De senaste veckorna har den gått in i min hage två- tre gånger per dag. Den är mycket aggressiv och jagar i stort sett livet ur mina hästar. Den är nästan omöjlig att fånga och går även till attack mot mig. Jag har fått ta ut veterinär tre gånger hittills till mina hästar.

Så vad gör man i vänta n på att det går att bygga trästaket. Jag är inte säker på att det ens kommer hjälpa. Flyttar? Är detta något länsstyrelsen skulle bry sig om?
Du måste ju ha en ängels tålamod, hade det hänt mig hade jag antagligen suttit inspärrad för de åtgärder jag hade vidtagit......
Ring polisen eller länsstyrelsen och be om råd innan något värre händer.
 
Fast den skrivningen lägger ju ansvaret på TS, att hålla sina hästar säkert inhägnade för att de inte skall skadas.

Den lägger ansvar på alla hästhållare.
TS hästar är väl inhägnade, men det är däremot inte grannens. Om grannen anmäls till Länsstyrelsen, så kan Länsstyrelsen ställa krav på grannens stängsling om den inte uppfyller lagkrav.
 
Tack för era svar! Jag kanske ska göra ett försök att tala med länsstyrelsen då. Jag har hittills tolkat lagen som att det i stort sätt är mitt ansvar att "skydda" mina hästar.

Grannen ser inte det här som något bekymmer alls. Det är jag som fångar in hästen, leder tillbaka den och lagar både mitt och deras staket varje gång. Det ska kanske tilläggas att det här inte på något sätt är en konstig hästägare som i övrigt vanvårdar sina hästar, hon ser bara inte något problem alls med att hennes häst ibland går i min hage. Det faktum att hon är en ganska välkänd ryttare i trakten har hittills fått mig att tveka att kontakta länsstyrelsen. Men jag tror faktiskt inte att en planka eller ens ett kraftigt trästaket kommer stoppa denna hästen, hon bara forcerar allt som kommer i vägen. Men något måste jag ju göra innan mina hästar har hamnat ute på bilvägen eller skadats allvarligt.
 
Tack för era svar! Jag kanske ska göra ett försök att tala med länsstyrelsen då. Jag har hittills tolkat lagen som att det i stort sätt är mitt ansvar att "skydda" mina hästar.

Grannen ser inte det här som något bekymmer alls. Det är jag som fångar in hästen, leder tillbaka den och lagar både mitt och deras staket varje gång. Det ska kanske tilläggas att det här inte på något sätt är en konstig hästägare som i övrigt vanvårdar sina hästar, hon ser bara inte något problem alls med att hennes häst ibland går i min hage. Det faktum att hon är en ganska välkänd ryttare i trakten har hittills fått mig att tveka att kontakta länsstyrelsen. Men jag tror faktiskt inte att en planka eller ens ett kraftigt trästaket kommer stoppa denna hästen, hon bara forcerar allt som kommer i vägen. Men något måste jag ju göra innan mina hästar har hamnat ute på bilvägen eller skadats allvarligt.

Sluta ta ansvar för hennes häst och led tillbaka den. Du gör det extremt lätt för henne för tillfället. Har du en extra box du kan ställa hästen i? Så får hon komma å hämta den och du kan anmäla till polisen att du har en förrymd häst i ditt stall. Det ska vara jobbigt för henne att hennes häst rymmer och tar sig in i din hage. Istället verkar du göra det väldigt enkelt och bekvämt för henne.
 
TS :
För mig är det obegripligt att en "känd renommerad" hästägare skulle pga detta vara undantag i fråga om att bry sig eller att det att den är känd/renommerad skulle vara orsak att ngn annan inte skulle ha högsta rätt att reagera och agera å det grövsta .

Jag kan inte komma på en enda människa som är insatt i hur hästar fungerar och rädd om åtminstånde sin egen häst , som inte skulle tycka det är ett problem att hästen spränger staket och dessutom släpper ihop sig själv med andras hästar ! ?

Länsstyrelsen är inte känd för snabba ageranden , men självklart utifrån vad de ansvarar för måste du kontakta dem.
Utifrån trafik fara så polisen bryr sig ju bara /har att göra med det i den direkta situationen det är aktuellt i stort ... Men självklart kan du ändå ringa och fråga dem om problemet allmänt .

Utifrån din granne som du som jag tolkar det, är lite respektfull inför pga att den är "känd etablerad" så tycker jag att du behöver bortse från den tanken och ställa dig tydlig gentemot denne i en konkret dialog !
 
Senast ändrad:
Det finns lite olika lagar när det gäller staket. Dels finns det som säger att djurägaren ska stänga så att djuren blir inne men det finns också att den som inte vill ha in andras djur får stänga runt sitt. Så det blir i det fallet dubbelt att bägge parter ska se till att stänga ordentligt.
Vart kan man läsa om dom lagarna? Vet att det förr fanns en gammal hävd som sa att andra va tvungna att stängsla runt sitt eget om man va rädd om det. Men den är borttagen sedan början av -90 talet. Nu är enbart hästägaren ansvarig och inte andra skyldiga att hägna sina tomter mm för att slippa andras hästar.
 
Senast ändrad:
Är det ingen som har varit nära att köra på hästen och ringt polisen när den springer lös på vägen? Då kanske det skulle hända något, menar jag.

Länsstyrelsen tycker jag du kan ringa, försök trycka på så att det händer något så snabbt som möjligt, det är ju bedrövligt att grannens hästar ska springa ner staket, skada dig och dina hästar mm. Du har ju ansvar för att stängsla så att dina hästar hålls inne och det har du ju lyckats med. Grannen har ansvar för att hålla sina hästar inne och dessutom ska man ju kunna skydda sina djur mot fara, vilket grannen helt misslyckats med om de springer lösa i området.

Vi har haft problem i många år med att grannens hästar springer över (ca 150m) till oss, trampar sönder åkrar, trädgårdar, springer vid bilarna mm. Vi har fått ta ut veterinär en gång när grannens häst var lös och sparkade våran genom staketet. Men vi har alltid sagt till dem själva, aldrig anmält.
Så jag tycker inte du ska behöva vara med om samma sak, utan anmäl nu, så att dina hästar inte far illa när de river erat stängsel varje dag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 367
Hästhantering Behöver all hjälp jag kan få! Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid...
Svar
11
· Visningar
2 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp