• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Viper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 31 346
Sv: Stalypso

Nej mitt sto är seminerat i Grums-made in Värmland ;).......Idag har vi varit på återbesök till veterinären som nu försökt klämma den ena av två fosterblåsor som fortfarande fanns kvar (och dessutom växt ordentligt). Lät hyfsat positivt men vi får se på tisdag om någon finns kvar. Det blir till att fortsätta hålla tumme för min lilla blåsa!!:)

vad roligt med en till Värmlänning på detta forumet.... har du många ston?

såg på blup att han har en 2007:as avkomma reg med stamen e:Stalypso ue:Calido skulle vara väldigt kul att se hur den ser ut...

Jag vet hur han ser ut!! ;)

Han går nämligen i samma hingstflock som min 2 åring e Chicago Z. Mörkt brun med litet vackert huvud. Än så länge minst i flocken men kommer troligen hamna runt 165 cm när han är färdigväxt. Har fått erbjudande att "köpa in mig"....kanske man borde!;)

Ja...jag är en glad värmlänning som f n har två ston dräktiga med Stalypso och Canturano. Har därutöver 3 ytterligare ston som fortfarande tävlas, ett 4 årigt e Quite Easy, ett 12 årigt e Garibaldi och ett welshmountain sto -00 samt 2-års hingsten jag nämnt ovan. Har tävlat fälttävlan (t o m svår klass) under hela mitt liv och "extraknäckt" som hopp och dressyrryttare t o m 140 och msvb!

Jag vet hur han ser ut!! ;)

Han går nämligen i samma hingstflock som min 2 åring e Chicago Z. Mörkt brun med litet vackert huvud. Än så länge minst i flocken men kommer troligen hamna runt 165 cm när han är färdigväxt. Har fått erbjudande att "köpa in mig"....kanske man borde!;)

Ja...jag är en glad värmlänning som f n har två ston dräktiga med Stalypso och Canturano. Har därutöver 3 ytterligare ston som fortfarande tävlas, ett 4 årigt e Quite Easy, ett 12 årigt e Garibaldi och ett welshmountain sto -00 samt 2-års hingsten jag nämnt ovan. Har tävlat fälttävlan (t o m svår klass) under hela mitt liv och "extraknäckt" som hopp och dressyrryttare t o m 140 och msvb!

wow... det var inte dåligt, själv har jag haft otur med mina hästar, min senaste fick en chipfraktur i framknät... men nu får jag betäcka/avla istället och hoppas på min framtida stjärna...

så stalypso lämnar små avkommor??? det var ju inte bra i så fall, men vill gärna ha ädlare avkommor.... det här med avel är inte lätt

Jag antar att jag är en av de fem. Mitt sto är i alla fall inte dräktig med Stalypso trots två försök. Det första är inget att säga om eftersom det var helg och hon inte ovulerade i tid men den andra gången borde det fungerat. Dock inte. Däremot har seminet sett bra ut i år och vi har fått två doser så jag kan inte klaga på seminet. Har nu bytt hingst.

Vi är lite sent ute eftersom hon varit i tävlingskondition, Kollade stot idag och hon är på väg in i brunst.Hoppas hon håller ägget till på tisd. Nej jag har inte bytt hingst jag vill ge det en ev 2 chanser.Har gått bra förr både med fryst och färsk.Så statisktiskt skulle det inte funka nu;). Jag hade en reserv men den finns inte mer på den i år eftersom frysen i tyskland gått sönder för den hingstens transport. Ev tar jag Saint Amour/ det är ju Stakkatoblod. Har ett stort sto så det skulle nog bli bra. Hon har 2 avkommor en efter Lux Z och en efter Quite Easy.
Vad ska du göra nu? Har ditt sto haft föl tidigare?

Jag har bytt hingst och stoet ska kollas på fredag i nästa vecka. Eftersom jag inte fick dräktigt med Stalypso förra året hade jag t o m maj månad på mig att prova utan ny språngavgift. Jag hann med två försök men som sagt så var förutsättningarna för dräktighet ringa vid första försöket eftersom det var helg och hon inte släppte ägget trots spruta. Vid andra försöket var det också helg men vi hämtade seminet i Tyskland så tidpunkten var helt rätt. Men inget dräktigt ändå. Stoet har haft föl tidigare och tre av skicken har kommit från Tyskland och Belgien och då har hon tagit sig direkt. Sen försvann en dräktighet vid klämning av tvilling ena gången men som sagt så har stoet varit lätt att i alla fall få dräktigt. Hon är också stor och det hade nog passat jättebra med Stalypso.
Jag har ett annat sto som ska semineras på 30-dygnsbrunsten snart och jag hade gärna tagit honom till henne istället. Men jag har blivit lite bränd av alla kostnader så jag vågar inte. Visserligen fick jag ett skick från Sprehe att om man seminerade efter första juni för första gången hade man hela språngavgiften till godo 2010 om stoet inte blev dräktigt. Men då är man där igen kanske!! Jobbigt att ligga ute med alla pengar.

Eftersom det måste ha varit något som inte stämde med Stalypsos simmare när de kom hit förra året, 30% dräktigt är inte godkännt, så kollade jag själv med Sprehe inför detta år av olika anledningar som jag inte tar här. Hursomhelst så fick jag hela denna säsongen språnget tillgodo sa de, nu vågade jag inte chansa eftersom förra året blev väldigt dyrt utan dräktighet, så jag skickade ner stoet tidigt och hon tog sig som jag skrev i tidigare inlägg i tråden direkt där ( hellre ett tidigt föl än inget föl...).
Vill du ha Stalypso så tror jag att du kan prata eller maila dem om din situation och påminna dem om hur dräktigheten var här förra året. Lycka till!

Spännade,vilken hingst tog du i stället? Lycka till på fredag. Mitt sto gick in i brunst idag så det är bara att hoppas att ägget står kvar tills på tisd.när jag kan hämta i Örebro. ;)Det känns förstås lite tungt men vi har hela juli på oss också.Hon brukar ha ganska långa brunster men man vet ju aldrig med dessa varelser. Har tittat tillbaka på dina trådar och ser att du hållit på ett tag. Jag är ju ganska ny inom "branchen" och har inte stenkoll alls på hingstar. Brukar sitta och surfa runt och sedan blir det magkänslan om vad som kan passa. Självklart andra faktorer också såsom storlek temp.ben.mm. Vad tror du om Saint Amour?:idea:

Jag valde Cosmeo istället. Har tittat på den hingsten ett par år så det känns bra som ett alternativ. Jag tror att Saint Amour är en bra hingst om man är ute efter Stakkatoblodet. Men jag hade valt ett sto med mycket bra exteriör och så klart storlek till honom. Sen är väl han bara på fruset i år? Jag har använt fruset i många år och blivit lite bränd eftersom det bara fungerat 50% av gångerna (om ens det). Sen tillhörde väl jag de tidiga att använda fruset så idag hade det kanske fungerat bättre. Hur som helst är det viktigt att hingsten visat att han fungerar på fruset först innan det kan vara aktuellt idag för mig.
Att åka till Tyskland med stoet/stona är nog inget dumt alternativ. När vi hämtade seminet i Tyskland, på ett stuteri nära Hamburg, så tyckte de att vi skulle köra dit istället. Jag fick mycket bra intryck av dem när jag var där. Om stoet som ska betäckas på 30-dygnsbrunsten inte blir dräktigt i år så åker jag ner med henne nästa år. Hon är dessutom van att resa eftersom hon tävlat internationellt så transporten dit lär nog inte bekomma henne något.

Det besked jag fick var det bara gällde maj månad. Nu har jag inte pratat med Sprehe direkt och det var ju synd i så fall. Jag hade gärna provat en gång till. Jag kanske tar kontakt ändå för att diksutera det andra stoet. Sen vet jag ju inte om det verkligen tagit sig på det första stoet (med annan hingst). Jag förstår att du körde ner dit. Jag hade funderingar själv men det tog emot lite eftersom det hade varit första gången. Nu tänker jag annorlunda.

Låt oss hoppas att hon tagit sig med Cosmeo nu, han är riktigt fin tycker jag.

Jag hade nog kollat med Sprehe angående det andra stoet, för mig har allt flutit bra sedan jag kontaktade dem själv...

Uppstallningen var hos Sprehes stuteriveterinär ca 2 mil från Sprehe eftersom Sprehe själva inte har stostall, stoet var mycket fin när hon kom hem, så de hade skött om henne väl där.

Ja då är mitt sto seminerat med Stalypso.Stog igår fm med en stor fin folickel.Genom att bet några tusen extra fick vi sändningen med DHL till Arlanda kl.22. Halv tolv var allt klappat och klart. Kanonkvalitet enl vet.70-80%. Så nu kan man inte skylla på det om det inte blir något. Tyvärr hade stoet ovulerat när vi seminerade. Vet ju inte när det skedde. Tidigt på dagen eller precis innan. Ja man kan ju inget vinna om man inte spelar:). Spännade är det i alla fall.

Efter att inte ha visat någon brunst på 1,5 månad är mitt sto äntligen på gång. Nu blir det ett sista försök med Stalypso,hoppas nu bara allt klaffar denna gången.

Håller också tumme o tå för dig! :)

Nu är min kommande världsmästare försäkrad efter att ha kollat stoet på 56 dygn (nu 64...).

Kul om vi blir några Stalypsoägare av årgång -10!

Förresten så vet jag att Stalypso-Calido hingsten jag nämnt tidigare är till salu nu....:love: Kanske något att försöka köpa......kan ju vara intressant för vår svenska avel..:love:

Tack båda två! Dom hade skickat två doser, så hon seminerades med en i dag och ska få den andra imorgon. Kvaliten på sperman var ok men inte mer. Nu ska hon bara ovoulera i tid också. Ägget var 4,3 i morse och hon brukar släppa när det är 5, vet inte hur mycket det växer på en dag men denna gången hoppas jag det växer fooort;).

Hoppas verkligen det går vägen.Det skick vi fick på 12timmar var kanon,så det kanske har betydelse på transportlängden.
Eftersom mitt sto hade ovulerat så kanske det inte blir något i alla fall.:confused:
Skulle vara skönt om det funkade för flera. Att slippa åka till Tyskland nästa år.
Håller verkligen tummarna:)

Mitt sto hade två ägg vid koll, när vi seminerade hade det ena gått-det andra satt kvar MEN när vi kollade på 16-17 dygn hade hon tagit sig på båda. Skicket visade ca 60% så det räckte och blev över hos mitt sto. Hon tog sig ju inte i fjol så för oss blev det dubbelt upp och klämning av det ena, vilket också lyckades....så......tänk jättepositivt! O vi håller tumme för Er också!!

jag undrar hur många ston har blivit dräktiga med Stalypso nu 2009.jag är jätte intresserad att seminera mitt sto nästa år.Hon är dräktig med Baltimore just nu.men jag blev helt förälskad av Stalypso.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: Murray
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Piaff
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 467
Senast: Syrax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka