Stambyte och försäljning

niardasp

Trådstartare
Jag äger en bostadsrätt och nyligen har föreningen gått ut med att ett stambyte kommer behövas. Styrelsen har uppgett att de under 2019 kommer fatta ett slutgiltigt beslut i frågan och att alla lägenheter (ca 600 st) kommer att stambytas inom en 5-årsperiod. Hela badrummen kommer att rivas ut samt delar av kök. Jag vet alltså inte än när just min lägenhet kommer stambytas.

Jag har, innan jag fick reda på detta, tänkt att jag kommer att sälja min lägenhet inom ungefär 2 år. Därför skrämmer det mig lite att ett stambyte är nära förestående och att jag därmed kanske förlorar pengar på det.

Nu vill jag fråga er som har erfarenhet av stambyten och försäljning. När bör jag sälja? Hur nära inpå ett stambyte påverkas priset på lägenheten?

Just nu tänker jag att om min lägenhet ska stambytas om ett år så kan jag vänta med försäljning. Men om det är om 2-5 år så kommer jag inte vilja bo kvar så länge utan kommer att vilja sälja.

Hur skulle ni se på att köpa en lägenhet som ska stambytas inom 1-5 år? Spelar det roll för vilket pris ni vill ge för lägenheten och påverkas det av ifall det ska ske om ett eller fem år?

Andra erfarenheter och tankar om stambyten tas gärna emot också! :)
 
Jag hade nog undvikit att köpa en lägenhet med stundande stambyte, om det inte var en unik lägenhet som hade allt jag ville ha och lite till. Har kompisar som genomled stambyte i kök och badrum, de fick duscha och gå på toa i en byggbod på innergården i flera månader. Fördelar: de fick ett helt nytt badrum och fick göra en del material- och detaljval själva.
 
Jag hade nog undvikit att köpa en lägenhet med stundande stambyte, om det inte var en unik lägenhet som hade allt jag ville ha och lite till. Har kompisar som genomled stambyte i kök och badrum, de fick duscha och gå på toa i en byggbod på innergården i flera månader. Fördelar: de fick ett helt nytt badrum och fick göra en del material- och detaljval själva.
Jag resonerade likadant när jag skulle köpa den här lägenheten, och tänker (tyvärr för mig) att kanske många gör just det. Däremot är föreningen väldigt stabil och populär och lägenheter brukar sälja fort och alltid med budgivning vilket ju är ett plus för mig.

Frågan är om och hur mycket priset kan påverkas... det är ju förvisso omöjligt att veta egentligen.
 
Jag skulle sannolikt inte välja bort en lägenhet enbart utifrån ett annalkande stambyte. Jag har alltid rätt långsiktig syn på boende, flyttar jag så är det för många år - och då spelar nån månad eller två av olägenhet inte så stor roll. Har bott igenom ett stambyte mm, och visst var det stökigt men inget livsavgörande imho.
 
Jag skulle inte köpa en lägenhet som ska stambytas, så jag hade valt bort din lägenhet.

Helt enkelt för att jag har djur och i kombination med stambyte är det superbökigt. Been there, done that.
 
Jag skulle inte köpa en lägenhet som var på gång med stambyte. Mina föräldrar hade det och det var ett helvete (trots att de hade två toaletter och därför slapp springa till källaren, man gjorde en toalett i taget).
Däremot hade jag gärna köpt i ett nyligen stambytt hus, det blir väldigt fräscht och fint efteråt.
 
Tänkte bara säga att min sambos vän har varit med om två stambyten och då fick de bo i baracker, så man kanske inte måste bo i stöket. Inte kul det heller förstås men bättre enligt mig iaf. Kan ju vara värt att kolla upp.
 
Tänkte bara säga att min sambos vän har varit med om två stambyten och då fick de bo i baracker, så man kanske inte måste bo i stöket. Inte kul det heller förstås men bättre enligt mig iaf. Kan ju vara värt att kolla upp.

Jag har varit med om stambyte och visst var det bökigt men inte SÅÅÅ himla bökigt. Kanske för att jag hade möjligheter att duscha på gymmet och jobbade dagtid när byggarna var på plats.
 
Jag har varit med om stambyte och skulle aldrig någonsin köpa en lägenhet med kommande stambyte, däremot skulle jag gärna köpa en som nyss stambytts för då vet jag att det tar lång tid innan det byts igen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 248
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp