Stamfråga fullblod

Sv: Stamfråga fullblod

Haha magic_spell här på buke har en häst efter Diaghlyphard, en efter Duty Time och en efter Inchory! ;) (och en efter red rainbow)

Men hon är glad ändå! :D
 
Sv: Stamfråga fullblod

Jag har läst precis tvärt om; att Northern Dancer har bidragit till att fullblodshästarna har blivit mer lätthanterliga nuförtiden.. Och att att han var en riktig gentleman!

Jag kan ju inte påstå att du hört fel, och jag rätt. Men sök på nätet på amerikanska sidor om honom tex kan du ju ställa frågan på pedigreequery.com (osäker på adressen)

Han sägs ha varit mycket speciell och oförutsägbar i temperamentet faktiskt, har dels hört det samt läst, men minns inte var just nu. Om du vill kan jag söka fram det senare.
Hörde det även av en amerikansk galoppintresserad person apropå ett närstående exemplar av 2x ND:angel: :D .

Även Halo lär ha varit likadan och en teori jag läst är att det handlar om deras gemensamma mormor Almamhoud e Mahmoud. Vet inget mer om det. Bara teorier antar jag.

Ang Spectacular tide, tja ingen tuffing kanske, men din beskrivning av den avkomman får mej att undra över den hästens mamma:angel:
Vad hade den för stam? Är det något ST är känd för att nedärva är det ett bra temperament.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stamfråga fullblod

Lätthanterlig och gentleman känns absolut mer som något jag kan förknippa med ND.

:rofl: :rofl: Ja jag tar inte sånt så hårt, så jag tror dej, och dom har ju fler i släkten än en hingst. Men den ND på båda sidor jag känner är ingen gentleman i alla fall:rofl: Mycket mycket speciell. När jag läste en beskrivning av ND som ung häst var det karbonpapper. Hittar ju inte den nu bara. Får försöka hitta nån biografi när jag hinner.
 
Sv: Stamfråga fullblod

Jag är så vansinnigt gammal att jag kommer ihåg Northern Dancers avkommor och även om jag aldrig red någon (som jag kommer i håg i alla fall, han var ju liksom inte NORTHERN DANCER på den tiden, bara en bra hingst) så minns jag inte att någon sa nåt om dom annat än att dom var små och pigga. Han beskrivs också också som "feisty" och det betyder enligt min lexikon bland annat käck och modig!

Jag red däremot en hel del Nijinskyavkommor och dom var ganska vettiga men med starka viljor. Vi hade en gigantisk hingst hos Åge Paus i Chantilly, han hette nåt liknande Verouscka - kom till Jack van Berg senare men då var han kastrerad. Jag minns en dag nere i Lamorlaye när han kom lös och jagade Mme Paus på Diligo. Han såg ut som nån j-a Tyranosurus Rex och Diligo var ganska liten.

För att anknyta till dejtingtråden har jag dejtat Nijinskys träningsryttare Vincent Rossiter.:smirk: när han var i Californien med hästar från Vincent O'Brien. Han bjöd alltid på hummer för det var mycket billigare i Californien är på Irrland så han tyckte att han gjorde ett klipp där.

Jag har också dejtat han som passade Sunny's Halo när han vann Kentucky Derby. Hoppsan, jag har glömt vad han hette. Han var en trevlig kanadensare i alla fall och bjöd på sushi på trevliga japanska restaurnanter. Tror att Sunny's Halo var lite speciell men är inte säker. Cosmah finns i Theatricians härstamning också, hans avkommor var ofta lite känsliga.

Några citat om andra hingstar som finns i skandinaviska härstamningar:

"For a son of Red God he has quite a kind look to him, but at a certain angle you can see a touch of devil in his eye", ett citat tillskrivet John Magnier i boken "Horsetrader" av Patrick Robinson.

Om ni kan få tag på den boken är den en fantastiskt intressant redogörelse av Robert Sangsters uppgång och fall. Min favoritbok alla kategorier:love:

Red God är farfar till Rainbow Quest som är far till Richard of York och Red Rainbow. Han var även far till en häst som hette Red Tapis som Bosse Neuman tränade. Tappen var en riktig ängel så dom behöver inte bli idioter bara för att dom har idioter i stammen. Dom har ju en mamma också. Jag red en Green God när jag jobbade hos Åge och han hade för vana att kasta sig handlöst på rygg när han mötte andra hästar. Och det gör man i Chantilly

Här är vad Edward L Bowen skriver i boken Dynasties om Ribot:
"That Ribot remained in this country to the end of his life was a function of his personality. There was enough fear for his safety - and perhaps that of his handlers - were he to be flown back to Italy, that his owners were prevailed upon to extend the lease. Certainly Ribot became a difficult customer. He disliked the sight of ohter horses when outdoors, he attacked a tree in his paddock and spent part of his time in his stall on his hind legs, gnawing and pawing a wooden plank near the ceiling.

Farm manager Olin Gentry told us he suspected that, at some time along the way, Ribot had reared up so violently that he fell over backwards and "scrambled what brains he had":eek::crazy:
 
Sv: Stamfråga fullblod

Ang Spectacular tide, tja ingen tuffing kanske, men din beskrivning av den avkomman får mej att undra över den hästens mamma:angel:
Vad hade den för stam? Är det något ST är känd för att nedärva är det ett bra temperament.

Daggers mamma hette Cavendish Queen och hade Red God till morfar, det kan vara en förklaring! Spectacular Tide-avkomman hette Skip Rope, hade förträngt det. Övriga avkommor var efter Diahlyphard och ingen av dom var väl riktigt rumsren heller... Staffan Lidbeck har helbrorsan Templeton och han är nog också lite känslig....

Men jag älskade Dagger i alla fall.:love:

En kompis till mig, Alexis, red SP's pappa Tsunami Slew i träning och om jag inte missminner mig var han också lite känslig. Men det var efter att jag flyttat hem så jag kan ha fel.
 
Sv: Stamfråga fullblod

Daggers mamma hette Cavendish Queen och hade Red God till morfar, det kan vara en förklaring! Spectacular Tide-avkomman hette Skip Rope, hade förträngt det. Övriga avkommor var efter Diahlyphard och ingen av dom var väl riktigt rumsren heller... Staffan Lidbeck har helbrorsan Templeton och han är nog också lite känslig....

Men jag älskade Dagger i alla fall.:love:

En kompis till mig, Alexis, red SP's pappa Tsunami Slew i träning och om jag inte missminner mig var han också lite känslig. Men det var efter att jag flyttat hem så jag kan ha fel.

Ja Red god är efter Nasrullah som också hade ett rykte, men jag vet inte, jag har gillat dom med honom i stammen, jag.

Kan mycket väl tänka mej att Tsunami Slew var känslig, det kan absolut komma därifrån, för på mammas sida har ST Bold Ruler x2 en annan tuffing (och Nasrullah-son) efter vad som sägs.

Så även i ST avkommor finns ju anlag åt båda håll s a s men jag har hört att hans eget vänliga samarbetsvilliga psyke nedärvs starkt. (Och sett exempel på det.)

Sen kan ju gener ge tusentals kombinationer så inget är hundra, så är det ju:D
 
Sv: Stamfråga fullblod

Jag är så vansinnigt gammal att jag kommer ihåg Northern Dancers avkommor och även om jag aldrig red någon (som jag kommer i håg i alla fall, han var ju liksom inte NORTHERN DANCER på den tiden, bara en bra hingst) så minns jag inte att någon sa nåt om dom annat än att dom var små och pigga. Han beskrivs också också som "feisty" och det betyder enligt min lexikon bland annat käck och modig!

Jag red däremot en hel del Nijinskyavkommor och dom var ganska vettiga men med starka viljor. Vi hade en gigantisk hingst hos Åge Paus i Chantilly, han hette nåt liknande Verouscka - kom till Jack van Berg senare men då var han kastrerad. Jag minns en dag nere i Lamorlaye när han kom lös och jagade Mme Paus på Diligo. Han såg ut som nån j-a Tyranosurus Rex och Diligo var ganska liten.

För att anknyta till dejtingtråden har jag dejtat Nijinskys träningsryttare Vincent Rossiter. när han var i Californien med hästar från Vincent O'Brien. Han bjöd alltid på hummer för det var mycket billigare i Californien är på Irrland så han tyckte att han gjorde ett klipp där.

Jag har också dejtat han som passade Sunny's Halo när han vann Kentucky Derby. Hoppsan, jag har glömt vad han hette. Han var en trevlig kanadensare i alla fall och bjöd på sushi på trevliga japanska restaurnanter. Tror att Sunny's Halo var lite speciell men är inte säker. Cosmah finns i Theatricians härstamning också, hans avkommor var ofta lite känsliga.

Några citat om andra hingstar som finns i skandinaviska härstamningar:

"For a son of Red God he has quite a kind look to him, but at a certain angle you can see a touch of devil in his eye", ett citat tillskrivet John Magnier i boken "Horsetrader" av Patrick Robinson.

Om ni kan få tag på den boken är den en fantastiskt intressant redogörelse av Robert Sangsters uppgång och fall. Min favoritbok alla kategorier

Red God är farfar till Rainbow Quest som är far till Richard of York och Red Rainbow. Han var även far till en häst som hette Red Tapis som Bosse Neuman tränade. Tappen var en riktig ängel så dom behöver inte bli idioter bara för att dom har idioter i stammen. Dom har ju en mamma också. Jag red en Green God när jag jobbade hos Åge och han hade för vana att kasta sig handlöst på rygg när han mötte andra hästar. Och det gör man i Chantilly

Här är vad Edward L Bowen skriver i boken Dynasties om Ribot:
"That Ribot remained in this country to the end of his life was a function of his personality. There was enough fear for his safety - and perhaps that of his handlers - were he to be flown back to Italy, that his owners were prevailed upon to extend the lease. Certainly Ribot became a difficult customer. He disliked the sight of ohter horses when outdoors, he attacked a tree in his paddock and spent part of his time in his stall on his hind legs, gnawing and pawing a wooden plank near the ceiling.

Farm manager Olin Gentry told us he suspected that, at some time along the way, Ribot had reared up so violently that he fell over backwards and "scrambled what brains he had"


:eek: Vad du kan! :bow:

Ja Ribot har jag hört om, samt Nearctic. Och Nearco själv inte att förglömmma var ju rätt tuff som jag har förstått. Han finns ju bakom de flesta:angel: Min absoluta älskling och underbaraste häst hade Nearco x3 bla samt Nasrullah och han var :love: :love: :love:

Jag har läst att Ribots pappa Tenerani var en svår en, och han har en hel del gemensamt med Nearcos mamma Nogara, fast å andra sidan, så långt bak finns ungefär samma hästar med i de flesta fullblod.

Imponerad av dina kunskaper:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stamfråga fullblod

Kod:
Imponerad av dina kunskaper
Tack för komplimangen! Efter att jag läste igenom allt kände jag mig lite töntig! Det blev mycket "name dropping":p men så är det när man har vart med ett tag!

Om du är intresserade av härstamningar kan jag rekommendera www.pedigreepost.com - många intressanta artiklar av insatta skribenter.

Precis som du säger var Nasrullah känd för att lämna tuffa (mördare) hästar men det var faktiskt före min tid :D men, som du också så riktigt påpekar, är att det finns hur många kombinationer som helst och man kan aldrig förutsäga resultatet exakt. Men det är ju alltid bra att ha i bakhuvudet vilka man ska kolla lite extra innan man kastar sig upp på dom :eek:

Kod:
Haha magic_spell här på buke har en häst efter Diaghlyphard, en efter Duty Time och en efter Inchory! (och en efter red rainbow)

Men hon är glad ändå!

Duty Time, Inchrory och Red Rainbow, då fattas det bara en Informant för att göra samlingen komplett!:devil:
 
Sv: Stamfråga fullblod

Tack, ska spara den länken.

Ska jag vara ärlig är jag numera inte så inne i det men för några år sen läste jag bla där, minns jag nu.

Min älskling som jag skrev om i förra inlägget hade förfärligt mycket Nearco genom olika söner o döttrar (vilket många har i o f s) och egentligen stämde nog det här rätt bra in på honom:

he has quite a kind look to him, but at a certain angle you can see a touch of devil in his eye
:rofl: Kunde man skrivit över hans boxdörr :rofl:

Men han hade huvudet med sig i alla lägen och var en underbar häst, som t o m barnen red på. (Det var bara vuxna han kunde vara tuff mot om han fick lust, :angel: )

Jag gillar tuffa hästar men de ska ha vett också, annars får det vara.

Och Nasrullah var t o m före min tid:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stamfråga fullblod

Jag har en hel del ND på min och har endast fått positiva kommentarer om det då det kommer till ridhästavel.
 
Sv: Stamfråga fullblod

vad roligt att läsa!

ND är farmorsfar till min häst, Red god är farfarsfar och Nijinsky är morfarsfar!
 
Sv: Stamfråga fullblod

Jag har en gammal lista jag fått på min häst härstamning, står att hon har 18,75% ND. Störst andel av honom, han kommer högst upp på listan.
 
Sv: Stamfråga fullblod

Min absoluta älskling och underbaraste häst hade Nearco x3 bla samt Nasrullah och han var :love: :love: :love:

Min häst hade väldigt mycket Nearco (säkert 10 gånger, långt bak men ändå) och nästan lika mycket Nasrullah, sedan hade hon ND 1 gång i fjärde led samt "Diaghlyphard-blod" genom Lyphard i tredje led. Men inte var hon något monster för det :idea:
 
Sv: Stamfråga fullblod

Varför flyr du Duty Time? Jag är mycket nyfiken eftersom jag äger en avkomma till honom själv.
Är inte alls insatt i fullblodsavel än men det är intressant...
 
Sv: Stamfråga fullblod

De D.T jag sett på banan har inte varit roliga samt att avkommorna inte är roliga att rida in (enligt säker källa som fött upp många själv)
Men naturligtvis finns det undantag men köper man en åring är det ju som att köpa grisen i säcken och den risken tar inte jag:angel:
 
Sv: Stamfråga fullblod

Dom verkar inte speciellt trevliga att ha att göra med. Peter Åberg, som haft en hel radda egenuppfödda har en unghäst efter Pennekamp efter flera år med Duty Times och han sa att han hade glömt bort hur trevligt det var att ha vettiga hästar!:angel:

Men det det finns alltid undantag! Och många hästar blir avsevärt lätthanterligar när dom inte får så där 8 kg kraftfoder om dagen.;)
 
Sv: Stamfråga fullblod

Pennekamp åringar är dessutom extremt snälla att ha och göra mig! :angel: Iaf om man jämför med Be my Chief som vi har haft tre på raken innan... Haha då är Pennekamp och Itsabrahma underbara! :D
 
Sv: Stamfråga fullblod

Om min häst är ett undantag eller inte vet jag ju inte. Jag träffade ju aldrig honom när han var i full tävlingskondition, Annika Källse sa att hon hade ridit honom så hon vet nog bättre än mig.
Det hade däremot varit intressant att veta hur Duty Time själv var...
Du har nog rätt i att det blir annorlunda när de kommer av banan, även om min häst lyckas att sätta myror i huvudet på sin ägare ganska så ofta...

*ursäkta trådkapningen*
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 649
Övr. Grenar Jag har hittat några intressanta men tänkte kolla med er som är lite duktigare på fullblod i dag vad ni tycker om dessa stammar och...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Mysaan
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp