Stamnamn...

A

adore

Måste komma på ett bra stamnamn snart men det är så svårt!!
Har endel namn men inget som vi verkligen vill ha. Skulle vara kul med ett på latin.
Hur kom ni som är uppfödare på era namn??
 
Winea´s....har skickat in mitt men ej fått svar ännu...det var iof väldans länge sedan,undrar om det kom bort på vägen???
Vinea betyder iaf vingård,jag heter Wingårdh i efernamn....bytte helt sonika ut v mot w....mitt andra förslag är just wingårdh´s...
 
Jag funderar också... enligt tradition har vi ju thailänska namn, men det finns inte så många bra... Jag har funderat på Caol Ila, som är min favoritwhisky, kan man heta det??

S*Caol Ila Korater... hmm...
 
Tycker du borde kontakta SVERAK. Min ansökan kom ju bort, så min klubbskreterare fick faxa in en ny. Sen gick det undan minsann! :devil:
 
Jag fick ju som tur var mitt förstahandsval, Dragonfire.
Jag har alltid gillat fantasy, och speciellt drakar. Har en drake tatuerad på vristen! Och så är min sambo brandman, så han ville få in eld. Så då blev det Dragonfire!

Men jag hade en massa andra förslag också, bl a Milky Way, Tiramisu, Vaniljdrömmens...

Fundera på något som har anknytning till dig, och som du även tycker låter snyggt!
 
pratade med den kvinna som har hand om stamnamnsansökningar på min klbb och hon sa att det tar 3-4 månader.
har hört innan att det tar ca 1 månad...

ditt namn tycker jag är väldigt bra. hoppas det godkänns!!
 
funderar på Admirari Rex Feles = Beundra kung katt
men jag vet inte om man kan sätta orden i den följden.
lite kul att rex betyder kung när jag har cornich rex-katter...

Admirari tycker jag väldigt mkt om. tycker om ordet adore och admirari betyder ju som sagt beundra

sen har jag ju Voluntas som betyder vilja och då tänker jag på att katter har en egen vilja.
 
Tänk på att ju längre stamnamn, desto kortare "namn" på ungarna eftersom hela namnet inte får innehålla fler än 35 tecken inkl. mellanslag och fluglortar och sånt.
Fast vill man ha kortare namn, så kan man såklart satsa på ett längre stamnamn. Det är ju helt upp till smak och tycke !!
 
jo det är klart!!
men då får jag väl begränsa mej och ta kortare namn på bebbarna. kan ju ändå välja namn med 17 tecken om jag tar Admirari Rex Feles.....men jag vet inte vad jag ska ta än.

Har du stamnamn än??
vad har/tar du??
 
Efter mycket letande kom jag på Lisuanto's.
Det står för min familjs namn, där jag har tagit de 2 första bokstäverna i allas namn utom mitt och sen lekt ihop dom. Tänkte på S*Blue Mountain's först, men det var upptaget och sen ville jag ha S*Knightwood, vilket jag inte heller fick.
Jag ville ju inte ha nått som har med rasen att göra, då jag planerar att börja med minst 1 ras till och sen kanske man byter. Mååånga år kvar att ångra oss, har ju vi unga uppfödare.
Mitt tips är att ta det som känns bäst i min. Jag gillade absolut det där långa med Rex i, fast jag är ju barnsligt förtjust i långa namn :angel:
 
lite roligt!
jag har med eperimenterat med de två första bokstäverna i våra namn men jag har nog fastnat för det låna rex-namnet.
blir bara bättre och bättre för varje gång jag säger/läser det.
 
är det så att man får ha 30 tecken i stamnamnet nu??
britt-maria som tar imot stamnamnsansökningarna i nerikes sa det då jag var på föreläsningen om alternativmedicin i tisdags.
är inte riktigt säker på att jag fattade rätt dessvärre.
 
Alltså, du får har 35 tecken i hela namnet inklusive stamnamn.
Ta t.ex min lila hona som kommer att heta
S*Lisuanto's Abiding Addiction

Där har jag fått in 28 tecken. Prefixen behöver du inte räkna med. Dock räknas ' och alla mellanslag.
S*Lisuanto's Atomic Attraction består av 28 det med och S*Lisuanto's Absolute Abstraction består av 31 tecken och ligger alltså precis innanför.

Så sent och jag är lite vimsig i knoppen nu. Hoppas du förstår nått.
 
oki, men är det max 15 tecken man får ha i stamnamnet??
då kan jag ju inte ha Admirari Rex Feles... :cry:
 
Jag hade tre namnförslag, det blev nr3 och det blev CLOUDS passar bra till ulliga,gulliga perserbebisar tycker jag :love:
 
Jag tänkte keltiskt, varför vet jag inte. Men så läste jag myten om den kelstiska gudinnan Cerridwen och då var det ett självklart val.

"Cerridwen's cauldron is an ancient feminine symbol of renewal, rebirth, transformation and inexhaustible plenty 8 . It is the primary female symbol of the pre-Christian world, and represents the womb of the Great Goddess from which all things are born and reborn again 9 . Like the Greek Goddess, Demeter, and the Egyptian Goddess, Isis, Cerridwen was the great Celtic Goddess of inspiration, intelligence and knowledge, and was invoked as a law-giver and sage dispenser of righteous wisdom, counsel and justice 10 ."

Det tog knappt en månad från att jag skickat in papperen tills att jag fått besked om att det blivit godkänt.
 
Jag var också inne på kelitskt ett tag, hade t om bestämt mig för ett namn: Araianrhod's. Gillade det verkligen, men när det hade gåt tett tag så kom jag på mig själv med att inte komma ihåg om det hette Araianrhod eller Aranriodh, och det är ju lite jobbigt att ha ett stamnamn som man inte en skan komma ihåg. :crazy:
Funderar på att ha kelitkst som namntema på nån kull istället! För det är väldigt vackra namn!
 
fasen!!!
om jag skulle ha AdmirareRexFeles skrivet så här så blir det en bokstav för mkt!!! :mad:
jag som verkligen ville ha det!! :cry:
*stampar i marken*
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 819
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·
Avel Idag föddes mitt efterlängtade föl🥺 kan dock inte komma på ett namn, hade tänkt Valkyria men det blev en hingst. Någon med några tips...
Svar
10
· Visningar
830
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 700
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp