Stamp...stamp...stamp...

S

Sudd

Ni som har hästar som stampar och lever rövar i tranporten..hur tränar ni för att få bort det ?
Har en häst som är bra att lasta går i direkt, men så fort jag stänger så börjar han stampa och leva f-n ända tills jag börjar rulla då står han som ett ljus, tills jag måste stanna nästa gång..och det är inte lite heller han lever om.
Det är ingen höjdare när man ska på tävling och måste in och visa vacc. intyget innan man får lasta ut, ibland håller han på att riva hela transporten..
Han blir då himla orolig när han ska lastas ut och har gärna bråttom ut.
Däremot om jag lastar i honom och står själv i och håller honom sällskap då är han hellugn..
Har försökt att vänta ut honom, att han inte får komma ut förrän han står still...men hittills har jag inte orkat vänta ut honom..och jag ser paniken börjar komma i ögonen på han, så jag vill ha ut honom innan det händer en olycka..
Hur fasiken kan man träna bort sånt...tycker jag har åkt en hel del med han och det blir liksom aldrig bättre.
Någon enstaka gång då och då om han är riktigt slö en dag så kan han vara rätt lugn, men dom gångerna är lätträknade.
:confused: :confused:
 
Hästen får smått panik i den lilla utrymme som faktiskt är i en transport.Så länge dom har balansen och all trafik att vara komcentrerad på så är dom lugna men när man stannar och dom kan tänka på annat blir det fart i deras ben=)
 
Jo, jag förstår att det är lite åt det hållet..men min undran är ju hur man kan träna bort det..Jag upplever inte i övrigt att han har problem med trånga utrymmen..Kan lätt stå i en liten trång spilta utan problem..eller andra trånga utrymmen. Men det är just när man står still med transporten han blir alldeles till sig...
 
genom att gå in i transportet och prata lugnande med henne!
 
Du måste bryta ett mönster genom att göra något annat än det som hästen förväntar sig. Dvs istället för att lasta ur direkt eller så snabbt som möjligt, så kan du till exempel ta en fikarast! :D Släng till hästen en tuss hö t ex. Borsta lite på den, gör nåt annat bara. Lär den att det inte automatiskt betyder att man ska ut, bara för att man stannar. Låt det ta tid, se till att hästen har lugnat sig VARJE gång, innan ni fäller ner lämmen. Tid, konsekvens och lugn kommer att fixa biffen! :)
 
Precis som Dreamer säger - bryt mönstret. Stanna och stå still med transporten en stund. När hon tror det är dags för avlastning - kör igen. Stanna - kör - stanna - kör. Då har hästen inte riktigt koll på när det är dags att gå av. Kan ju lika gärna vara dags att köra vidare. Också som Dreamer skrev gör annat änn att lasta ur direkt.

Vi har en ponny som var väldigt otålig precis han var lastad. När vi väl kört iväg och stannar kan han stå hur länge som helst i transporten. Jag brukade starta bilen och köra fram några meter, slå av motorn och sedan fixa allt som ska fixas (lasta sadler mm). Då var han helt cool. Numera står han helt lugn från början.
 
Snuffsan och Dreamer - vilka bra tips! :idea:
Det ska jag också testa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp