Häst som stannar

Bukefalos 30 år!

dreamhorse

Trådstartare
Hej! Har haft en islänning i ca 2 år och har ridit honom regelbundet både ut och i paddock.
Har lyssnat fint tidigare. Tidigare kunde han stanna nån gång men då kunde jag snurra runt men nu har han börjat testa igen genom att stanna bara och fryser fast.
Jag var dum så jag hoppade av honom när han gjorde så och ledde honom en bit sen hoppade jag upp igen.

Tips hur man får honom att sluta?

Mitt tips är att fortsätta leda förbi det han stannar för. Led fram och tillbaka några gånger tills han följer utan motstånd. Sitt sedan upp och rid fram och tillbaka tills det går utan motstånd. Då har det farliga avdramatiseras och du har honom på hjälperna. Nästa gång kommer det att bli lättare.
Bli aldrig arg eller tappa tålamodet.

Hej! Har haft en islänning i ca 2 år och har ridit honom regelbundet både ut och i paddock.
Har lyssnat fint tidigare. Tidigare kunde han stanna nån gång men då kunde jag snurra runt men nu har han börjat testa igen genom att stanna bara och fryser fast.
Jag var dum så jag hoppade av honom när han gjorde så och ledde honom en bit sen hoppade jag upp igen.

Tips hur man får honom att sluta?
Hade gjort en vetcheck faktiskt.
Men då är jag färgad av att den jag hade inte visade smärta på annat sätt än att frysa fast ibland och sen visade sig vara dubbelsidigt halt hovled fram.

Nej, kolla upp honom veterinärt som flera sagt. Förutom massa andra saker kan exempelvis PPID göra att de inte orkar gå fram som vanligt, och sånt hittar ingen ET.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?