Ståndman i dressyr?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 084
R

Real_Life

Knoppar har man väl för att ge ett välvårdat intryck samt för att visa halsen? Hur är det med ståndman då?
Vissa hästar (speciellt ponnyer) passar ju så mycket bättre i ståndman än liggande man tycker jag iallafall :p Men vad brukar domarna tycka?
Nu menar jag inte fjordingar utan andra, helt vanliga ponnyer typ :)

Sv: Ståndman i dressyr?

Domarna bryr sig nog inte så mkt om hästen har ståndman eller ej. De ska ju främst bedöma ritten, inte håret ;)
Huvudsaken är väl att det ser prydligt och välansat ut.

Nirak

Tänkte att man har ju hört att det ska se fint ut alltihop så vissa kanske tar med manen och så :p
Men en häst som passar bäst i ståndman kan absolut ha det då? :)

Det tycker jag absolut! Prydliga och jämna knoppar är i min smak snyggast... men kan man inte knoppa eller låter manen hänga risig och ful.. då är det helt klart snyggare med en välansad ståndman!

Nirak

Jag har sett flera ponnyer på dressyrtävlingar som har haft stubbman.

min b-ponny hade stubbman på alla tävlingar som ja red.. -04 tog vi brons på SM så antagligen brydde sig inte domarna om att han hade stubbman:)
men nu har jag hört att alla ponnys MÅSTE vara flätade.. någon som vet om detta stämmer??

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 654
Senast: Mirtai
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
746
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 662
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor

Hund, Katt, Andra Djur