Stång på shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 2 825
S

speedygirl

Är det fel att låta en sjuåring rida med stång på shettis som bara är 5år gammal. Han är stark ibland då vi tränar. Har hört att det inte ska vara så farligt, så vad säger ni.

Sv: Stång på shettis

Vi velade hit och dit i liknande situation. Kom fram till att de tvådelade nöp honom, men till slut valde vi att börja med ett tre-delad och det har funkat bättre. Dessutom har jag som ä'r vuxen jobbat honom mycket från marken för att få honom att lyssna på små hjälper så barnen slipper slita och dra allt för mycket. Annars fick jag också rådet med att ett rakt bett borde funka. Lycka till!

Utan att veta något om hur sjuåringen rider, h*n har kanske en helt fantastiskt känslig hand och klarar av det fingemang, men om det är en vanligt utvecklad sjuåring men en normal sjuårings motorik skulle jag säga att det vore som att sätta en cirkelsåg i händerna på en apa.

Ibland har man ju inget val, om hästen drar iväg med sjuåringen på ryggen för att h*n inte orkar hålla...är ju inte så kul! Men prova lite olika bett och försök hitta det mildaste men som ändå funkar! Jag vet att det är svårt med så små storlekar... Sen kan ju du tömköra den och jobba med att använda tränsbett. Och ska sjuåringen använda stångbett är det ju bra att du är med och kan instruera. Du vet nog bäst själv!

Shettisen är ju så ung! Min shettis är 6 år gammal, rids på ihåligt tränsbett, så känslig i munnen! En femåring som redan är förstörd i munnen så att man måste rida med stång? Vad har hänt i dens liv egentligen??? Men, jag skulle faktiskt försöka rida på ett mildare bett, vad ska man använda då hästen ej längre lyssnar på stång? Hästen är ändå bara fem år.

Det bästa är ju om du kan utbilda och träna ponnyn från marken så den blir lydigare för hjälperna, men under tiden tycker jag att barnet ska ha en stång om h*n inte orkar hålla, det är en säkerhetsfråga.

En sjuåring rider ju förhoppningsvis inte utan vuxens överinsyn så att barnet skulle skada ponnyn håller jag för otroligt.

Ibland har man ju inget val, om hästen drar iväg med sjuåringen på ryggen för att h*n inte orkar hålla...är ju inte så kul!

Nej det är klart, men det kommer inte dröja så länge innan hästen blir ännu otrevligare med ett skarpt bett i munnen. Så då kanske vi pratar om en 7-åring som ligger i stenröset en dag istället, det är mindre trevligt än då.

Kanske man istället borde se efter en mer ridbar häst för 7-åringen, för den som finns nu kommer inte att vara ridbar så länge till.

Boj skrev:
Nej det är klart, men det kommer inte dröja så länge innan hästen blir ännu otrevligare med ett skarpt bett i munnen. Så då kanske vi pratar om en 7-åring som ligger i stenröset en dag istället, det är mindre trevligt än då.

Kanske man istället borde se efter en mer ridbar häst för 7-åringen, för den som finns nu kommer inte att vara ridbar så länge till.

Min har bara blivit bättre! För två år sedan hängde jag i tömmarna bakåtlutad för att ha kontroll (tränsbett) i vagnen. Idag när jag körde var det världens finste ponny, mycket lätt på handen!! Jag har då bytt till ett skarpare bett men samtidigt jobbat med tredelat vid tömkörning! Att hästen har stång ibland tror jag inte förstör munnen, om handen är någorlunda mjuk. Men man ska ju då jobba med hästen emellan det såklart!

Att hästen har stång ibland tror jag inte förstör munnen, om handen är någorlunda mjuk. Men man ska ju då jobba med hästen emellan det såklart!

Självklart, men kan en sjuåring det på rätt sätt då. Till syvens handlar det även om en ledarskapsfråga, och är inte enbart en bettfråga. Erfarenheten av ledarskapet får man med tiden, hur stor erfarenhet har en 7-åring i den frågan.

Jag anser i varje fall att en annan häst skulle lära 7-åringen mer, än vad omtalat objekt kanske gör nu. Har man otur, lär den barnet en sak nämligen att bli livrädd för hästar. Och många hästar har en otäck benägenhet at bli ännu värre på skarpare bett, frågan är om man vill utsätta sin 7-åring för det. Jag hade då inte en funderat på tanken.

Hon va och tränade i veckan nu och det gick hur bra som helst. Red då på stång! Shettisen va jättego och väldigt arbetsam. Ryttaren är vldigt lätt i handen och så bra som han hoppade nu har han aldrig gjort tidigare. Så jag tror nog inte att det va så dumt val att skaffa stång iaf. Kommer ej rida med det hela tiden, utan har fler träns och då med vanligt tränsbett.

Hon va och tränade i veckan nu och det gick hur bra som helst. Red då på stång! Shettisen va jättego och väldigt arbetsam.

Dom brukar ju bli det under en period, stoppa in en taggtråd själv i munnen så får du se hur uppkäftig man blir. Kruxet med en stång är inte att den skall fungera som ett nödstopp, då är man ute på fel väg. Stången är till för de ryttare som utbildat hästen grundligt, och sen vill förfina ridningen.

Lydnaden måste läras in på annat sätt än med våld, då detta endast skapar spänningar och frustration hos hästen. Att hästen skenar iväg, är en ren lydnadsfråga och den sitter inte i hästens mun utan i ryttarens kunskaper.

Jag menar bara så här, vad för slags signaler skickar man sitt barn i ridningen när föräldern själv inte tar problemet med allvar. All ridning skall gå ut på ren säkerhet och omtanke, inte bara mot sig själv och egen häst utan även mot omgivningen.

Lär barnen att lösa problemet från grunden, och ge dom inga falska förhoppningar om att genvägar är bästa lösnsingen. För några sådana finns inte, tyvärr har ju alla mynt en baksida också.

Det va även tränaren som tyckte att det skulle behövas en stång då hon rider. Men nog om det! Vi gör ju alla vad vi tycker är bäst osv!!!

Hon rider med en stång som finns på b*rjes och det är rörliga ringar på den.

Kul att det gick bra! Lycka till i fortsättningen...

Är inte så insatt i shettlandsponnyer men tillhör inte dem de sent utvecklade raserna som man rider in vid ca 5 års ålder? Låter lite tidigt att vara och träna med en femåring, dessutom på stångbett? :confused:

Ett bett är inte skarpare än dess hand.... Jadu Boj, du kanske skulle vilja ha suttit i vagnen bakom shettisen jag har hand om för ett och ett halvt år sedan med tränsbett på i sken? Jag anser det vara en ren säkerhetsfråga att ha stång på en sådan häst. Både för hästen och kuskens skull! När jag sedan började använda stångbett på honom slapp vi dessa turer och rädslan för att köra ute i skogen. Och det är klart att denna ponny inte var speciellt tränad vid den tiden och drog iväg på sina skenturer så fort han fick chansen. Men nu efter en massa träning, lydnad som vid tömkörning och dressyrkörning är han lätt på handen, och skenar aldrig. Då har jag alltid kört med stångbettet och tömkört med tredelat.... Så jag tycker inte man kan säga att stångbett bara är FYFYFY för de funkar för vissa hästar!!!

Precis som SanchoPrancho sa, shettisar ska ridas in vid ca 5 års ålder, gärna ännu senare. Att sätta en sjuåring på en förhoppningsvis nyinriden shettis med stångbett låter vansinnigt!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 228
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
382
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna