Stång på shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 2 825
Sv: Stång på shettis

Jadu Boj, du kanske skulle vilja ha suttit i vagnen bakom shettisen jag har hand om för ett och ett halvt år sedan med tränsbett på i sken?

Vi kanske skall byta då, för än idag tar min madame chansen så fort hon får en ny ryttare. Från början skrek alla i falsett att jag skulle rida med just stångbett, jag har aldrig använt annat än tredelat på henne samt arbetat mycket med lydnad. Tyärr har jag däremot sett hästar som med tiden blivit helt oridbara, pga att ett skarpt bett använts som nödstopp. Här har hästarna blivit mer och mer okänslig i munnen, pga ryttaren. Stoppet får aldrig sitta i handen, utan skall komma utifrån ryttarens vikthjälper.

Vid ett tillfälle inträffade en rätt rejäl olycka i närheten av oss, orsaken var att ryttaren provade ett stångbett på sin "heta" häst för bättre lydnad. Hästen ifråga drog järnet, och ju mer ryttaren tog i tygeln desto fortare gick det. Avlslutningen skedde på en asfalts väg, där hästen bestämdes sig för att göra sig av med sin ryttare i ren panik.

Det finns gott om sådana hästar, själv äger jag en sådan. Ju mer du tar i tygeln, ju fortare går det och ännu fortare med ett skarpt bett. Instinkten hos hästen är flykt, en instinkt rår vi inte över speciellt inte i kombination med smärta.

Jo det är klart du ska använda vikthjälperna när du rider också. Men när man kör är det lite svårt. Det jag vill ha fram är att de kan funka mycket bra på vissa hästar. Men som du tog exempel på funkar det inte alls på andra! Det är väl så med alla bett? hästars munnar ser ju olika ut och dom trivs på olika bett...Och man kan säkert förstöra en mun om man inte använder det på rätt sätt men på min shettis har han bara blivit bättre! Jag anser det vara värre att ha ett milt bett och sitta och hårddra hela tiden än att ha ett lite skarpare och kunna vara mjuk på handen... Så man kan ju inte dra alla över en kant och säga att stångbett inte alls fungerar!

Skjut mig, jag kör min fyråring på postkandar! :eek:

speedygirl skrev:
Hon rider med en stång som finns på b*rjes och det är rörliga ringar på den.

Det enda "stångbett" de har på Börjes är ett vanligt rakt tränsbett och alltså inget stångbett. Ett stångbett är ett bett med skänklar.

Senast ändrad av en moderator:

speedygirl skrev:
Hon rider med en stång som finns på b*rjes och det är rörliga ringar på den.

Det enda "stångbett" de har på Börjes är ett rakt tränsbett med lösa ringar, alltså inget stångbett. Ett stångbett är ett bett med skänklar!

Jag reagerade också på det!

Jag tror att folk har missförstått varandra ganska rejält i denna tråd...

Till trådskaparen:
Om det är ett vanligt tränsbett du har fast oledat (kan även benämnas stång...) så är det lugnt, det är svårt att skada hästen med det. :)

Jaja kanske fattade mig lite fel. Men det är ett rakt tränsbett som hon rider med. I stallet så säger alla stång och då blir det automatiskt att vi också gör det. Men iaf det går hur bra som helst då hon rider
Och det är inget fel att rida in en shettis på 5-år. Ryttaren har varit med sedan hästen föddes och själv ridit på den hela tiden. Men fått hjälp men bara lite av en äldre tjej. De har även varit ute på lite klubbtävlingar och då bara hoppat clear round med väldigt goda resultat. Så nu tar de 1 ridlektion i veckan och det går hur bra som helst. Ska inte sluta med det!!!!

Kör på bara och hoppas det går bra för dom!!!

Finns det ingen annan lättare mer runtinerad ryttare som kan rida till hästen eller att du kan tömköra...stångbett på en femåring som en sjuåring ska rida på låter lite väl :devil:

Finns det ingen anna häst att rida på under tiden eller annan hjälp att få,nackdelen med stångbett i ett sånt här läge är att hästen nog kommer att protestera i början för att sen bli immun mot bettet,och vad skall man ta till då??

Så skarpa hjälpmedel skall inte behövas på en såpass ung häst.
se om ni inte kan få hjälp med utbildningen,ingen häst på 5 skall beha ridas med såpass skarpt bett,dock kanske lite lydnad (nu känner jag inte hästen eller er) kan vara på sin plats,en shettis är smart och vet ofta hur den skall komma undan arbete...att sätta en sjuåring på plats är inte det svåraste om man är häst och har kapaciteten och viljan till det,ju mindre ponny ju smartare häst...

Det tycker jag gott att ni kan fortsätta att rida på för ett rakt oledat tränsbett är bland det mildaste man kan rida på faktiskt. Jag tror att de flesta här tänkte sig kandarstång eller något liknande och det är kanske inte ett verktyg man sätter i händerna på en 7-åring.. Lycka till i fortsättningen! :)

Tackar!!

Hon rider på och det går hur bra som helst. Vi rider dock inte med det raka tränsbettet hela tiden utan byter vid några ridpass. Så nu siktar vi på att tävla ännu mer nästa år. För 7-åringen vill verkligen det.

Ett litet råd i all välmening.

Kalla saker och ting för deras rätta namn.
Det blir mindre missförstånd då.

Om man använder ett rakt oledat tränsbett, så skriver man det.
Och om man rider på stång, så skriver man det.

Det finns faktikst Pelhamstänger i Shettis-storlek.
Men inte på Börjes.
De är mycket vackra och MYCKET skarpa.
De är INGET för en ung ponny och ett litet barn.
Med ett sådant bett kan barnet slita tungan av ponnyn.

Kan du förstå att folk blev upprörda?

Det är den sista bilden som används. Skulle då aldrig falla mig att ta på ett stångbett med havsstänger på en liten shettis. Nån måtta får det väl ändå vara. Kallar det bettet i alla fall för stång det som vi rider på nu.

Så ni kan nu andas ut och låta vardagen gå vidare.

Stång blir det som sagt när det finns skänklar samt kedja, sen kan längden på skänklarna variera. Jag vet att det även finns sk sk stång utan kedja, alla bett med ringar är bett och inget annat.

Om jag va du hade jag inte låtit en sjuåring rida med stång på en shettis... som Leoni sa. Köp ett väldigt tunt bridongbett. Shettisart har väldigt små munnar och anledningen till varför h*n inte svarar på ett vanligt två eller tre delat kan vara att det inte får plats i munnen så h*n inte får nåt "grepp" om det. Hade samma problem med min unghäst. Han är jättekänslig i munnen men han när du tog i tygeln bara bet han ihop å drog iväg. Men när jag bytte till ett vanligt tvådelat smalt bridongbett så går han hur bra som helst!
Man ska inte rida med stång på 5 åringar. Man ska helst inte börja förens dom är 7år och det är ju bara att vänja dom då, inte börja hårdträna med kandar och allt.

Testa bridong först... Din ponny kanske funkar bra på stång nu men ditt barn kanske drar lite för hårt ändå poch då kommer h*n bli okänslig och ni kommer behöva starkare och starkare bett hela tiden för att kunna kontrollera hästen.
Och om ni vill undvika detta kan du ju lära barnet att rida med sitsen. Jag kan lov adig att din ponny kommer uppskatta det enormt. Att slita och dra i tyglarna har inte fått ngn häst att gå i form eller göra en korrekt rörelse.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 228
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
382
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna