Stångande kalvar

Jamtland

Trådstartare
Vi har skaffat två stutar, eller rättare sagt, ena dottern har skaffat en stut att ha som sällskaps- drag- och riddjur och då var vi tvungna att skaffa en som sällskap också. Foder och sånt har vi koll på, men hur uppfostrar man kalvarna när de börjar på att vilja stångas?
 
Vi har skaffat två stutar, eller rättare sagt, ena dottern har skaffat en stut att ha som sällskaps- drag- och riddjur och då var vi tvungna att skaffa en som sällskap också. Foder och sånt har vi koll på, men hur uppfostrar man kalvarna när de börjar på att vilja stångas?
DE stångar väl på varandra? De är väl små? Så det går över automatiskt tänker jag om du menar att de stångar er??
 
DE stångar väl på varandra? De är väl små? Så det går över automatiskt tänker jag om du menar att de stångar er??
De stångar varandra ja, men de "hotar" och försöker ibland att stånga oss, hitintills har arg röst och handviftningar stoppat dem. De är födda i juli.
 
Eftersom de är så unga och inte verkar gå med sin mor så antar jag det är mjölkras, vi har stutar- som hanteras mkt- men vi har aldrig någon som moppar mot oss. Dock uppfostrad de av sina mödrar i typ 8 mån
 
Eftersom du kallar dem för stutar så antar jag att de är kastrerade? Hur gamla var de när det gjordes? Låt dem inte buffa med huvudena mot er, undvik att sätta handen i pannan för att knuffa undan och fortsätt markera direkt om de försöker.

Mina morföräldrar hade en tjurkalv som vid sex månaders ålder slängde min då 17 år gamle bror över stängslet och jag blev stånga in i det. Inget jag rekommenderar, men jag blev så arg när han stångade mig så jag bröt en kvist och jagade honom i hagen, efter det så försökte han aldrig mer. :bag:
 
De är tonåringar och man behöver vara väldigt tydlig med var man har sin personliga sfär. Kan vara bra att ha med ex en skrapa så de lär sig hålla avstånd och vad man tillåter och inte tillåter.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 094
Senast: Guldaskig
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 290
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 650
Senast: cirkus
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp