Stångbett! *bilder*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 14 666
Sv: Stångbett! *bilder*

"billy allen" bett är jag faktiskt intresserad av! Hittade ett igår på en utländsk westernsida (showbett m. BillyAllen mundel) som jag tyckte såg mycket bekvämt ut för hästen!:)
Hur är ditt och hur ser mundelen ut?:bow:

man ska inte rida med två händer på en stång, den fungerar och verkar annorlunda i hästens mun gämfört med tränsbett.

Jag har en massa olika bett ligger...
är lite av en bettsamlare...:D
ska dra ner till stallet och fota lite och lägga upp här...:banana:

Men kandar är ju ett "mellanting" där man ju har bridongbettet som lämpligtvis manövreras med två händer.

Har man bara stångbettet så ger det inte så mycket att använda båda händerna.:)

Min western stång:

pinkhuv.jpg

Min Alta Escuela:
alta.jpg

Men kandar är ju ett "mellanting" där man ju har bridongbettet som lämpligtvis manövreras med två händer.

Har man bara stångbettet så ger det inte så mycket att använda båda händerna.:)

Jag ser det absolut inte som ett mellanting, det är ju både och!

Icke desto mindre manövrerar man stången till kandaret med bägge händer, den stången fungerar ju inte annorlunda än en blank stång (bara för att det kompletteras med bridong får ju inte stången i sig en annan funktion).

man ska inte rida med två händer på en stång, den fungerar och verkar annorlunda i hästens mun gämfört med tränsbett.

Men om jag har rak mundel alt. något välvd? Då borde det ju fungera som ett vanligt rakt?
Kan ju självklart rida på bara stången om det skulla vara så.. men tycker det känns bättre att ha en tygel som inte har lika "drastisk" effekt, om hästen skulle bli stressad etc.

Mycket fina bett du hade! Gillade den moderna stången mkt! (längst ned):)

Älskar dina bett!!:bow:
Speciellt "western stången":)

Det är inte mundelen utan själva hävstångsverkan som gör att bettet inte ska hanteras på två händer.

finns bra info (på engelska) här: http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#kandar

LovisaEleonora: Mig veterligen får tävlingsryttare framföra sin häst enhändigt? Jag har iaf sett det i globen:angel:

Tack för komplimangerna om mitt bett. Tyvärr har jag ingen häst det passar på längre så det är mer väggprydnad nu för tiden (bara 10.5 brett, och med ganska långa skänklar så det ligger inte så bra på min D-ponny, och de andra behöver bredare...:cry: )

Jag måste nog hålla med Lovisaleonora_ ändå.
Självklart ska man vara försiktig med bett med hävstångsverkan men att man måste rida med en hand är ju knappast sant.

Kolla alla dressyrkandarer, hackamore, jaktbett, körbett mm mm... Dom får inte en annorlunda verkan vara sig du rider på en eller två händer mer än att det är lättare på två händer..

Det är inte mundelen utan själva hävstångsverkan som gör att bettet inte ska hanteras på två händer.

Sanning med modifikation. Stångbettet bör användas med någorlunda lika mycket stöd i båda tyglarna, och med handen någorlunda rakt bakom hästens mun, men detta kan man ju även göra med två händer om händerna hålls ihop lite snyggt och prydligt.

När man kommit så långt att det är dags att sätta stång på hästen så bör den dessutom redan vara så välutbildad att man inte behöver göra några yviga tygeltag, utan att man redan på träns rider med händerna ihop.

måste fråga; varför är du helt galen i bett? ;) ser iaf ut som det när man kollar din pixbox.:)

jag har själv en lightversion av Pazuzu´s bettmani, så jag svarar så länge:
Bett är fascinerande, man kan aldrig få en komplett samling (dvs det blir aldrig tråkigt i meningen "men jag har ju redan alla"). Jag har dessutom en egen häst, och kan då testa alla dessa bett (som är i passande storlek givetvis) och själv känna på vilka för- och nackdelar som finns med betten ur min och min hästs synvinkel.

Jag lånar även ut bett då och då (främst mitt tredelade fullcheek) till personer som vill prova att rida med ett visst bett, men inte vill köpa ett ifall det inte skulle funka på deras häst. Jag tjänar ingenting på det i och med att jag inte tar betalt för det, men kan jag hjälpa en häst att få ett mer lämpligt bett som den trivs bättre med så är det lön nog för mig.

jag har själv en lightversion av Pazuzu´s bettmani, så jag svarar så länge:
Bett är fascinerande, man kan aldrig få en komplett samling (dvs det blir aldrig tråkigt i meningen "men jag har ju redan alla"). Jag har dessutom en egen häst, och kan då testa alla dessa bett (som är i passande storlek givetvis) och själv känna på vilka för- och nackdelar som finns med betten ur min och min hästs synvinkel.

Jag lånar även ut bett då och då (främst mitt tredelade fullcheek) till personer som vill prova att rida med ett visst bett, men inte vill köpa ett ifall det inte skulle funka på deras häst. Jag tjänar ingenting på det i och med att jag inte tar betalt för det, men kan jag hjälpa en häst att få ett mer lämpligt bett som den trivs bättre med så är det lön nog för mig.

:bow::bow: Säger det samma! Bett ÄR fascinerande!:) Har inte många bett.. men eftersom jag har en web-shop med begagnad häst/ryttarutrustning så händer det att jag får in lite roliga bett ibland, helst skulle man vilja behålla allt man får hem själv:angel: men det skulle ju inte bli någon vinst då direkt..:rofl:

Jag samlade bett under många år (började nog redan -84) och har runt 200. I början samlade jag på allt, sedan gick jag allt mer över till att samla bett som jag ville använda på mina hästar, och snygga/ovanliga bett.

Nu har jag hittat de bett som jag behöver till mina hästar, och har inte köpt nya på jättelänge. Om jag får ett fint bett som är till salu framför näsan, så köper jag det. Annars är det i princip slutsamlat. Jag använder i stort sett bara två av betten nu, ett till varje häst.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
977
Senast: Shixle
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
500
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka