Stångbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 283
T

Thuja

Är lite nyfiken på hur de fungerar. Fick rekommenderat att prova ett sådant på mitt ena sto. Har förstått att det har viss (mycket?)häveffekt? Vad säger ni andra?

Vem har rekomenderat det och i vilket syfte?

Kolla i tråden "rida f.d travare" som ligger här under Utrustning. Där finner du endel förklaringar på olika bett funktioner, inte så ingående men kanske något iaf.
:)

ett stångbett skall ju hanteras rätt och man skall veta hur det funkar om man skall sätta in ett.
sedan skall man ju absolut inte andvända stången som en hjälp broms för starka hästar för du är man ute o cycklar.
kan man inte kontrollera sin häst skall man inte rida den ;)

berätta inte den som rekommendera stångbettet varför?

Det här handlade inte om att inte kunna rida sin häst utan att hitta ett bett som passade min häst då vi t ex hoppar.
Bara för att man inte har ANVÄNT alla bett innebär det väl inte att man inte kan rida sin häst? hur fick du veta allt från början om inte genom att fråga?
Rekommendationen fick jag av min instruktör till vilken jag tänkte återkomma på nästa träningstillfälle. Jag vara bara lite nyfiken om vad ni andra sa om detta!

Jag skulle aldrig aldrig rida vanlig engelsk dressyr el hoppa på stång!! Det är alldeles för hårt och hästen knäpper av i nacken och kröker halsen. Varför vill tränaren att du rider på det?? Min erfarehet är att måånga hopptränare är väldigt förtjusta i skarpa bett, istället för at ge tips på hur man ska rida hästen så den blir känsligare så säger dom att man ska byta till hack, til mikmar, til pelham,. til stång.... :crazy:

ojojoj hahaha det var inte meningen att du skulle ta åt dig utan jag visste ju ingenting om varför du skulle ha det eller om du kunde ngt om det :) så jag skrev bara lite.
jag andvänder alltid mitt stångbett som är handgjort med hög tungfrihet och s-bågar. det är även balanserat.
:D

Jag kan hålla med er om att det används alldeles för skarpa bett med hävstång-effekt och jag tog inte illa upp. Jag blev nog mest trött på den ständiga diskussionen "ställa fråga= kan inte rida och är värdelös på det här med hästar". Istället för att det här skulle bli en sådan diskussion ville jag bara veta lite mer om stång-bett. Och det har jag fått nu, både genom era svar och genom att läsa rida fd.travare.
tack för snabba svar :bump:

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
434
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 603
Senast: Raderad medlem 147980
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej, Ni med erfarenhet av spaniels som jagar och/eller kör prov. Vad har ni för typ av spaniel? Vad skulle ni säga är skillnaderna... 2
Svar
20
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka