Stångbett

sthu

Trådstartare
Jag letar med ljus och lykta efter ett stångbett strl 11,5 eller max 12, till ett lågt och överkomligt pris. Behöver ett rak, eller med liten mundel, gärna Billy Allen modell. Är nybörjare på bett, ridit på hackamore förut, men nu tänkte jag testa och se vad hästen säger om det (därav en billig variant, ifall det inte går :P)
Någon som vet var jag kan hitta..?

Sv: Stångbett

ja h**ks har ju billigs stångbett..b*rjes med tror jag..

varför ska du sätta på ett sångbett för? (ren undran bara)

sthu skrev:
Jag letar med ljus och lykta efter ett stångbett strl 11,5 eller max 12, till ett lågt och överkomligt pris. Behöver ett rak, eller med liten mundel, gärna Billy Allen modell. Är nybörjare på bett, ridit på hackamore förut, men nu tänkte jag testa och se vad hästen säger om det (därav en billig variant, ifall det inte går :P)
Någon som vet var jag kan hitta..?

http://www.hovotass.com/

Jag tycker absoulut inte att du skall sätta påe tt stångbett av hästen ett man kan inte bättsla upp hästen och tro att det ska bli bättre vill man åstakomma ngt gör man inte det genom att bättsla upp!man ska ju kunna klara av hästen på ett så milt bett som möjligt och självklart finns de de hästar som behöver starkare bett mn i ditt fall låter det inte så!
Jag hade färedragit att du sätter på ett rakt bett och när din häst verkligen lyssnar på det så tycker jag att du ska använda ett sweet irish bett med kommar ringar i mitten av bettet de brukar de flesta hästar gilla!

Förstår du själv vad du skriver?:confused:
(Punkter, kommatecken, radbrytning, styckeindelning osv...)

Jag lyckades sortera ut lite ur din text iaf, och vart har trådskaparen skrivit att h*n betslar upp för att klara av hästen?

Uppenbarligen är ju ekipaget vant vid stång sedan tidigare och vet säkert vad de gör, skillnaden är bara att det ska på en mundel istället för hacket.

Vissa hästar trivs alldeles förträffligt på stångbett, och då använder man det. Och då är det inte för att använda det som nödbroms. Red själv min förra häst på kandar/pelhamstång för att hon gillade det bättre i munnen, inte för att hon var stark eller svårriden.

:bow: :bow: :bow:

Sen till trådskaparen:

Titta gärna in på den gotländska sdian som säljer bomlösa sadlar, dom har akademiska stänger också och dom är jätte bra :banana:

Jag tyckte bara det skulle vara kul att testa, därför vill jag ha en billig variant. Hackamore funkar alldeles utmärkt, men det är många som inte låter mig starta på tävlingar o dy utan bett.

Jag letar vidare :) Varken h**ks eller b*rjes har 11,5:or.. Typiskt nog..

Liknande trådar

Western Jag har tänkt mig införskaffa en uppsättning westernutrustning till min sambos islandshäst. Har efter mycket om och men insett att...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Cilva
·
Utrustning Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: DeadSerious
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 892
Senast: Badger
·
Utrustning Är på jakt efter dressyrsadel till mitt fullblod av modell grövre. Han har mycket manke och, enligt mig, aningens svängd rygg. Något...
Svar
6
· Visningar
6 635
Senast: IterBis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka