Stångbett

mahlmt

Trådstartare
Jag använder ett Argentine Snaffle (westernstång) med pelhamdelta men hästen har svårt att dricka ur spann för de långa skänklarna och deltat. Jag undrar därför om det finns någon stångbett med kortare skänklar? Då kan jag skippa deltat o ha tygeln i bara stången.
Det måste vara ett delat bett för hästen gillar inte oledat.
Blir väldigt tacksam för tips.:bow:
// Linda

Sv: Stångbett

Vilken storlek?

Globus pelhamstänger från 11,5 och mindre har pytteskänklar och ringar.

Han ska igentligen ha mindre men jag använder 12,5 annars har han svårare för att äta o dricka.
Har funderat på pelham, är det ok att ha en tygel utan delta?
Kedjan och krokarna får i så fall bort. Använder hellre curbstap.
// Linda

Du kan fästa tyglarna som du vill.

Bettet är tänkt att ridas med dubbla tyglar, ett kandar för hästar med små munnar, typ. Men vill du rida på blank stång så finns det inget som hindrar, den övre ringen blir ju bara tom och bettet inverkar i princip vilken western- eller portugisisk stång som helst i sitt utförande. Även dessa kan ju ha en ring för bridongtygel.

Njä, det var mer pessoa-stuk på det bettet och det vill jag inte ha.
Men det var en intressant länk att kika vidare på.
// Linda

Det har jag provat men det gick inte så bra. Dessutom går det tyvärr inte att ersätta kedja o krokar med curbstap.
Jag vet att jag är lite besvärlig.
Bettet ska användas första slingan på distans. Hästen är mer än lite laddad i starten och de första milen.
// Linda

Varför gick det inte bra?

Det finns väl dessutom kinnkedjor/curbs som det är ett par ringar i varje sida, och där resten är i läder?

Han kom på hur man biter sig fast och kan dra iväg ändå. Har inte gjort det med något annat bett. Med vanliga tränsbett ignorerar han bara tygeltagen, då biter han sig inte fast.
Jag är inte glad för att ha krokar i sidorna på bettet. På de jaktkandar jag har och har sett så är det bara pyttehål till krokarna. Så det är igentligen inte kedjan utan krokarna jag inte gillar.

Det jag inbillar mig att jag vill hitta är en två-delad westernstång med kort skänkel. Men det får jag kanske tillverka själv.
// Linda

Det finns westernbett med väldigt korta skänklar, kan ibland gå under benämningen övergångsbett. Underskänkeln ser ut som en ögla.

Mamsen har ett sådant liggande, men jag är osäker på storleken. Skicka pm om du är intresserad :angel:

/Ida

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Equilina
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
6 907
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka